„Fit for 55” jest szansą dla polskiego sektora OZE na bardziej dynamiczny rozwój

Tauron rezygnuje z nabycia polskich aktywów CEZ
1 lipca 2021
Ustawa licznikowa wchodzi w życie
2 lipca 2021

14 lipca Komisja Europejska przedstawi propozycje zmian w kluczowych dyrektywach dotyczących klimatu i energii. Zapowiadana jest m.in. znacząca rewizja unijnych przepisów dotyczących odnawialnych źródeł energii. Dla Polski oznacza to spore wyzwanie, ale też szansę na jeszcze szybszy rozwój sektora OZE – przekonuje mec. Magdalena Kucharska, członek rady nadzorczej i dyrektor departamentu prawnego działu fotowoltaiki w PCWO Energy.

W grudniu ub.r. szefowie państw członkowskich UE uzgodnili nowy cel klimatyczny dla całej Wspólnoty. Do 2030 roku poziom emisji ma zostać obniżony o co najmniej 55 proc. w stosunku do danych z 1990 roku. To ogromna zmiana, gdyż jeszcze do niedawna celem UE była redukcja emisji o „zaledwie” 40 proc.. Już wówczas było to najbardziej ambitne założenie klimatyczno-energetyczne na świecie – znacząco dalej idące niż prawodawstwo obowiązujące w USA czy Chinach.

UE coraz pewniejszym krokiem zmierza to wypełnienia zobowiązań wynikających z Porozumienia Paryskiego. Niemal sześć lat temu uczestnicy światowego szczytu klimatycznego zgodzili się podjąć działania zmierzające do ograniczenia wzrostu temperatury do 1,5°C do końca wieku. Nowy cel redukcji emisji do 2030 roku, z perspektywą neutralności klimatycznej do 2050 roku, jest kluczowym elementem na drodze Wspólnoty do spełnienia określonych w Paryżu wymogów.

Nowy cel 55 proc. to jednak nie tylko ogólna polityczna deklaracja. To konkretne działania – zarówno całej Wspólnoty, jak i poszczególnych państw członkowskich. Zadbać ma o to Komisja Europejska, która w ciągu ostatnich miesięcy intensywnie pracowała nad pakietem „Fit for 55”.  Przewidywana jest bardzo znacząca rewizja niemal wszystkich unijnych dyrektyw i rozporządzeń – od systemu handlu emisjami, przez użytkowanie gruntów i lasów, po rozwój OZE.

W oparciu o zapowiedzi Komisji należy spodziewać się, że zmiany nie będą czysto matematycznym podwyższeniem celów dla poszczególnych sektorów. Poszczególne cele mają być rozliczane osobno – prawdopodobnie zniknie możliwość „nadrabiania” zaległości w realizacji jednych celów aktywnością w innym obszarze. Co ważne, wiele celów, które dziś są ogólnie wyznaczone dla całej Wspólnoty, ma mieć przełożenie na konkretne działania poszczególnych państw członkowskich.

Dla branży OZE kluczowe znaczenie będzie miała rewizja tzw. dyrektywy RED II (Renewable Energy Directive), przyjętej zaledwie trzy lata temu. Dokument określał wspólne ramy dla promowania energii z OZE, ustanawiając wiążący dla całej UE cel osiągnięcia co najmniej 32 proc. udziału energii odnawialnej w końcowym zużyciu energii brutto w Unii w 2030 roku. Wraz ze zwiększeniem ogólnego celu redukcji emisji z 40 proc. do 55 proc., należy się spodziewać równie ambitnego celu dla roli OZE w unijnym miksie energetycznym.

W perspektywie 2030 roku najczęściej mowa jest o zwiększeniu celu dla OZE z obecnych 32 proc. do nawet 50 proc. Nawet jeśli ostatecznie przyjęty cel będzie nieco niższy, już sama ta zmiana będzie dla poszczególnych państw członkowskich ogromnym wyzwaniem. Jeszcze większym może się okazać wprowadzenie wiążących dla poszczególnych krajów celów dla sektora OZE. Choć każde państwo członkowskie przedstawia Komisji Europejskiej krajowy plan na rzecz energii i klimatu, ranga tego dokumentu i zawartych w nich założeń jest znacznie niższa niż odgórnie przyjęte przez Wspólnotę i wiążące dla poszczególnych krajów cele.

