Pierwszy krok w rozwoju polskiego offshore został zrobiony

Polskie LNG przekazało teren pod rozbudowę Terminalu LNG w Świnoujściu
1 lipca 2020
nowy-blok-elektrownia-turow-jpg
Budowa bloku w Elektrowni Turów nie jest zagrożona
2 lipca 2020

Przedstawiciele strony rządowej w tym ministerstwa klimatu, aktywów państwowych, obrony narodowej, gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz przedstawiciele przedsiębiorców zrzeszonych w samorządach branżowych podpisali list intencyjny inicjujący współpracę przy rozwoju morskiej energetyki wiatrowej.

Według Ireneusza Zyski, wiceministra klimatu i środowiska oraz pełnomocnika rządu ds. OZE, to wielka szansa na zbudowanie sector dealu. To szansa na utworzenie kilkudziesięciu tysięcy nowych miejsc pracy, zbudowanie łańcucha dostaw dla wielu tysięcy polskich firm, które będą dostarczać elementy dla morskich farm wiatrowych”.

„To wielki potencjał gospodarczy, który chcemy utworzyć i wykorzystać. Najwyższy czas, abyśmy wykorzystali dar natury jakim jest wiatr na morzu” – powiedział wiceminister Zyska.

Jak dodał pełnomocnik rządu ds. OZE , morski potencjał energetyki wiatrowej to 5,9 GW zainstalowanej mocy do 2030 r., a 8-10 GW do 2035 r.

Michał Kurtyka, minister klimatu, jeden z sygnatariuszy listu, powiedział, że to transformacja, która będzie rozwijać polską gospodarkę”.

„Skala tych wyzwań, związana z przebudową polskiego systemu elektroenergetycznego jest ogromna. Kiedy mówimy o programie wartym 120-130 mld zł dla instalacji zeroemisyjnej, to mówimy o przedsięwzięciu które jest ogromną szansą gospodarczą. Stanie się jednak szansą, jeśli podejmiemy to wyzwanie razem, administracja, organizacje i firmy. Po drugie miejsca pracy, to potężny impuls inwestycyjny na północy Polski i do tego długotrwały” – mówił minister Kurtyka.

Jak dodał Zbigniew Gryglas, wiceminister aktywów państwowych i pełnomocnik rządu ds. offshore, podpisany list to początek drogi, do wykorzystania olbrzymiego potencjału jakim jest wiatr, w który obfituje Bałtyk.

„Dla mnie w tym projekcie jeszcze większe znaczenie ma wykorzystanie gospodarcze tej inwestycji. To nowy sektor, który powstanie w wyniku tego gigantycznego przedsięwzięcia. Polskie firmy już są gotowe. Mamy ok. 100 takich podmiotów i prywatnych, i z udziałem Skarbu Państwa, które już są w tym łańcuchu dostaw” – mówił wiceminister Gryglas.

Chęć współpracy przy rozwoju polskiego offshore potwierdził Janusz Gajowiecki, prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej (PSEW).

„To wyjątkowo ważny dzień. Podpisanie listu jest pewnym symbolem do dalszej pracy i synergii biznesu ze stroną rządową. Obiecuję, że my – jako sektor – jesteśmy gotowi do tego, żeby wesprzeć polską transformację, żeby zrealizowały się tutaj te 10 GW, które przyjął polski rząd, jako pierwszy krok w rozwoju polskiej energetyki wiatrowej na morzu. Zgadzam się, że te cele muszą być ambitniejsze” – powiedział Gajowiecki.

Jak dodał, osiągnięcie 30 GW do roku 2050 jest realne.

Według Mariusza Witońskiego, prezesa Polskiego Towarzystwa Morskiej Energetyki Wiatrowej, jest to moment historyczny, w którym dokonuje się wstępne, ale jakże istotne porozumienie.

„Polski przemysł stoczniowy, elektromaszynowy z sukcesem od wielu lat lokuje swoje produkty na rynkach światowych. Budowa morskich farm wiatrowych o mocy 6-10 GW to olbrzymia kontrybucja dla naszych przedsiębiorstw. Polskie przedsiębiorstwa są gotowe dołożyć wszelkich starań, abyśmy osiągnęli ten wspólny cel” – mówił Witoński, prezes PTMEW.

