Dino Polska wyprzedza w fotowoltaice energetycznych potentatów

Orlen Wind 3 kupił dużą farmę …. fotowoltaiczną 
10 lipca 2024
Holenderski gigant SSCV Thialf wbije fundamenty pod farmę Bałtyk
11 lipca 2024

Już 90% sklepów największej polskiej sieci marketów spożywczych ma własne instalacje fotowoltaiczne, co pozwala na pokrycie ponad 20% zużycia energii. Łączna moc paneli solarnych na dachach marketów i w centrach dystrybucyjnych wynosiła w I kwartale br. blisko 90 MW, a więc więcej niż mieli wówczas energetyczni potentaci. Szacunkowe nakłady poniesione przez Dino Polska w ciągu 5 lat na budowę OZE to ponad 200 mln zł.

Grupa Dino Polska, notowana na warszawskiej giełdzie, i kontrolowana przez miliardera Tomasza Biernackiego, jednego z najbogatszych Polaków, to wiodący gracz w segmencie średniej wielkości supermarketów spożywczych zlokalizowanych w pobliżu miejsca zamieszkania klientów (tzw. proximity). Wystandaryzowane wolnostojące sklepy – o powierzchni sali sprzedaży wynoszącej ok. 400 m2 – należące do sieci wywodzącej się z wielkopolskiego Krotoszyna rozsiane są w całej Polsce. Sieć liczy obecnie 2504 sklepy, po tym jak w I półroczu br. uruchomiła kolejnych 98 placówek. Lider rynku Biedronka, należąca do portugalskiej grupy Jerónimo Martins miała na koniec ub.r. 3 570 marketów.

Oficjalnie od 2019 r. polska sieć rozpoczęła inwestycje w instalacje fotowoltaiczne, montowane na dachach sklepów, które dzięki generowanej zeroemisyjnej energii miały ograniczyć zapotrzebowanie na energię elektryczną kupowaną od dostawców zewnętrznych. W pierwszym etapie, do początku 2021 roku, panele solarne miały zostać zainstalowane na 400 placówkach Dino w całej Polsce.

Jak wynika ze sprawozdania zarządu z działalności Dino Polska w 2019 r., opublikowanego dla inwestorów giełdowych, instalacje PV zamontowano wówczas na dachach 27 sklepów. W tym rczasie sieć powiększyła się o 248 marketów, do łącznie 1 218. A to oznacza, że tylko na średnio co 10 uruchamianej placówce instalowano wtedy elektrownię solarną, i tylko 2% sklepów miało własne instalacje PV. Łącznie wyprodukowały one 0,084 GWh zielonej energii, o 65,4% więcej niż w 2018 r., co wskazywałoby, że pierwsze kroki w kierunku autoprodukcji energii krotoszyńska sieć zrobiła już rok wcześniej. W 2019 r. zużycie energii wyniosło 145,877 GWh, więc własna produkcja pokrywała zaledwie 0,0006% zapotrzebowania.

Od 2020 r., jak wynika z kolejnego sprawozdania zarządu, inwestycje we własne OZE przyśpieszyły – na koniec tego roku łączna moc paneli fotowoltaicznych zainstalowanych na dachach 365 marketów Dino wzrosła do 8,9 MW. Na koniec 2020 r. polska sieć handlowa liczyła już 1 473 placówek, o 255 więcej niż rok wcześniej. Przyrost liczby instalacji był więc większy niż tempo rozwoju sieci, dzięki temu już 24,8% sklepów miało swoje OZE. Grupa zużyła 159,7 GWh energii elektrycznej (łącznie z konwencjonalnych i odnawialnych źródeł), i wyprodukowała 2,847 GWh solarnej energii. Własne źródła OZE pokryły więc 1,8% rocznego zużycia.