Bez względu na finalnie przyjęte liczby i szczegółowe rozwiązania legislacyjne, w lipcu należy się spodziewać otwarcia przez Komisję Europejską przysłowiowej puszki Pandory na wspólnotowym rynku OZE. Trzeba bowiem powiedzieć jasno, że wiele europejskich krajów – w tym Polska – nie jest przygotowanych na tak daleko idące i konieczne z punktu widzenia ochrony klimatu zmiany w sektorze energetycznym. Ten brak przygotowania może być dla nas bardzo kosztowny.

W Polsce w dalszym ciągu brakuje bowiem całościowej i długookresowej strategii dla rozwoju rynku OZE. Wielokrotne zmiany prawa – bądź zapowiedzi tych zmian – uderzają w poczucie bezpieczeństwa inwestorów aktywnych zarówno na rynku energii wiatrowej, jak i słonecznej. Wprawdzie rynek OZE rozwija się dynamicznie, to jednak tylko w 2020 roku import netto energii do Polski wyniósł rekordowy poziom 13,3 TWh. Nie wykorzystujemy ogromnego potencjału, jaki tkwi w krajowym sektorze.

Miejmy zatem nadzieję, że unijny pakiet „Fit for 55” będzie dla Polski pozytywnym wstrząsem. Nie da się osiągnąć nowych, niezwykle ambitnych celów OZE bez dialogu z branżą. Rozwój sektora prosumenckiego jest niezwykle ważny, ale same mikroinstalacje fotowoltaiczne nie pozwolą na realizację nowego ambitnego celu klimatycznego. Na rynku nie brakuje pieniędzy, potrzebne jest jednak stworzenie optymalnego otoczenia regulacyjnego dla inwestorów chcących realizować złożone inwestycje o mocach nie tylko kilku, a co najmniej kilkunastu MW. Warto zadbać o to już dziś, by – przy stale rosnących wyzwaniach klimatycznych – polski sektor energii pozostał konkurencyjny.

Mec. Magdalena Kucharska jest adwokatem, ekspertem w obszarze prawa nieruchomości oraz prawa energetycznego. W PCWO Energy S.A. pełni funkcję Dyrektora Departamentu Prawnego Działu Fotowoltaiki oraz Członka Rady Nadzorczej. Ma wieloletnie doświadczenie i wszechstronną wiedzę z zakresu prawa budowlanego, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz szeroko pojętego procesu inwestycyjnego, także w obszarze kompleksowej obsługi prawnej spółek segmentu deweloperskiego.
Cleaner Energy

Polityka prywatności i cookies

Polityka prywatności

1. Wprowadzenie

Niniejszy dokument stanowi politykę prywatności i informację o plikach cookies („Polityka”).

Jesteśmy zobowiązani do ochrony prywatności osób odwiedzających naszą stronę. Równocześnie, szanujemy prawo użytkowników do prywatności i gwarantujemy im prawo wyboru w zakresie udostępniania informacji, które ich dotyczą. Dokładamy starań, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/979 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”) oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych („UODO”).

2. Administrator danych osobowych

Niniejsza Polityka dotyczy przetwarzania danych osobowych, których administratorem jest Cleaner Energy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Dąbrowieckiej 6A lok. 6, 03-932 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000770248, REGON 382497533, NIP 1132992861 („Spółka”).

Spółka, jako administrator danych osobowych, decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych użytkowników.

W sprawach ochrony swoich danych osobowych możesz skontaktować się z nami:

a) pod adresem e-mail: rodo@cleanerenergy.pl

b) pisemnie na adres siedziby Spółki.

 

3. Zakres przetwarzanych danych

Spółka przetwarza dane, które użytkownicy podają lub udostępniają w historii przeglądania stron i aplikacji w ramach korzystania z naszych usług (wraz ze zautomatyzowaną analizą aktywności użytkownika na stronie).

Spółka przetwarza również dane, które użytkownik podaje w celu założenia konta lub korzystania z usługi newslettera, tj. imię, nazwisko, adres e-mail.

