E-mobilne partnerstwo Scania Polska, Ekoenergetyki i Ekoenu

W Łebie powstanie port serwisowy Baltic Power
12 maja 2022
Moc zainstalowana OZE osiągnie 28 GW w 2025 r.
12 maja 2022

Scania Polska S.A., dystrybutor samochodów ciężarowych szwedzkiego koncernu w naszym kraju uzgodnił wraz z Ekoenergetyka-Polska S.A. i Ekoen strategiczne partnerstwo na rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce. Zielonogórski producent ładowarek dostarczy systemy szybkiego ładowania elektrycznych ciężarówek z napędem BV i P-HEV, a zależny od niego operator uruchomi z przy serwisach Scania ogólnodostępne HUB-y szybkiego ładowania dla takich pojazdów.

Wywodzący się ze Szwecji koncern Skania CV AB, kontrolowany przez Volkswagen Group, to jeden z największych europejskich (i światowych) producentów ciężkich pojazdów: ciężarówek, ciągników siodłowych, autobusów (oraz silników wysokoprężnych). W ub.r. zakontraktował sprzedaż 116,8 tys. ciężarówek i autobusów (+26 r/r), i dostarczył 90,4 tys. pojazdów. 

W Polsce Scania ma zakład w Słupsku, ale produkujący autobusy, i podwozia do nich (wcześniej, przed 20 laty była tam też montownia ciężkich samochodów), będący autobusowym centrum marki na Europę. Działa u nas Skania Polska S.A., zajmująca się sprzedażą nowych i używanych pojazdów ciężarowych (i autobusów) ich serwisowaniem oraz sprzedażą części zamiennych. Skania Polska sprzedała w ub.r. 4 336 nowych ciężarówek, co dało jej piąte miejsce na rynku z 15,2-proc. udziałem oraz 626 pojazdów używanych. Spółka posiada sieć przedstawicielstw na terenie Polski: dystrybutora oraz 9 oddziałów, w województwach: dolnośląskim, podlaskim, pomorskim, lubelskim, małopolskim, mazowieckim, śląskim, wielkopolskim, zachodnio-pomorskim – w sumie było to 40 lokalizacji. 

Scania CV AB stopniowo elektryfikuje swoje portfolio. W 2021 r. koncern zwiększył inwestycje w badania i rozwój, a obecnie inwestuje więcej w technologię powiązaną z elektryfikacją niż w tradycyjną technologię silników spalinowych. E-oferta obejmuje w pełni zelektryfikowaną rodzinę 10-metrowych ciężarówek (25L B4X2NB, 25P B4X2NB) o zasięgu do 250 km, hybrydę plug-in SCANIA G 360 B6X2*4NB – 2189348 oraz Scania HEV, hybrydowy ciągnik siodłowy 4×2 z kabiną R (biorący udział w testach drogowych systemu eHighway). Produkcja seryjna hybryd, hybryd typu plug-in i w pełni elektrycznych ciężarówek odbywa się w zakładzie Sodertalje równolegle do pojazdów z silnikami spalinowymi.

Szwedzi uważają pojazdy elektryczne za skuteczne i opłacalne rozwiązanie prowadzące do transportu wolnego od paliw kopalnych, bo pojemność baterii i technologia szybkiego ładowania szybko się rozwijają. Eksperci Scania szacują, że do 2025 r. zelektryfikowane pojazdy będą stanowić około 10% całkowitej sprzedaży firmy na świecie, a do 2030 r. odsetek ten wzrośnie do 50%. To na poziomie Polski dawałoby odpowiednio nawet 400 i 2000 nowych zelektryfikowanych ciężarówek rocznie.

