Izera – polska marka samochodów elektrycznych

Źródło: Facebook Misja Elektromobilność

Polska marka samochodów elektrycznych będzie nosiła nazwę Izera. Nazwa pochodzi od Gór Izerskich. Electromobility Poland zaprezentował dwa rodzaje nadwozi: SUV i Hatchback.

28 lipca odbyła się premiera online polskiej marki samochodów elektrycznych. Spółka ElectroMobility Poland zaprezentowała nazwę, logotyp, hasło oraz dwa modele pokazowe: hatchbacka oraz SUV-a.

„Projekt polskiego samochodu elektrycznego może przyczynić się do utworzenia 3-3,5 tys. miejsc pracy. Daje przy tym nieograniczone perspektywy dla współpracy z uczelniami czy lokalnymi dostawcami” – powiedział, obecny na premierze polskich elektrycznych samochodów, Michał Kurtyka, minister klimatu.

Jak dodał, Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz, w ciągu 3-6 lat marka Izera może być w znacznym stopniu spolonizowana.

„Możemy rozwijać  w tym samochodzie pomysły związane z napędem, z bateriami, ze źródłami energii, systemami wspierania kierowców. Nasi naukowcy są w stanie wspierać producentów. W ciągu 3-6 lat jesteśmy w stanie w zdecydowanym stopniu spolonizować ten samochód” – mówił Dardziński.

Jak dodał Adam Sikorski, prezes Polskiej Grupy Motoryzacyjnej, „liczymy, że stopniowo udział polskich komponentów będzie się zwiększał”.  

„Nieocenioną wartością jest to, że w nasze przedsięwzięcie udało się zaangażować zespół znakomitych specjalistów z wieloletnim doświadczeniem w branży motoryzacyjnej. Dzięki temu prototypy wyróżniają się ciekawym, nowoczesnym designem oraz technologicznymi rozwiązaniami na światowym poziomie. Postawiliśmy na przestronność, rodzinność, komfort podróżowania. Dużą rolę odgrywa design, bo z przeprowadzonych przez nas badań wynika, iż dla Polaków najważniejszą cechą aut, które chcieliby kupić, obok cech funkcjonalnych, jest właśnie wygląd. Należy pamiętać, że to na razie prototypy, a nie gotowe auta, które za chwilę zobaczymy na naszych ulicach. Jednak mogę zapewnić, że modele wdrożone do produkcji w 2023 roku nie będą odbiegać charakterem od zaprezentowanych dzisiaj” podkreśla Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland.

Nad wyglądem SUV-a oraz hatchbacka, wraz z zespołem polskich inżynierów i stylistów, pracowali m.in. projektanci z Torino Design. To prywatne, niezależne włoskie studio stylistyczne, założone 15 lat temu przez Roberto Piattiego, które pracuje z europejskimi i światowymi markami, w tym również z segmentu premium. Konsultantem projektu był Tadeusz Jelec, wieloletni projektant Jaguara. 

Jak mówił Piatti „jest duża szansa na zaistnienie na rynku globalnym tego projektu”.

„Zaangażowani zostali producenci energii, producent samochodów i strona rządowa. Ten projekt może być przykładem dla innych, bo udowadnia, że można razem coś zrobić” – mówił Piatti.

Jak podkreśla w komunikacie ElectroMobility Poland, architektura elektryczna i systemy sterowania pojazdów są zgodne z rynkowymi trendami. Aplikacja, którą można będzie zainstalować na telefonie lub innym urządzeniu mobilnym, umożliwi uruchomienie klimatyzacji podczas ładowania. Dodatkowo system pozwoli na ustawienie wybranego czasu i cyklu ładowania, żeby zmniejszyć jego koszt. Wykorzystane zostanie energooszczędne oświetlenie LED. Wpłynie to na podniesienie poziomu bezpieczeństwa oraz zasięgu pojazdów. Użytkownicy będą mogli „komunikować się” z samochodami za pomocą aplikacji lub swojego głosu, skorzystać z dotykowego ekranu LCD o wysokiej rozdzielczości. 

Przy projektowaniu samochodów marki Izera szczególną uwagę poświęcono zaawansowanym systemom wspomagania kierowcy. Zostaną one wyposażone m.in. w ESC (system stabilizacji toru jazdy), FCW (ostrzeganie przed zderzeniem), BSW (monitorowanie martwego pola) czy TSR (rozpoznawanie znaków drogowych).

Związkowcy odrzucili plan restrukturyzacji PGG
28 lipca 2020
Celem APS Energia jest wzrost przychodów
Polska nadrabia straty spadku produkcji energii elektrycznej
28 lipca 2020