Zainteresowanie inwestycjami w offshore potwierdziły m.in. największe koncerny energetyczne w Polsce, w tym PGE, Enea, Tauron, Energa i PKN Orlen. W lutym br., pełnomocnik ds. morskich farm wiatrowych mówił, że pierwszy prąd z farm, zbudowanych na Bałtyku, popłynie w 2024 r.

„Ja twierdzę, że stanie się to w roku 2024. Choć optymiści mówią, że może się to wydarzyć w końcówce 2023 r., ale takim bezpiecznym terminem jest 2024 r.” – powiedział Gryglas.

Jak informował wcześniej pełnomocnik rządu ds. offshore, w 2020 roku powinna zostać przyjęta ustawa o wsparciu morskiej energetyki wiatrowej. W połowie stycznia resort aktywów państwowych przekazał do konsultacji publicznych projekt ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych. Rozwiązaniem rekomendowanym w zakresie szybkiego rozwoju sektora wytwarzania energii elektrycznej z energii wiatru na morzu jest wprowadzenie odrębnego systemu wsparcia dla tej technologii oraz wprowadzenie szeregu usprawnień w zakresie procedur administracyjnych w zakresie wydawania decyzji koniecznych dla realizacji projektów.

„System wsparcia finansowany będzie z istniejącej opłaty OZE (o której mowa w art. 95 ustawy OZE), w której już dzisiaj uwzględnia się nakłady związane ze wsparciem potencjalnie przyznawanym morskim farmom wiatrowym, dlatego jego wprowadzenie nie powinno spowodować zwiększenia obciążenia odbiorców końcowych w perspektywie 2040 r. względem planowanego w ustawie OZE. Należy bowiem mieć na uwadze fakt, iż planowany mechanizm wsparcia dla morskiej energetyki wiatrowej jest wydzielany z dotychczas funkcjonującego mechanizmu wsparcia odnawialnych źródeł energii, a zatem pierwotna konstrukcja mechanizmu wsparcia OZE uwzględniała również rozwój morskiej energetyki wiatrowej, który jednak, ze względów opisanych powyżej, nie nastąpił” – czytamy w OSR.

Jak podaje resort klimatu w najbliższych dniach zaktualizowany projekt ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych trafi do ponownych, krótkich uzgodnień międzyresortowych.

rb

Cleaner Energy

Polityka prywatności i cookies

Polityka prywatności

1. Wprowadzenie

Niniejszy dokument stanowi politykę prywatności i informację o plikach cookies („Polityka”).

Jesteśmy zobowiązani do ochrony prywatności osób odwiedzających naszą stronę. Równocześnie, szanujemy prawo użytkowników do prywatności i gwarantujemy im prawo wyboru w zakresie udostępniania informacji, które ich dotyczą. Dokładamy starań, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/979 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”) oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych („UODO”).

2. Administrator danych osobowych

Niniejsza Polityka dotyczy przetwarzania danych osobowych, których administratorem jest Cleaner Energy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Dąbrowieckiej 6A lok. 6, 03-932 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000770248, REGON 382497533, NIP 1132992861 („Spółka”).

Spółka, jako administrator danych osobowych, decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych użytkowników.

W sprawach ochrony swoich danych osobowych możesz skontaktować się z nami:

a) pod adresem e-mail: rodo@cleanerenergy.pl

b) pisemnie na adres siedziby Spółki.

 

3. Zakres przetwarzanych danych

Spółka przetwarza dane, które użytkownicy podają lub udostępniają w historii przeglądania stron i aplikacji w ramach korzystania z naszych usług (wraz ze zautomatyzowaną analizą aktywności użytkownika na stronie).

Spółka przetwarza również dane, które użytkownik podaje w celu założenia konta lub korzystania z usługi newslettera, tj. imię, nazwisko, adres e-mail.