Aby mogły one swobodnie poruszać się po na naszych drogach, konieczne jest stworzenie infrastruktury ładowania, czyli sieci supermocnych ładowarek, które w szybkim czasie będą mogły naładować ogromne baterie pojazdów ciężarowych. Sprzyjać temu będzie strategiczne partnerstwo na rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce, jakie podczas w Impact’22 w Poznaniu uzgodniły Scania Polska S.A. z Ekoenergetyka-Polska S.A. i Ekoen. Celem kooperacji ma być obniżanie śladu węglowego w transporcie oraz dostarczanie klientom kompleksowych rozwiązań w zakresie elektrycznych pojazdów ciężarowych i systemów ich ładowania. Utrzymanie dominującej pozycji Polski w unijnym transporcie drogowym będzie możliwe właśnie dzięki zapewnieniu konkurencyjności polskich firm transportowych w tym zakresie.

– „To ważny dzień dla rozwoju elektromobilności ciężkiego transportu w Polsce. Elektryfikacja stanie się faktem jedynie przy współpracy partnerów specjalizujących się w dostarczaniu energii oraz infrastruktury. Tylko tak możemy wprowadzić do ruchu elektryczne pojazdy ciężarowe i przyczynić się do dekarbonizacji oraz konkurencyjności polskiego transportu. Jeśli chcemy przyspieszyć zmianę w kierunku zrównoważonego transportu, nie możemy oglądać się na innych, musimy działać tu i teraz” – komentuje Wojciech Rowiński, dyrektor generalny Scania Polska S.A. 

Zielonogórska Ekoenergetyka-Polska to spółka technologiczna posiadające własne zaplecze badawczo-rozwojowe i produkcyjne, która projektuje i produkuje nowoczesną i wydajną infrastrukturę szybkiego ładowania na potrzeby kilku sektorów rynku e-mobility: producentów samochodów i autobusów elektrycznych, jak i operatorom sieci oraz punktów ładowania BEV i P-HEV. Obecnie w 28 krajach na świecie działa ponad 2500 jej stacji ładowania o łącznie 90,3 GW mocy. 

– „Dzięki partnerstwu ze Scania Polska wskazujemy kierunek rozwoju zeroemisyjnego ciężkiego transportu. Połączenie technologii pojazdów i systemów szybkiego ładowania w dynamicznie rozwijającym się sektorze transportu ciężkiego dowodzi, że zapotrzebowanie na kompleksowe rozwiązania jest ogromne i już teraz wychodzimy naprzeciw potrzebom klientów. Najnowsze technologie, ale też wieloletnie doświadczenie, przyczyniają się do jeszcze szybszego rozwoju zeroemisyjnego transportu ciężkiego” – podsumowuje Bartosz Kubik, prezes i współzałożyciel Ekoenergetyka-Polska S.A. 

Ekoen (spółka z grupy Ekoenergetyka-Polska), operator budujący ogólnodostępną sieć szybkich ładowarek DC dużej mocy, trzeci członek porozumienia odpowiedzialny będzie za stworzenie sieci ultraszybkich HUBów Ekoen eTruck przeznaczonych głównie dla ciężarowych pojazdów elektrycznych. Powstaną m.in. przy serwisach Scania Polska znajdujących się obok korytarzy transportowych dla pojazdów ciężarowych wzdłuż Transeuropejskiej Sieci Transportowej – TEN-T. Na początek w trzech lokalizacjach: w Nadarzynie, Choroszczy k. Białegostoku oraz w Gliwicach, ale docelowo rozwój infrastruktury przeznaczonej elektryfikacji transportu ciężkiego jest planowany na terenie całej Polski. 

Koncept HUB Ekoen eTruck powstał w oparciu o wymianę doświadczeń w ramach wspólnych warsztatów z udziałem ekspertów z obu firm: Ekoenu i Scania Polska. Będzie to ogólnodostępna wielostanowiskowa stacja wyposażona ultraszybkie ładowarki DC dostosowane do obsługi ciężarowych pojazdów elektrycznych. HUBy będą dostępne także dla elektrycznych pojazdów osobowych oraz dostawczych. Docelowo do ładowania pojazdów będą używane urządzenia o mocy nawet 750 kW i 1,5 MW (obecnie najszybsze ładowarki mają moc do 350 kW). 

