Azjatyccy inwestorzy dominują w sektorze elektromobilności

Chińczycy zainteresowani inwestycjami w Polską energetykę
9 września 2019
PKN Orlen jest dobrej myśli w sprawie fuzji z Lotosem
9 września 2019

Fabryka Toyota Motor Manufacturing w Wałbrzychu. Źródło: Toyota

Inwestorzy z Dalekiego Wschodu odpowiadają za 87 proc. nakładów zagranicznych firm w sektorze elektromobilności w Polsce. Największym inwestorem jest koreański koncern LG Chem, producent baterii litowo-jonowych do samochodów elektrycznych. Najwięcej projektów z zakresu e-mobilności zrealizowała japońska Toyota Motor Manufacturing Poland.

Polska od czterech systematycznie przyciąga kolejnych inwestorów działających w sektorze dostawców podzespołów dla producentów nisko- i zeroemisyjnych samochodów. Łączna wartość dotychczasowych 13 projektów realizowanych przy wsparciu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIiH) wynosi 2,44 mld euro, a więc ponad 10 mld zł. Tylko w tym roku czterej zagraniczni inwestorzy zadeklarowali już blisko 500 mln euro inwestycji, co oznacza wzrost o 20 proc. w stosunku do końca 2018 r. Branża elektromobilności jest więc jednym z kół zamachowych polskiej gospodarki, ale jak się okazuje głównie za sprawą inwestycji azjatyckich koncernów. Z danych PAIiH wynika bowiem, że aż 86,66 proc., czyli 2,11 mld euro nakładów zadeklarowali inwestorzy branżowi z krajów Dalekiego Wschodu: Korei Południowej, Japonii oraz Chin.

Najwięcej do tej pory, bo 1,37 mld euro zainwestował u nas południowokoreański LG Chem, producent baterii litowo-jonowych do samochodów elektrycznych, którego spółka LG Chem Wrocław Energy Sp. z o.o. zbudowała, i następnie rozbudowała fabrykę baterii w Biskupicach Podgórnych w gminie Kobierzyce pod Wrocławiem. Polski zakład LG Chem, który jest największym tego typu w Europie, zatrudnia, według PAIiH 810 pracowników. Drugi (także w rankingu ogólnym) inwestor z Korei Południowej to koncern energetyczno – chemiczny SK Innovation, który zadeklarował w tym roku, że wybuduje w Dąbrowie Górniczej fabrykę separatorów, czyli komponentów baterii do samochodów elektrycznych. Za inwestycję wartą 335 mln euro (blisko 1,5 mld zł) będzie odpowiadać Sk hi-tech Battery Materials Poland Sp. z o.o. Trzecim inwestorem z tego kraju jest Foosung CO. LTD, producent nieorganicznych związków fluorowych, wykorzystywanych w akumulatorach litowo-jonowych w samochodach elektrycznych. Koncern zdecydował w II kwartale br., że zainwestuje 83,5 mln euro w budowę zakładu w Kędzierzynie-Koźlu. W sumie południowokoreańskie firmy zadeklarowały, że zainwestują 1789,5 mln euro, czyli 73,44 proc. puli środków, jakie trafią do Polski od zagranicznych inwestorów branżowych z sektora e-mobilności.

Drugie miejsce pod względem kraju pochodzenia kapitału należy do Belgii. To dzięki wartej 320 mln euro inwestycji Umicore Poland Sp. z o.o. w Nysie (co im daje trzecie miejsce w rankingu inwestorów). Powstaje tam drugi polski zakład belgijskiej firmy, który będzie produkował materiały do baterii dla samochodów elektrycznych. Unimor Autocat Poland ma jeszcze fabrykę akumulatorów w Rudzie Śląskiej.

Trzecie miejsce w rankingu zajmuje Japonia. To głównie zasługa koncernu Toyota Group, wicelidera światowego rankingu pod względem liczby sprzedanych samochodów (w 2018 r. było to 10,52 mln sztuk, co dało mu 11,1-proc. udział światowym rynku). W 2017 r. spółka-córka koncernu Toyota Motor Manufacturing Poland Sp. z o.o. zbudowała kosztem 64,8 mln euro zakład w Wałbrzychu, produkujący przekładnie e-CVT, będące częścią niskoemisyjnego napędu hrybydowego. Rok później, w 2018 r. Japończycy (re)inwestowali 94,35 mln euro w technologie niskoemisyjne w zakładzie w Jelczu Laskowicach. Ostatni projekt to ogłoszona w lipcu br., kolejna reinwestycja TMMP, tym razem w Wałbrzychu, warta 70 mln euro. Od 2021 r. w tamtejszej fabryce będą wytwarzane silniki elektryczne MG1, stanowiące integralną część elektrycznej przekładni hybrydowej e-CVT, która ma współpracować z najnowszej generacji silnikiem o pojemności 1,5 l, który będzie produkowany od wiosny 2020 r. w Jelczu-Laskowicach. Dzięki tej inwestycji, Japończycy z TMMP są liderami, pod względem liczby projektów w zakresie nisko – i zeroemisyjnych technologii, ale trzeba pamiętać, że japoński koncern przez prawie 20 lat zainwestował w Polsce ok. 700 mln euro (3 mld zł), zatrudniając 2 tys. osób. Według PAIiH, realizacja wszystkich projektów związanych z rozwojem silników nowej technologii (TNGA – Toyota New Global Architecture) ma zwiększyć wartość inwestycji fabrykach w Jelczu-Laskowicach i Wałbrzychu do 1,15 mld euro (5 mld zł). I tak jednak Japończycy nie przeskoczą LG Chem.