Po udanym, pierwszym etapie wyposażania w panele PV 400 marketów, zarząd giełdowej spółki zdecydował w lutym 2021 r. o budowie farm trzech centrach dystrybucyjnych, o łącznej mocy 3 MW (m.in. w Krotoszynie, 0,69 MW) oraz montażu instalacji na dachach kolejnych 400 sklepów Dino. Ich łączna moc miała wynieść ok. 16 MW, co daje ok. 40 kW na jedną instalację dachową. Na koniec 2021 r. liczba sklepów Dino posiadających instalacje PV zwiększyła się o 437 do 802, na 1 815 działających placówek, co daje współczynnik na poziomie 44,2%. Ich łączna moc wzrosła z 8,9 MW do 28,8 MW. W 2021 r. wygenerowały one 15,220 GWh czystej energii, przy łącznie 244,440 GWh zużycia, co oznacza, że OZE pokryły je w 6,2%.  

W 2022 r. krotoszyńska grupa kontynuowała szybki rozwój geograficzny sieci, uruchamiając 344 markety Dino, tym samym zwiększając stan posiadania do 2 156 sklepów. Inwestycje w fotowoltaikę znacznie przyśpieszyły – zamontowano ją na 899 sklepach, i liczba placówek z solarnymi instalacjami zwiększyła się do 1701, dzięki czemu już 78,9% z nich produkowała energię na własne potrzeby. Łączna moc instalacji OZE wzrosła do 63,5 MW, i wygenerowały one już 40,070 GWh bezemisyjnej energii elektrycznej, o 163,3% więcej licząc rok do roku. Łączne zużycie wyniosło 273,967 GWh. Własne fotowoltaiczne źródła zapewniły więc już 14,6% energii. 

Od raportu za 2022 r. Dino Polska ujawnia wydatki inwestycyjne na własne źródła energii (PV), jako zgodne z taksonomią Unii Europejskiej – wyniosły wówczas 83,174 mln zł (wobec 1,4 mld zł łącznych nakładów na rozwój sieci). Przyrost mocy wyniósł 34,7 MW, a to oznacza, że zainstalowanie 1 MW kosztowało 2,4 mln zł. Średnia moc instalacji wyniosła 38,6 kW, a za jej montaż spółka płaciła 92,5 tys. zł. 

Najpóźniej do końca 2023 r. zarząd Dino Polska chciał skończyć montaż paneli fotowoltaicznych na wszystkich istniejących marketach, na których pozwalają na to warunki techniczne i ich usytuowanie. W ub.r. sieć powiększyła się o 250 nowych placówek, do 2 406. Liczba marketów wyposażonych we własne OZE wzrosła o 437 do 2 138, czyli do 88,9%. Dodatkowo na terenach trzech centrów dystrybucyjnych uruchomiono 3 farmy fotowoltaiczne o 3 MW mocy. Łączna moc instalacji OZE wyniosła 82,9 MW, po wzroście o 30,6% licząc rok do roku. W 2023 r. OZE wygenerowały 66,370 GWh energii elektrycznej, co daje roczną produkcję ok. 0,8 GWh z 1 MW. Instalacje fotowoltaiczne zapewniły 21,7-proc. pokrycie zużycia energii w Grupie Dino Polska.

W 2023 r. nakłady inwestycyjne na PV w ujęciu bezwzględnym wyniosły w ub.r. 50,877 mln zł (wobec 1,2 mld zł łącznego CAPEX-u). Przyrost mocy wyniósł łącznie 19,4 MW, a to oznacza, że średni koszt zainstalowania 1 MW wzrósł do 2,6 mln zł. Można szacować, że średnia moc instalacji dachowych zamontowanych w ub.r. wyniosła 37,5 kW.

