Nowe dopłaty do pojazdów elektrycznych preferują Kartę Dużej Rodziny. Rusza program „Mój elektryk”

Nowy program wsparcia zakupu pojazdu elektrycznego – „Mój elektryk” – wprowadza znacznie wyższe dofinansowanie dla uprawnionych posiadaczy Karty Dużej Rodziny oraz wsparcie dla firm i organizacji, dopłaty do leasingu pojazdu, a także rozszerzenie katalogu pojazdów, na które można otrzymać wsparcie. Budżet programu wynosi 500 mln zł, a nabór wniosków zaczyna się 12 lipca.

Dofinansowaniem z programu „Mój elektryk” będzie objęty zakup lub leasing – to jedno z najważniejszych udogodnień  nowego programu. W przypadku osób fizycznych wyniesie 18 750 zł, a dla tych z Kartą Dużej Rodziny 27 000 zł. W przypadku rodzin wielodzietnych nie obowiązuje także limit ceny pojazdu, który dla pozostałych osób indywidualnych został określony na poziomie 220 tys. zł.

„Mój elektryk” jest programem inkluzywnym. Preferujemy tutaj osoby, które mają Kartę Dużej Rodziny i dla nich jest nie tylko większe dofinansowanie 27 tys. zł, ale także brak górnego pułapu ceny samochodu elektrycznego. Budżet tego programu na 2021 r. wynosi ponad 500 mln zł, ale to jest dopiero wstęp. Program będzie kontynuowany w następnych latach z nowymi budżetami. Ogromny nacisk kładziemy na zainteresowanie elektromobilnością przez duże rodziny stąd zwiększone dofinansowanie dla osób posiadających kartę dużej rodziny” – mówił Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska.

Pozostali, zainteresowani dopłatą, mogą liczyć na dofinansowania, których poziom będzie zależał od kategorii pojazdu oraz średniorocznego przebiegu. Mogą się przy tym ubiegać o dofinansowanie więcej niż jednego pojazdu. Poszerzenie grupy beneficjentów programu ma na celu ułatwienie przechodzenia na transport zeroemisyjny wszystkim zainteresowanym podmiotom, w tym firmom i organizacjom, które planują modernizację lub wymianę swojej floty.

„Ten program jest uniwersalny, bo jest skierowany do szerokiego grona odbiorców, zarówno do indywidulanych, jak i przedsiębiorstw i instytucji. Rozpoczynamy 12 lipca od osób fizycznych i kolejne elementy będą dokładane w następnych tygodniach i miesiącach. Oprócz pojazdów osobowych i dostawczych, będą także brane pod uwagę busy, skutery, motorowery, wykorzystywane dla celów przewozu” – powiedział Artur Lorkowski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW)

Wnioskodawcy, którzy nie są osobami fizycznymi, na pojazdy kategorii M1 będą mogli uzyskać dofinansowanie do 27 000 – w przypadku deklarowanego średniorocznego przebiegu min. 15 000 km – na pojazdy kategorii L będą mogli uzyskać 4 000 zł wsparcia. Natomiast dofinansowanie zakupu pojazdów kategorii N1 wyniesie nawet 70 000 zł i nie więcej niż 30 proc. kosztu zakupu samochodu. Warunkiem będzie zadeklarowanie średniorocznego przebiegu powyżej 20 000 km. Dofinansowania będą obejmowały zarówno zakup, jak i leasing pojazdów.  

„Chcieliśmy, aby ten program był jak najbardziej przyjazny dla odbiorców, osoby fizyczne, po zakupie takiego samochodu, po opłaceniu faktury, zgłoszą się do nas po dofinansowanie, w grę wchodzi także leasing. Cena samochodu z dopłata została określona na poziomie do 220 tys. Wprowadzono nowe stawki dla dużych rodzin, poprzez umożliwienie dotacji do poziomu do 27 tys.  zł, a dla dostawczych do 70 tys. zł za jedno auto” – dodał Lorkowski.

Budżet „Mojego elektryka” to 500 mln zł. Realizację programu przewidziano na lata 2021 – 2026, a nabory wniosków będą prowadzone do 2025 roku lub do wyczerpania środków. Stopniowo  NFOŚiGW będzie uruchamiał kolejne nabory:

  1. dla osób fizycznych na dofinansowanie zakupu pojazdu zeroemisyjnego – wnioski będzie można składać od 12 lipca oraz
  2. dla przedsiębiorców, samorządów oraz innych podmiotów instytucjonalnych na zakup pojazdów zeroemisyjnych
  3. dla banków, które za pośrednictwem firm leasingowych będą dystrybuowały dopłaty do leasingu, w tym najmu długookresowego.

„Rok 2021 będzie rokiem przełomowym dla rozwoju elektromobilności w Polsce, podobnie jak wcześniej program „Mój prąd”. W dążeniu do gospodarki nisko i zeroemisyjnej naszym fundamentalnym celem jest rozwój elektromobilności, jest to megatrend światowy i jest on nieodwracalny” – mówił Zyska

„Bardzo dobrze, że pojawia się program, który jest programem istotnie lepszy od tego, który pojawił się rok temu. Kluczowa sprawa jest ta, że program otwiera się na szersze grono odbiorców. Teraz mówimy o programie otwartym dla osób fizycznych, przedsiębiorców ,samorządów i instytucji, druga sprawa to ta, że mamy znacznie większą gamę pojazdów elektrycznych, z których możemy korzystać, jest ponad 40 modeli które mieszczą się w  kwocie 220 tys. i podniesienie tej kwoty spowodowało poszerzenie tej gamy pojazdów. Bardzo ważne jest uproszczenie procedur i mamy nabory ciągłe, kolokwialnie mówiąc, ta dopłata będzie na nas czekać. Cały ten pakiet zmian, mam nadzieję pozwoli na podwojenie liczby tych pojazdów. Możemy mówić o istotnym kroku naprzód, jeśli chodzi o jakość tego programu. I te liczby, mam nadzieję, będą liczone w tysiącach” – komentował program Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Nabór wniosków o dofinansowanie składanych przez osoby fizyczne rozpocznie się 12 lipca i będzie prowadzony do wyczerpania środków lub do 30 września 2025 r. Cały proces przyznawania dotacji będzie prowadzony online, przy minimum formalności. Dofinansowanie dla osób fizycznych będzie przyznawane na zasadzie refundacji części poniesionych kosztów zakupu auta. Aby ją uzyskać wystarczy wypełnić prosty wniosek elektroniczny. Osoba ubiegająca się o dofinansowanie musi zarejestrować pojazd na terytorium RP, ubezpieczyć go i zobowiązać się, że nie pozbędzie się go przez dwa lata od uzyskania dotacji. W przypadku pozytywnej oceny Funduszu, wniosek po złożeniu przez wnioskodawcę podpisu elektronicznego, będzie stanowił umowę z NFOŚiGW. 

rb

Mazur

innogy Stoen Operator rozpoczął budowę sieci ładowarek w Gdyni
2 lipca 2021
TFI PZU pomoże sfinansować budowę dwóch farm wiatrowych
2 lipca 2021