Drugi japoński inwestor to Mitsui-High tec, wiodący producent rdzeni silników elektrycznych do pojazdów hybrydowych i elektrycznych na świecie, który w ub.r. zadeklarował, że zainwestuje w Polsce 37,9 mln euro. Pierwsza europejska fabryka koncernu, budowana przez Mitsui High-Tec Europe Sp. z o.o., powstanie w Skarbimierzu (woj. opolskie).  W sumie japońskie firmy zadeklarowały nakłady w sektorze e-mobilności w wysokości 267,05 mln euro, co daje im trzecie miejsce w zestawieniu.

Czwarta pozyję w rankingu zajmują Chiny, skąd pochodzi trzech inwestorów: Guotai Huarong (Poland) Sp. z o.o., Bafang Electric (Poland) Sp. z o.o., którzy pojawili się na polskim rynku w 2018 r. oraz tegoroczny nabytek PAIiH: Myatu Europe Intelligent Technology Sp. z o.o. Łącznie chińskie firmy zadeklarowały 55 mln euro inwestycji, co im daje 2,26-proc. udział w BIZ sektora e-mobilności.

W Polsce zainwestował także, ale stosunkowo niewiele, bo 5 mln euro szwedzki Northvolt Poland Sp.z o.o., który w Gdańsku chce produkować od 2019 r. moduły bateryjne, składające się z obudowy mieszczącej ogniwa baterii, elektronicznego układu sterowania oraz systemu chłodzenia i ogrzewania. Daje to Szwecji 5. miejsce w rankingu.

W sumie inwestorzy z Unii Europejskiej, która stara się nadrobić dystans technologiczny w branży elektromobility, jaki dzieli ją od Azji, zainwestowali 325 mln euro, czyli 13,34 proc. wszystkich środków, które trafiły do Polski. To daje UE wprawdzie drugie miejsce, ale warto zauważyć, że deklarowany przez unijne firmy CAPEX jest 7-krotnie mniejszy niż przez azjatyckich inwestorów. Polska, a zwłaszcza jej południowo-zachodnia część, dzięki działaniom obecnego rządu, i PAIiH, stała się europejskim hubem rozwoju sektora e-mobilności. To co dzieje się u nas jest już pewnym rynkowym benchmarkiem. Przepaść pomiędzy aktywnością europejskich i dalekowschodnich inwestorów w Polsce jest ogromna, co także oznacza, że dystans jaki dzieli unijne firmy będzie trudny do nadrobienia także w skali globalnej.

tb

Cleaner Energy

Polityka prywatności i cookies

Polityka prywatności

1. Wprowadzenie

Niniejszy dokument stanowi politykę prywatności i informację o plikach cookies („Polityka”).

Jesteśmy zobowiązani do ochrony prywatności osób odwiedzających naszą stronę. Równocześnie, szanujemy prawo użytkowników do prywatności i gwarantujemy im prawo wyboru w zakresie udostępniania informacji, które ich dotyczą. Dokładamy starań, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/979 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”) oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych („UODO”).

2. Administrator danych osobowych

Niniejsza Polityka dotyczy przetwarzania danych osobowych, których administratorem jest Cleaner Energy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Dąbrowieckiej 6A lok. 6, 03-932 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000770248, REGON 382497533, NIP 1132992861 („Spółka”).

Spółka, jako administrator danych osobowych, decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych użytkowników.

W sprawach ochrony swoich danych osobowych możesz skontaktować się z nami:

a) pod adresem e-mail: rodo@cleanerenergy.pl

b) pisemnie na adres siedziby Spółki.

 

3. Zakres przetwarzanych danych

Spółka przetwarza dane, które użytkownicy podają lub udostępniają w historii przeglądania stron i aplikacji w ramach korzystania z naszych usług (wraz ze zautomatyzowaną analizą aktywności użytkownika na stronie).