Zarząd Dino Polska zakłada, że każdy nowy market będzie wyposażony w instalację fotowoltaiczną. W I kwartale 2024 r. liczba placówek Dino zwiększyła się o 32 do 2 438, a tych posiadających własne OZE o 72 do 2 210, co oznacza tempo montażu paneli na dachach nadal było wyższe niż przyrost liczby nowych sklepów, więc nadal odrabiano zaległości. Jednak dzięki temu już 90,6% miało instalacje PV, a łączna moc instalacji fotowoltaicznych należących do Dino Polska wzrosła do 88 MW. To więcej niż miały wówczas największe koncerny energetyczne, kontrolowane przez Skarb Państwa: PGE Polska Grupa Energetyczna (83,1 MW), Enea (59 MW), Tauron Polska Energia (56 MW), a także część prywatnych, jak Grupa Polsat Plus (82,4 MW), Polenergia (82 MW) czy RWE Poland (45 MW). 

Licząc kwartał do kwartału (od końca 2023 r.) moc instalacji dachowych na sklepach czerwonym logiem Dinozwiększyła się o 5,1 MW. Co przy ubiegłorocznych cenach, daje w I kwartale szacunkowe nakłady inwestycyjne na OZE wyniosły 13,3 mln zł.

Można szacować, że średnia moc 72 instalacji dachowych zamontowanych w I kwartale br. wyniosła 70,8 kW. Zaskakująco dużo, w porównaniu do poprzednich lat, choć dotychczas nie wykorzystywano nawet połowy połaci dachów (po odjęciu 3 MW farm naziemnych w centrach dystrybucyjnych, średnia to 38,5 kW). 

W I półroczu br. sieć Dino powiększyła się o 98 placówek, z czego w 66 w II kwartale. Skoro instalacje fotowoltaiczne są standardowym elementem wyposażenia każdego otwieranego marketu Dino, to ostrożnie można szacować, że moc fotowoltaiki wzrosła o co najmniej 2,5 MW, do 90,5 MW. Z kolei skumulowane nakłady na OZE poniesione w ciągu pięciu lat przez Dino Polska to ponad 200 mln zł.

redakcja@cleanerenergy.pl

Cleaner Energy

Polityka prywatności i cookies

Polityka prywatności

1. Wprowadzenie

Niniejszy dokument stanowi politykę prywatności i informację o plikach cookies („Polityka”).

Jesteśmy zobowiązani do ochrony prywatności osób odwiedzających naszą stronę. Równocześnie, szanujemy prawo użytkowników do prywatności i gwarantujemy im prawo wyboru w zakresie udostępniania informacji, które ich dotyczą. Dokładamy starań, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/979 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”) oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych („UODO”).

2. Administrator danych osobowych

Niniejsza Polityka dotyczy przetwarzania danych osobowych, których administratorem jest Cleaner Energy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Dąbrowieckiej 6A lok. 6, 03-932 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000770248, REGON 382497533, NIP 1132992861 („Spółka”).

Spółka, jako administrator danych osobowych, decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych użytkowników.

W sprawach ochrony swoich danych osobowych możesz skontaktować się z nami:

a) pod adresem e-mail: rodo@cleanerenergy.pl

b) pisemnie na adres siedziby Spółki.

 

3. Zakres przetwarzanych danych

Spółka przetwarza dane, które użytkownicy podają lub udostępniają w historii przeglądania stron i aplikacji w ramach korzystania z naszych usług (wraz ze zautomatyzowaną analizą aktywności użytkownika na stronie).

Spółka przetwarza również dane, które użytkownik podaje w celu założenia konta lub korzystania z usługi newslettera, tj. imię, nazwisko, adres e-mail.

4. Cel i podstawa przetwarzania danych

Twoje dane będą przetwarzane do celu:

a) realizacji usługi w oparciu o regulamin korzystania z serwisu, jeśli użytkownik zarejestruje swoje konto lub skorzysta z usługi newslettera (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. b RODO),

b) dopasowania treści serwisu do zainteresowań użytkownika, a także wykrywania nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO),

c) ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego w tym interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

5. Wymóg podania danych

Podanie danych w celu realizacji usług jest niezbędne do świadczenia tych usług. W razie niepodania tych danych usługa nie będzie mogła być świadczona.