– „Jestem przekonany, że unikalny w skali naszego kraju koncept HUBu EKOEN eTruck oraz strategiczna współpraca ze Scania Polska przyspieszą proces elektryfikacji transportu ciężkiego w Polsce – podobnie jak miało to miejsce w przypadku rynku autobusów elektrycznych, w rozwoju którego braliśmy udział” – mówi Bartosz Kubik, prezes Ekoen. 

Rozwój elektryfikacji transportu długodystansowego wymaga dedykowanych rozwiązań – stacji szybkiego ładowania dużych mocy dla pojazdów ciężarowych. Można jednak czerpać z doświadczeń z branży przewozów publicznych, gdzie wymiana taboru zaczęła się wcześniej, a dzięki postępowi w technologii ładowarek oraz infrastruktury, popyt na elektryczne autobusy rośnie (w ub.r. stanowiły w UE stanowiły ok. 50% nowej sprzedaży, a w Polsce 33%). Autobusy elektryczne ładowane są najczęściej w zajezdniach ładowarkami stacjonarnymi DC o mocy do 100 kW, bądź podczas krótkich postojów na pętlach szybkimi ładowarkami pantografowymi o mocy 300-400 kW. Ekoenergetyka-Polska jest też jednym z kluczowych dostawców systemów szybkiego ładowania wysokiej mocy dla operatorów komunikacji miejskiej w Europie m.in.: RATP Paryż i SWM Monachium, czy MZA w Warszawie. 

– „Naszym wspólnym celem jest dostarczenie rozwiązania transportowego, które pozwala na wykorzystanie długodystansowego pojazdu elektrycznego zdolnego tworzyć zestaw o masie całkowitej 40 t z zasięgiem 4,5 godziny, który będzie można szybko doładować w trakcie obowiązkowej, 45-minutowej przerwy. Rozwiązania uwzględniającego systemy ładowania, które pozwolą w pełni wykorzystać potencjał i możliwości technologiczne naszych pojazdów” – podsumowuje dyrektor Wojciech Rowiński. 

t.brzezinski@cleanerenergy.pl

Cleaner Energy

Polityka prywatności i cookies

Polityka prywatności

1. Wprowadzenie

Niniejszy dokument stanowi politykę prywatności i informację o plikach cookies („Polityka”).

Jesteśmy zobowiązani do ochrony prywatności osób odwiedzających naszą stronę. Równocześnie, szanujemy prawo użytkowników do prywatności i gwarantujemy im prawo wyboru w zakresie udostępniania informacji, które ich dotyczą. Dokładamy starań, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/979 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”) oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych („UODO”).

2. Administrator danych osobowych

Niniejsza Polityka dotyczy przetwarzania danych osobowych, których administratorem jest Cleaner Energy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Dąbrowieckiej 6A lok. 6, 03-932 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000770248, REGON 382497533, NIP 1132992861 („Spółka”).

Spółka, jako administrator danych osobowych, decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych użytkowników.

W sprawach ochrony swoich danych osobowych możesz skontaktować się z nami:

a) pod adresem e-mail: rodo@cleanerenergy.pl

b) pisemnie na adres siedziby Spółki.

 

3. Zakres przetwarzanych danych

Spółka przetwarza dane, które użytkownicy podają lub udostępniają w historii przeglądania stron i aplikacji w ramach korzystania z naszych usług (wraz ze zautomatyzowaną analizą aktywności użytkownika na stronie).

Spółka przetwarza również dane, które użytkownik podaje w celu założenia konta lub korzystania z usługi newslettera, tj. imię, nazwisko, adres e-mail.

4. Cel i podstawa przetwarzania danych

Twoje dane będą przetwarzane do celu:

a) realizacji usługi w oparciu o regulamin korzystania z serwisu, jeśli użytkownik zarejestruje swoje konto lub skorzysta z usługi newslettera (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. b RODO),

b) dopasowania treści serwisu do zainteresowań użytkownika, a także wykrywania nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO),

c) ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego w tym interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

5. Wymóg podania danych

Podanie danych w celu realizacji usług jest niezbędne do świadczenia tych usług. W razie niepodania tych danych usługa nie będzie mogła być świadczona.

