Kwestia redukcji emisji dwutlenku węgla jest postrzegana jako istotna przez 85 proc. z blisko 1 300 firm na świecie ankietowanych przez Boston Consulting Group (BCG). Jednakże tylko 11 proc. z nich udaje się zrealizować plany w tym zakresie. Według tej firmy konsultingowej, tym, co może pomóc w realizacji planów w zakresie redukcji CO2 jest właściwe mierzenie postępu w tym zakresie – przy zastosowaniu sztucznej inteligencji (AI).
„Z naszych badań wynika, że firmy chcą redukować CO2 i jest to dla nich ważny temat. Widzimy świadomość tego problemu oraz zobowiązania, które zostały podjęte w tym obszarze w ostatnich latach. W rzeczywistości firmom bardzo trudno jest przestrzegać i trzymać się tego, do czego się zobowiązały. Tylko 11 proc. z nich trzyma się zobowiązań” – powiedział Sylvain Duranton, szef BCG Gamma – jednostki BCG specjalizującej się w zaawansowanej analityce danych.
Na pytanie, na ile ważna jest dla firmy redukcja emisji, 4 proc. respondentów odpowiedziało: nieważna, 12 proc. – trochę ważna, 29 proc. – ważna i 56 proc. – bardzo ważna. Jedynie 11 proc. firm zredukowało emisję w ostatnich pięciu latach zgodnie ze swoimi planami (tj. zrealizowało co najmniej 75 proc. zakładanej redukcji).
„Głównym wnioskiem z badania jest fakt, że firmy nie potrafią właściwie zmierzyć swoich zobowiązań. Obecnie tylko 9 proc. firm na świecie w pełni mierzy swoje emisje” – dodał Duranton.
91 proc. respondentów przyznało, że nie udało im się w pełni zmierzyć postępów w zakresie redukcji emisji. 81 proc. dokonało jedynie częściowych pomiarów emisji wewnętrznych (tj. powstających w fazie produkcji w firmie) i zewnętrznych (dotyczących z jednej strony surowców służących do produkcji, a z drugiej – wykorzystywania gotowych produktów firmy). 10 proc. udało się zmierzyć w pełni jedynie emisje zewnętrzne, natomiast 9 proc. – z pełni zmierzyć wszystkie emisje.
„Jeśli więc tylko 9 proc. przedsiębiorstw jest w stanie zmierzyć swoje emisje, bez wątpienia niewiele przedsiębiorstw jest w stanie dotrzymać swoich zobowiązań. A jak możemy zobowiązać się do redukcji emisji, jeśli nie potrafimy zmierzyć tego, co robimy?” – skomentował szef BCG Gamma.
„Istnieje poważna luka w naszym globalnym systemie i chcemy wykorzystać szczyt COP26, aby uświadomić firmom tę lukę i powiedzieć im, że AI jest jednym z rozwiązań, które pozwalają, by – przy użyciu symulacji i ekstrapolacji – bardzo dokładnie ocenić ślad emisyjny związany z różnymi produktami, nawet jeśli nie mamy bezpośrednich środków” – dodał.
BCG jako jedyna firma konsultingowa została partnerem szczytu klimatycznego COP26, który odbędzie się 1-12 listopada br. w Glasgow.
„AI może pomóc nam opanować złożoność danych i dać nam o wiele bardziej dokładny i szczegółowy zestaw danych w firmie, aby podejmować lepsze decyzje. Nasze doświadczenia pokazują, że firmy, które zaczynają korzystać z AI, poprawiają precyzję pomiarów emisji o 30-50 proc. w stosunku do efektów, które osiągały używając narzędzi manualnych. Jeśli połączymy ten potencjał z możliwościami, jakie AI daje przy ocenie scenariuszy, identyfikacji najlepszych inicjatyw i optymalizacji działań firmy, sztuczna inteligencja daje szansę na skokową poprawę” – wskazał Richard Hutchinson, lider zespołu Sustainability and Social Impact (SI) w BCG.