Przetwarzanie danych w pozostałych celach tj. dopasowanie treści serwisu do zainteresowań, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług w ramach serwisu jest niezbędne w celu zapewnienia wysokiej jakości usług. Niezebranie Twoich danych osobowych w tych celach może uniemożliwić poprawne świadczenie usług.

6. Prawo do sprzeciwu

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych opisanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że w stosunku do Twoich danych istnieją dla nas ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Jeżeli skorzystasz z tego prawa – zaprzestaniemy przetwarzania danych w tym celu.

7. Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe:

a) niezbędne do świadczenia usług, będą przechowywane przez okres, w którym usługi te będą świadczone, oraz po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń,

b) niezbędne do dostosowania treści serwisu do zainteresowań, prowadzenia marketingu usług własnych, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będę przechowywane do momentu wyrażenia sprzeciwu lub do czasu zakończenia korzystania przez Ciebie z usług serwisu, w zależności, które z powyższych wydarzeń nastąpi jako pierwsze.

8. Odbiorcy danych

Twoje dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom i organom upoważnionym do przetwarzania tych danych na podstawie przepisów prawa.

Twoje dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratorów, m.in. dostawcom usług IT, firmom księgowym, przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorami i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratorów.

9. Prawa podmiotów danych

Zgodnie z RODO, przysługuje Ci:

a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;

b) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;

c) prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych;

d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;

e) prawo do przenoszenia danych;

f) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

10 .Przekazywanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej

Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Pliki cookies

1. Co to są pliki cookies?

Cookies to fragmenty informacji, które są przechowywane na Twoim komputerze, tablecie lub telefonie („Urządzenia końcowe”), w momencie gdy odwiedzasz stronę internetową. Cookies pozwalają zidentyfikować Urządzenie końcowe zawsze kiedy odwiedzasz daną stronę.

Cookies zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, swój czas istnienia, unikalny numer identyfikujący przeglądarkę, z której następuje połączenie

Korzystamy także ze standardowych plików dziennika serwera sieciowego. Dane, które zbieramy są w pełni zanonimizowane. Informacje te są niezbędne, aby ustalić liczbę osób odwiedzających serwis oraz aby dostosować go w sposób przyjazny użytkownikom.

2. Do czego są wykorzystywane pliki cookies?

Pliki cookies i inne dane przechowywane na Twoim urządzeniu są wykorzystywane do:

a) zapewnienia użytkownikom lepszego odbioru online,

b) umożliwienia ustawienia osobistych preferencji,

c) zapewnienia bezpieczeństwa,

d) kontroli i ulepszania naszych usług,

e) zbierania danych statystycznych.

3. Jak długo cookies są przechowywane?

Pliki cookies danej sesji pozostają na komputerze tylko do momentu zamknięcia przeglądarki.

Trwałe pliki cookies są przechowywane na twardym dysku do czasu ich usunięcia lub wygaśnięcia. Służą one m.in. do zapamiętywania preferencji użytkownika podczas korzystania ze strony.

4. Wykaz wykorzystywanych plików cookies

W ramach naszego serwisu korzystany z następujących plików cookies:

a) niezbędne

b) analityczne” /„wydajnościowe

c) funkcjonalne

5. Wyłączenie plików cookies

Większość przeglądarek internetowych jest ustawiona na automatyczne przyjmowanie plików cookies. Powyższe ustawienia można zmienić i zablokować cookies w całości lub w części.

Sposób wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach znajdziesz na poniższych stronach:

Chrome, Firefox, Safari.

Pamiętaj, że zmiana ustawienia plików cookies i podobnych technologii może wpłynąć na sposób funkcjonowania naszego serwisu.

Niniejsza Polityka może być co pewien czas aktualizowana poprzez zamieszczenie w serwisie jej nowej wersji.

Regulamin serwisu