Wielkopolskie miasto otrzyma ponad 40 mln zł dofinansowania w formie dotacji i pożyczek na zakup 11 nowych autobusów zeroemisyjnych od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zakończenie inwestycji wartej w sumie 50 mln zł zaplanowano w II kwartale 2026 r.
Program priorytetowy Zielony transport publiczny jest skierowany do operatorów publicznego transportu zbiorowego (przedsiębiorstw) oraz organizatorów publicznego transportu zbiorowego (samorządów). Trzeci nabór wniosków do ZTP odbywał się od 17 kwietnia do 31 maja 2023 r., a więc półtora roku temu, za poprzedniego rządu. Wsparciem w formie bezzwrotnych dotacji i niskooprocentowanych pożyczek mógł być objęty: zakup nowych elektrycznych autobusów bateryjnych lub z ogniwami wodorowymi, zakup nowych trolejbusów, ale wyposażonych dodatkowo w baterie trakcyjne lub wodorowe ogniwo paliwowe, dzięki którym mogą jeździć po drogach bez używania trakcji elektrycznej oraz modernizacja lub budowa infrastruktury ładowania energią elektryczną lub tankowania wodoru oraz instalacji OZE, wykorzystywanych do obsługi zakupionych autobusów.
Budżet programu Zielony transport publiczny w ramach trzech naborów wyniósł 5,4 mld zł, w tym 3,4 mld zł to środki Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Pierwotnie budżet samego 3 naboru ZTP ustalono na 480,5 mln zł (w tym 203,8 mln zł na pożyczki), a docelowo na 2,06 mld zł pod warunkiem uruchomienia środków w ramach KPO. Planowano dofinansowanie zakupu 550 autobusów zeroemisyjnych. Po tym, jak Komisja Europejska odblokowała obecnemu rządowi tzw. koalicji 15 października te fundusze, pieniądze w formie dotacji i pożyczek za pośrednictwem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej sukcesywnie trafiają do kolejnych beneficjentów, wybranych ponad rok wcześniej. Po Rzeszowie, który chce za 98 mln zł (brutto) kupić 20 wodorowców, teraz przyszedł czas na Konin w woj. wielkopolskim.
Czytaj więcej: https://cleanerenergy.pl/2024/10/21/do-floty-mpk-rzeszow-moze-trafic-20-wodorowcow/
W złożonych 17 kwietnia 2023 r. wnioskach MZK Konin ubiegał się o dofinansowanie zakupu 11 autobusów: 6 wodorowych klasy MEGA (tzw. przegubowce), 4 wodorowe klasy MAXI (12-metrowe) i 1 elektryczny klasy MIDI. Wartość dofinansowania stanowi 90% kosztów kwalifikowanych (36,36 mln zł), a preferencyjnej pożyczki 10% kosztów kwalifikowanych (4,04 mln zł). Wnioski uzyskały pozytywną ocenę formalną, merytoryczną i finansową oraz rekomendację do dofinansowania od ówczesnego zarządu NFOŚiGW.
4 listopada br. umową pomiędzy NFOŚiGW i Miastem Konin potwierdzono ustalenia. Całkowita wartość projektu „Autobusy wodorowe i elektryczne dla Konina – Zielonego Miasta Energii” wynosi blisko 50 mln zł. Konin otrzyma ponad 36 mln zł bezzwrotnego wsparcia z funduszy pochodzących z KPO i 4 mln zł pożyczki z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT). Za te środki Miejski Zakład Komunikacji w Koninie Sp. z o.o., której jedynym udziałowcem jest Miasto Konin chce kupić 10 autobusów zasilanych wodorem i jeden elektryczny. Zakończenie inwestycji zaplanowano w II kwartale 2026 r.
MZK Konin obsługuje regularnie 21 linii komunikacyjnych, w tym 9 w samym Koninie (włączając linię nocną 100) a pozostałe w okolicznych gminach: Golina, Kazimierz Biskupi, Kramsk, Krzymów i Stare Miasto oraz świadcząc powiatowi konińskiemu usługę dowozu dzieci do szkoły. Flota przewoźnika liczy obecnie 58 autobusów niskopodłogowych, w tym siedem przegubowych, które w 2023 r. łącznie przejechały ponad 3,7 mln km (ok. 11% zrealizowano poza granicami miasta), przewożąc 9,58 mln pasażerów (o 14% więcej niż rok wcześniej). Od kilku lat firma zazielenia swoją flotę, wprowadzając w 2020 r. na trasy autobusy elektryczne: 7 Solaris Urbino, w 2021 r. 1 autobus Pilea. A od 2022 r. po ulicach Konina kursuje pierwszy wodorowiec Solaris Urbino 12 Hydrogen, co oznacza, że 15,5% pojazdów jest zeroemisyjnych.
We flocie MZK Konin są także blisko 20-letnie autobusy na olej napędowy spełniające stare normy emisji spalin: Euro 3 (4 sztuki MAN Lion’s City, 1 Solaris Urbino 18) i Euro 4 (5 pojazdów Scania OmniCity). To one zapewne zostaną zastąpione przez zeroemisyjne autobusy wodorowe (i jednego elektryka), zwiększając przestrzeń dostępną pasażerską. Dlaczego? Tylko jeden przegubowiec – Solaris Urbino 18 z 2005 r. – spełnia normę Euro 3, a tymczasem MZK Konin chce mieć 6 wodorowców typu MEGA. Pozostałe autobusy przeznaczone potencjalnie do wymiany do pojazdy typu MAXI, czyli o długości 11-13 m.
W 2023 r. każdy autobus należący MZK Konin przejechał średnio ponad 63 tys. km. Największy roczny przebieg miały pojazdy hybrydowe 12-metrowe – prawie 100 tys. km. Autobusy elektryczne przejechały średnio ok. 70 tys., a wodorowy 65,5 tys. km.
Zakup nowych pojazdów ma zmniejszyć emisję CO2 o 409,81647 Mg/rok, ograniczyć emisję tlenków azotu o 2,250168 Mg/rok a pyłów PM10 (o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów) o 0,03435 Mg/rok. Częściowa wymiana taboru ma doprowadzić do zmniejszenia zużycia energii końcowej o 1048 MWh/rok.