4. Cel i podstawa przetwarzania danych

Twoje dane będą przetwarzane do celu:

a) realizacji usługi w oparciu o regulamin korzystania z serwisu, jeśli użytkownik zarejestruje swoje konto lub skorzysta z usługi newslettera (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. b RODO),

b) dopasowania treści serwisu do zainteresowań użytkownika, a także wykrywania nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO),

c) ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego w tym interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

5. Wymóg podania danych

Podanie danych w celu realizacji usług jest niezbędne do świadczenia tych usług. W razie niepodania tych danych usługa nie będzie mogła być świadczona.

Przetwarzanie danych w pozostałych celach tj. dopasowanie treści serwisu do zainteresowań, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług w ramach serwisu jest niezbędne w celu zapewnienia wysokiej jakości usług. Niezebranie Twoich danych osobowych w tych celach może uniemożliwić poprawne świadczenie usług.

6. Prawo do sprzeciwu

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych opisanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że w stosunku do Twoich danych istnieją dla nas ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Jeżeli skorzystasz z tego prawa – zaprzestaniemy przetwarzania danych w tym celu.

7. Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe:

a) niezbędne do świadczenia usług, będą przechowywane przez okres, w którym usługi te będą świadczone, oraz po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń,

b) niezbędne do dostosowania treści serwisu do zainteresowań, prowadzenia marketingu usług własnych, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będę przechowywane do momentu wyrażenia sprzeciwu lub do czasu zakończenia korzystania przez Ciebie z usług serwisu, w zależności, które z powyższych wydarzeń nastąpi jako pierwsze.

8. Odbiorcy danych

Twoje dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom i organom upoważnionym do przetwarzania tych danych na podstawie przepisów prawa.

Twoje dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratorów, m.in. dostawcom usług IT, firmom księgowym, przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorami i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratorów.

9. Prawa podmiotów danych

Zgodnie z RODO, przysługuje Ci:

a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;

b) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;

c) prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych;

d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;

e) prawo do przenoszenia danych;

f) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

10 .Przekazywanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej

Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Pliki cookies

1. Co to są pliki cookies?

Cookies to fragmenty informacji, które są przechowywane na Twoim komputerze, tablecie lub telefonie („Urządzenia końcowe”), w momencie gdy odwiedzasz stronę internetową. Cookies pozwalają zidentyfikować Urządzenie końcowe zawsze kiedy odwiedzasz daną stronę.

Cookies zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, swój czas istnienia, unikalny numer identyfikujący przeglądarkę, z której następuje połączenie

Korzystamy także ze standardowych plików dziennika serwera sieciowego. Dane, które zbieramy są w pełni zanonimizowane. Informacje te są niezbędne, aby ustalić liczbę osób odwiedzających serwis oraz aby dostosować go w sposób przyjazny użytkownikom.

2. Do czego są wykorzystywane pliki cookies?

Pliki cookies i inne dane przechowywane na Twoim urządzeniu są wykorzystywane do:

a) zapewnienia użytkownikom lepszego odbioru online,

b) umożliwienia ustawienia osobistych preferencji,

c) zapewnienia bezpieczeństwa,

d) kontroli i ulepszania naszych usług,

e) zbierania danych statystycznych.

3. Jak długo cookies są przechowywane?

Pliki cookies danej sesji pozostają na komputerze tylko do momentu zamknięcia przeglądarki.

Trwałe pliki cookies są przechowywane na twardym dysku do czasu ich usunięcia lub wygaśnięcia. Służą one m.in. do zapamiętywania preferencji użytkownika podczas korzystania ze strony.

4. Wykaz wykorzystywanych plików cookies

W ramach naszego serwisu korzystany z następujących plików cookies:

a) niezbędne

b) analityczne” /„wydajnościowe

c) funkcjonalne

5. Wyłączenie plików cookies

Większość przeglądarek internetowych jest ustawiona na automatyczne przyjmowanie plików cookies. Powyższe ustawienia można zmienić i zablokować cookies w całości lub w części.

Sposób wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach znajdziesz na poniższych stronach:

Chrome, Firefox, Safari.

Pamiętaj, że zmiana ustawienia plików cookies i podobnych technologii może wpłynąć na sposób funkcjonowania naszego serwisu.

Niniejsza Polityka może być co pewien czas aktualizowana poprzez zamieszczenie w serwisie jej nowej wersji.

Regulamin serwisu