Spółka przetwarza również dane, które użytkownik podaje w celu założenia konta lub korzystania z usługi newslettera, tj. imię, nazwisko, adres e-mail.

4. Cel i podstawa przetwarzania danych

Twoje dane będą przetwarzane do celu:

a) realizacji usługi w oparciu o regulamin korzystania z serwisu, jeśli użytkownik zarejestruje swoje konto lub skorzysta z usługi newslettera (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. b RODO),

b) dopasowania treści serwisu do zainteresowań użytkownika, a także wykrywania nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO),

c) ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego w tym interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

5. Wymóg podania danych

Podanie danych w celu realizacji usług jest niezbędne do świadczenia tych usług. W razie niepodania tych danych usługa nie będzie mogła być świadczona.

Przetwarzanie danych w pozostałych celach tj. dopasowanie treści serwisu do zainteresowań, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług w ramach serwisu jest niezbędne w celu zapewnienia wysokiej jakości usług. Niezebranie Twoich danych osobowych w tych celach może uniemożliwić poprawne świadczenie usług.

6. Prawo do sprzeciwu

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych opisanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że w stosunku do Twoich danych istnieją dla nas ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Jeżeli skorzystasz z tego prawa – zaprzestaniemy przetwarzania danych w tym celu.

7. Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe:

a) niezbędne do świadczenia usług, będą przechowywane przez okres, w którym usługi te będą świadczone, oraz po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń,

b) niezbędne do dostosowania treści serwisu do zainteresowań, prowadzenia marketingu usług własnych, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będę przechowywane do momentu wyrażenia sprzeciwu lub do czasu zakończenia korzystania przez Ciebie z usług serwisu, w zależności, które z powyższych wydarzeń nastąpi jako pierwsze.

8. Odbiorcy danych

Twoje dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom i organom upoważnionym do przetwarzania tych danych na podstawie przepisów prawa.

Twoje dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratorów, m.in. dostawcom usług IT, firmom księgowym, przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorami i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratorów.

9. Prawa podmiotów danych

Zgodnie z RODO, przysługuje Ci:

a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;

b) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;

c) prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych;

d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;

e) prawo do przenoszenia danych;

f) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

10 .Przekazywanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej

Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Pliki cookies

1. Co to są pliki cookies?

Cookies to fragmenty informacji, które są przechowywane na Twoim komputerze, tablecie lub telefonie („Urządzenia końcowe”), w momencie gdy odwiedzasz stronę internetową. Cookies pozwalają zidentyfikować Urządzenie końcowe zawsze kiedy odwiedzasz daną stronę.

Cookies zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, swój czas istnienia, unikalny numer identyfikujący przeglądarkę, z której następuje połączenie

Korzystamy także ze standardowych plików dziennika serwera sieciowego. Dane, które zbieramy są w pełni zanonimizowane. Informacje te są niezbędne, aby ustalić liczbę osób odwiedzających serwis oraz aby dostosować go w sposób przyjazny użytkownikom.

2. Do czego są wykorzystywane pliki cookies?

Pliki cookies i inne dane przechowywane na Twoim urządzeniu są wykorzystywane do:

a) zapewnienia użytkownikom lepszego odbioru online,

b) umożliwienia ustawienia osobistych preferencji,

c) zapewnienia bezpieczeństwa,

d) kontroli i ulepszania naszych usług,

e) zbierania danych statystycznych.

3. Jak długo cookies są przechowywane?

Pliki cookies danej sesji pozostają na komputerze tylko do momentu zamknięcia przeglądarki.

Trwałe pliki cookies są przechowywane na twardym dysku do czasu ich usunięcia lub wygaśnięcia. Służą one m.in. do zapamiętywania preferencji użytkownika podczas korzystania ze strony.

4. Wykaz wykorzystywanych plików cookies

W ramach naszego serwisu korzystany z następujących plików cookies:

a) niezbędne

b) analityczne” /„wydajnościowe

c) funkcjonalne

5. Wyłączenie plików cookies

Większość przeglądarek internetowych jest ustawiona na automatyczne przyjmowanie plików cookies. Powyższe ustawienia można zmienić i zablokować cookies w całości lub w części.

Sposób wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach znajdziesz na poniższych stronach:

Chrome, Firefox, Safari.

Pamiętaj, że zmiana ustawienia plików cookies i podobnych technologii może wpłynąć na sposób funkcjonowania naszego serwisu.

Niniejsza Polityka może być co pewien czas aktualizowana poprzez zamieszczenie w serwisie jej nowej wersji.

Regulamin serwisu