4. Cel i podstawa przetwarzania danych

Twoje dane będą przetwarzane do celu:

a) realizacji usługi w oparciu o regulamin korzystania z serwisu, jeśli użytkownik zarejestruje swoje konto lub skorzysta z usługi newslettera (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. b RODO),

b) dopasowania treści serwisu do zainteresowań użytkownika, a także wykrywania nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO),

c) ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego w tym interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

5. Wymóg podania danych

Podanie danych w celu realizacji usług jest niezbędne do świadczenia tych usług. W razie niepodania tych danych usługa nie będzie mogła być świadczona.

Przetwarzanie danych w pozostałych celach tj. dopasowanie treści serwisu do zainteresowań, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług w ramach serwisu jest niezbędne w celu zapewnienia wysokiej jakości usług. Niezebranie Twoich danych osobowych w tych celach może uniemożliwić poprawne świadczenie usług.

6. Prawo do sprzeciwu

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych opisanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że w stosunku do Twoich danych istnieją dla nas ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Jeżeli skorzystasz z tego prawa – zaprzestaniemy przetwarzania danych w tym celu.

7. Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe:

a) niezbędne do świadczenia usług, będą przechowywane przez okres, w którym usługi te będą świadczone, oraz po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń,

b) niezbędne do dostosowania treści serwisu do zainteresowań, prowadzenia marketingu usług własnych, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będę przechowywane do momentu wyrażenia sprzeciwu lub do czasu zakończenia korzystania przez Ciebie z usług serwisu, w zależności, które z powyższych wydarzeń nastąpi jako pierwsze.

8. Odbiorcy danych

Twoje dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom i organom upoważnionym do przetwarzania tych danych na podstawie przepisów prawa.

Twoje dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratorów, m.in. dostawcom usług IT, firmom księgowym, przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorami i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratorów.

9. Prawa podmiotów danych

Zgodnie z RODO, przysługuje Ci:

a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;

b) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;

c) prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych;

d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;

e) prawo do przenoszenia danych;

f) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

10 .Przekazywanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej

Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Pliki cookies

1. Co to są pliki cookies?

Cookies to fragmenty informacji, które są przechowywane na Twoim komputerze, tablecie lub telefonie („Urządzenia końcowe”), w momencie gdy odwiedzasz stronę internetową. Cookies pozwalają zidentyfikować Urządzenie końcowe zawsze kiedy odwiedzasz daną stronę.

Cookies zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, swój czas istnienia, unikalny numer identyfikujący przeglądarkę, z której następuje połączenie

Korzystamy także ze standardowych plików dziennika serwera sieciowego. Dane, które zbieramy są w pełni zanonimizowane. Informacje te są niezbędne, aby ustalić liczbę osób odwiedzających serwis oraz aby dostosować go w sposób przyjazny użytkownikom.

2. Do czego są wykorzystywane pliki cookies?

Pliki cookies i inne dane przechowywane na Twoim urządzeniu są wykorzystywane do:

a) zapewnienia użytkownikom lepszego odbioru online,

b) umożliwienia ustawienia osobistych preferencji,

c) zapewnienia bezpieczeństwa,

d) kontroli i ulepszania naszych usług,

e) zbierania danych statystycznych.

3. Jak długo cookies są przechowywane?

Pliki cookies danej sesji pozostają na komputerze tylko do momentu zamknięcia przeglądarki.

Trwałe pliki cookies są przechowywane na twardym dysku do czasu ich usunięcia lub wygaśnięcia. Służą one m.in. do zapamiętywania preferencji użytkownika podczas korzystania ze strony.

4. Wykaz wykorzystywanych plików cookies

W ramach naszego serwisu korzystany z następujących plików cookies:

a) niezbędne

b) analityczne” /„wydajnościowe

c) funkcjonalne

5. Wyłączenie plików cookies

Większość przeglądarek internetowych jest ustawiona na automatyczne przyjmowanie plików cookies. Powyższe ustawienia można zmienić i zablokować cookies w całości lub w części.

Sposób wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach znajdziesz na poniższych stronach:

Chrome, Firefox, Safari.

Pamiętaj, że zmiana ustawienia plików cookies i podobnych technologii może wpłynąć na sposób funkcjonowania naszego serwisu.

Niniejsza Polityka może być co pewien czas aktualizowana poprzez zamieszczenie w serwisie jej nowej wersji.

Regulamin serwisu