Badanie BCG wykazało, że firmy nie mierzą emisji w sposób właściwy. Nie udaje im się: dokonywać wyczerpujących pomiarów, mierzyć dokładnie, a także często i automatycznie.
81 proc. respondentów pomija część emisji wewnętrznych, 66 proc. nie raportuje wcale emisji zewnętrznych, choć stanowią one średnio ponad 90 proc. emisji w firmach; 76 proc. badanych deklaruje, że nie jest w stanie zmierzyć pełnego śladu węglowego swoich produktów i usług, w tym wpływu użytkowania produktu i jego wycofania z eksploatacji. Respondenci szacują średni poziom błędu w swoich pomiarach emisji na 30 proc. do 40 proc.
Z badania wynika, iż firmy chcą częściej dokonywać pomiarów, ale będzie to wymagało nowych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji.
Wśród najbardziej potrzebnych narzędzi badane firmy wymieniały: automatyczną kalkulację śladu (48 proc.), narzędzia do symulacji (45 proc.), zautomatyzowane pobieranie danych i raportowanie (39 proc.), narzędzia do tworzenia map drogowych (31 proc.) oraz narzędzia do śledzenia postępów (28 proc.).
„Nie ulega wątpliwości, że trwa już transformacja w kierunku zerowego poziomu emisji. Myślę, że większość ludzi coraz bardziej wierzy, że to się stanie. A kiedy już w to uwierzymy, zdamy sobie sprawę, że będzie to dla firm na świecie największa transformacja od czasów rewolucji przemysłowej. Szacujemy, że przejście gospodarki do tego etapu będzie wymagało w ciągu najbliższych trzydziestu lat inwestycji rzędu 100-150 bilionów euro” – podsumował Hutchinson.
(ISBnews)
Polityka prywatności i cookies
Polityka prywatności
1. Wprowadzenie
Niniejszy dokument stanowi politykę prywatności i informację o plikach cookies („Polityka”).
Jesteśmy zobowiązani do ochrony prywatności osób odwiedzających naszą stronę. Równocześnie, szanujemy prawo użytkowników do prywatności i gwarantujemy im prawo wyboru w zakresie udostępniania informacji, które ich dotyczą. Dokładamy starań, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/979 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”) oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych („UODO”).
2. Administrator danych osobowych
Niniejsza Polityka dotyczy przetwarzania danych osobowych, których administratorem jest Cleaner Energy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Dąbrowieckiej 6A lok. 6, 03-932 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000770248, REGON 382497533, NIP 1132992861 („Spółka”).
Spółka, jako administrator danych osobowych, decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych użytkowników.
W sprawach ochrony swoich danych osobowych możesz skontaktować się z nami:
a) pod adresem e-mail: rodo@cleanerenergy.pl
b) pisemnie na adres siedziby Spółki.
3. Zakres przetwarzanych danych
Spółka przetwarza dane, które użytkownicy podają lub udostępniają w historii przeglądania stron i aplikacji w ramach korzystania z naszych usług (wraz ze zautomatyzowaną analizą aktywności użytkownika na stronie).
Spółka przetwarza również dane, które użytkownik podaje w celu założenia konta lub korzystania z usługi newslettera, tj. imię, nazwisko, adres e-mail.
4. Cel i podstawa przetwarzania danych
Twoje dane będą przetwarzane do celu:
a) realizacji usługi w oparciu o regulamin korzystania z serwisu, jeśli użytkownik zarejestruje swoje konto lub skorzysta z usługi newslettera (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. b RODO),
b) dopasowania treści serwisu do zainteresowań użytkownika, a także wykrywania nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO),
c) ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego w tym interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO).
5. Wymóg podania danych
Podanie danych w celu realizacji usług jest niezbędne do świadczenia tych usług. W razie niepodania tych danych usługa nie będzie mogła być świadczona.