Przetwarzanie danych w pozostałych celach tj. dopasowanie treści serwisu do zainteresowań, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług w ramach serwisu jest niezbędne w celu zapewnienia wysokiej jakości usług. Niezebranie Twoich danych osobowych w tych celach może uniemożliwić poprawne świadczenie usług.

6. Prawo do sprzeciwu

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych opisanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że w stosunku do Twoich danych istnieją dla nas ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Jeżeli skorzystasz z tego prawa – zaprzestaniemy przetwarzania danych w tym celu.

7. Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe:

a) niezbędne do świadczenia usług, będą przechowywane przez okres, w którym usługi te będą świadczone, oraz po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń,

b) niezbędne do dostosowania treści serwisu do zainteresowań, prowadzenia marketingu usług własnych, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będę przechowywane do momentu wyrażenia sprzeciwu lub do czasu zakończenia korzystania przez Ciebie z usług serwisu, w zależności, które z powyższych wydarzeń nastąpi jako pierwsze.

8. Odbiorcy danych

Twoje dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom i organom upoważnionym do przetwarzania tych danych na podstawie przepisów prawa.

Twoje dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratorów, m.in. dostawcom usług IT, firmom księgowym, przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorami i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratorów.

9. Prawa podmiotów danych

Zgodnie z RODO, przysługuje Ci:

a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;

b) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;

c) prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych;

d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;

e) prawo do przenoszenia danych;

f) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

10 .Przekazywanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej

Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Pliki cookies

1. Co to są pliki cookies?

Cookies to fragmenty informacji, które są przechowywane na Twoim komputerze, tablecie lub telefonie („Urządzenia końcowe”), w momencie gdy odwiedzasz stronę internetową. Cookies pozwalają zidentyfikować Urządzenie końcowe zawsze kiedy odwiedzasz daną stronę.

Cookies zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, swój czas istnienia, unikalny numer identyfikujący przeglądarkę, z której następuje połączenie

Korzystamy także ze standardowych plików dziennika serwera sieciowego. Dane, które zbieramy są w pełni zanonimizowane. Informacje te są niezbędne, aby ustalić liczbę osób odwiedzających serwis oraz aby dostosować go w sposób przyjazny użytkownikom.

2. Do czego są wykorzystywane pliki cookies?

Pliki cookies i inne dane przechowywane na Twoim urządzeniu są wykorzystywane do:

a) zapewnienia użytkownikom lepszego odbioru online,

b) umożliwienia ustawienia osobistych preferencji,

c) zapewnienia bezpieczeństwa,

d) kontroli i ulepszania naszych usług,

e) zbierania danych statystycznych.

3. Jak długo cookies są przechowywane?

Pliki cookies danej sesji pozostają na komputerze tylko do momentu zamknięcia przeglądarki.

Trwałe pliki cookies są przechowywane na twardym dysku do czasu ich usunięcia lub wygaśnięcia. Służą one m.in. do zapamiętywania preferencji użytkownika podczas korzystania ze strony.

4. Wykaz wykorzystywanych plików cookies

W ramach naszego serwisu korzystany z następujących plików cookies:

a) niezbędne

b) analityczne” /„wydajnościowe

c) funkcjonalne

5. Wyłączenie plików cookies

Większość przeglądarek internetowych jest ustawiona na automatyczne przyjmowanie plików cookies. Powyższe ustawienia można zmienić i zablokować cookies w całości lub w części.

Sposób wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach znajdziesz na poniższych stronach:

Chrome, Firefox, Safari.

Pamiętaj, że zmiana ustawienia plików cookies i podobnych technologii może wpłynąć na sposób funkcjonowania naszego serwisu.

Niniejsza Polityka może być co pewien czas aktualizowana poprzez zamieszczenie w serwisie jej nowej wersji.

Regulamin serwisu