Przetwarzanie danych w pozostałych celach tj. dopasowanie treści serwisu do zainteresowań, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług w ramach serwisu jest niezbędne w celu zapewnienia wysokiej jakości usług. Niezebranie Twoich danych osobowych w tych celach może uniemożliwić poprawne świadczenie usług.
6. Prawo do sprzeciwu
W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych opisanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że w stosunku do Twoich danych istnieją dla nas ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Jeżeli skorzystasz z tego prawa – zaprzestaniemy przetwarzania danych w tym celu.
7. Okres przechowywania danych
Twoje dane osobowe:
a) niezbędne do świadczenia usług, będą przechowywane przez okres, w którym usługi te będą świadczone, oraz po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń,
b) niezbędne do dostosowania treści serwisu do zainteresowań, prowadzenia marketingu usług własnych, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będę przechowywane do momentu wyrażenia sprzeciwu lub do czasu zakończenia korzystania przez Ciebie z usług serwisu, w zależności, które z powyższych wydarzeń nastąpi jako pierwsze.
8. Odbiorcy danych
Twoje dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom i organom upoważnionym do przetwarzania tych danych na podstawie przepisów prawa.
Twoje dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratorów, m.in. dostawcom usług IT, firmom księgowym, przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorami i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratorów.
9. Prawa podmiotów danych
Zgodnie z RODO, przysługuje Ci:
a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;
b) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;
c) prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych;
d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;
e) prawo do przenoszenia danych;
f) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10 .Przekazywanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej
Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Pliki cookies
1. Co to są pliki cookies?
Cookies to fragmenty informacji, które są przechowywane na Twoim komputerze, tablecie lub telefonie („Urządzenia końcowe”), w momencie gdy odwiedzasz stronę internetową. Cookies pozwalają zidentyfikować Urządzenie końcowe zawsze kiedy odwiedzasz daną stronę.
Cookies zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, swój czas istnienia, unikalny numer identyfikujący przeglądarkę, z której następuje połączenie
Korzystamy także ze standardowych plików dziennika serwera sieciowego. Dane, które zbieramy są w pełni zanonimizowane. Informacje te są niezbędne, aby ustalić liczbę osób odwiedzających serwis oraz aby dostosować go w sposób przyjazny użytkownikom.
2. Do czego są wykorzystywane pliki cookies?
Pliki cookies i inne dane przechowywane na Twoim urządzeniu są wykorzystywane do:
a) zapewnienia użytkownikom lepszego odbioru online,
b) umożliwienia ustawienia osobistych preferencji,
c) zapewnienia bezpieczeństwa,
d) kontroli i ulepszania naszych usług,
e) zbierania danych statystycznych.
3. Jak długo cookies są przechowywane?
Pliki cookies danej sesji pozostają na komputerze tylko do momentu zamknięcia przeglądarki.
Trwałe pliki cookies są przechowywane na twardym dysku do czasu ich usunięcia lub wygaśnięcia. Służą one m.in. do zapamiętywania preferencji użytkownika podczas korzystania ze strony.
4. Wykaz wykorzystywanych plików cookies
W ramach naszego serwisu korzystany z następujących plików cookies:
a) niezbędne
b) analityczne” /„wydajnościowe
c) funkcjonalne
5. Wyłączenie plików cookies
Większość przeglądarek internetowych jest ustawiona na automatyczne przyjmowanie plików cookies. Powyższe ustawienia można zmienić i zablokować cookies w całości lub w części.
Sposób wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach znajdziesz na poniższych stronach:
Chrome, Firefox, Safari.
Pamiętaj, że zmiana ustawienia plików cookies i podobnych technologii może wpłynąć na sposób funkcjonowania naszego serwisu.
Niniejsza Polityka może być co pewien czas aktualizowana poprzez zamieszczenie w serwisie jej nowej wersji.