Historycznie wysokie wyniki finansowe Grupy PZU

KGHM wystartował po morskie farmy wiatrowe
24 marca 2022
Wyższe koszty amortyzacji wpłynęły na wynik ML System
24 marca 2022

W 2021 roku Grupa PZU zwiększyła też przypis składki brutto do 25,1 mld zł, do rekordowego poziomu w swojej ponad 100-letniej historii. Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 3,34 mld zł, co jest wynikiem najwyższym od 12 lat.

Grupa PZU, największy ubezpieczyciel w Europie Środkowo-Wschodniej ma za sobą bardzo dobry rok dynamicznego rozwoju, i to mimo postpandemicznych zawirowań w polskiej i światowej gospodarce. W 2021 roku przypis składki brutto na poziomie skonsolidowanym zwiększył się o 5,1% do 25,1 mld zł, co było najlepszym wynikiem w ponad 100-letniej historii narodowego czempiona. W samym IV kwartale ub.r. przypis składki także odnotował rekordowy poziom 6,8 mld zł, po wzroście o 3,9% rok do roku (r/r). Od czasu wejścia PZU na GPW w Warszawie – debiut odbył się 12 maja 2010 r. – ubezpieczyciel zwiększył roczną wartość sprzedaży ubezpieczeń o ponad 10 mld zł.

W roku 2021 zysk netto Grupy PZU przypisany właścicielom jednostki dominującej wzrósł o 74,5% rok do roku do 3,336 mld zł, co implikuje ROE na poziomie 18,6%, co stawia PZU wśród najbardziej rentownych ubezpieczycieli w Europie. Zwrot na kapitale był o 7,7 punktu procentowego (p.p.) powyżej poziomu odnotowanego rok wcześniej, i o 1,2 p.p. powyżej celu strategicznego, założonego w strategii średnioterminowej na lata 2021-2024. 

„Wypracowaliśmy zysk netto najwyższy od czasu debiutu PZU SA na warszawskiej giełdzie w 2010 r. Jest on o trzy czwarte wyższy niż rok wcześniej. W IV kwartale zysk przekroczył 900 mln zł, a uśredniony kwartalny wynik w 2021 r. był wyższy o 26% od średniej z ostatnich 5 lat. Zwrot na kapitale osiągnięty zarówno w ostatnim kwartale, jak i w całym 2021 r. przekroczył nasze cele strategiczne” – wskazuje dr hab. Beata Kozłowska-Chyła, prezes PZU. – Fundament pod te wyniki położyliśmy rozwijając przede wszystkim nasz podstawowy biznes, czego dowodem jest rekordowy przypis składki, która wzrosła rok do roku o 1,2 mld zł, przy zachowaniu znakomitej rentowności w ubezpieczeniach majątkowych i pozostałych osobowych. Grupa PZU wyraźnie potwierdziła, że ani otoczenie charakteryzujące się sporą niepewnością i wieloma czynnikami ryzyka, ani posiadanie największych już udziałów w rynku nie są dla niej przeszkodą w stałym, systematycznym wzroście biznesu oraz generowaniu ponadprzeciętnych korzyści dla akcjonariuszy i dostarczaniu klientom atrakcyjnej oferty i najlepszej obsługi” – dodaje prezes PZU.

Największym akcjonariuszem PZU jest Skarb Państwa, który posiada 34,12% akcji, co daje mu pełną kontrolę nad ubezpieczycielem (drugim największym udziałowcem jest ING Powszechne Towarzystwo Emerytalne z 5,23% akcji, pozostałe 60,58% jest w rękach inwestorów giełdowych). Nadzór sprawuje Ministerstwo Aktywów Państwowych.

– „Kolejne historycznie dobre wyniki PZU to efekt sprawnego zarządzania spółką i zmiany podejścia do budowania kapitału narodowego. Dzisiaj widzimy, że polityka realizowana w latach 2007 -2014, skupiająca się na wyprzedaży majątku, była błędna. Najwyższy zysk PZU od 12 lat jednoznacznie potwierdza, że zmiana kierunku była konieczna. Dzisiaj to jeden z najbardziej rentownych ubezpieczycieli w Europie”podkreśla Jacek Sasin, wicepremier i minister aktywów państwowych.

Grupa PZU osiągnęła również dobry wynik w działalności inwestycyjnej. Zwrot na portfelu głównym przekroczył stopę wolną od ryzyka o 4,1 p.p. w IV kwartale 2021 r. i o 4,8 p.p. w całym 2021 r.

Grupa PZU jest wiodącym akcjonariuszem Banku Pekao (20,0%), drugiego w Polsce i Alior Banku (31,91%), ósmego pod względem wartości posiadanych aktywów. Dzięki poprawie perspektyw działalności kredytowej w obu tych instytucjach i pozytywnym efektom budowania synergii między filarami ubezpieczeniowym i bankowym w Grupie PZU kontrybucja działalności bankowej do wyniku netto Grupy PZU była dodatnia i wyniosła 604 mln zł (wobec 1,2 mld zł straty, łącznie z odpisami utraty wartości Alior Banku i Banku Pekao w 2020 r.). Co było dodatkowym wsparciem dobrych rezultatów osiągniętych z działalności ubezpieczeniowej i inwestycyjnej.

– „Wskaźnik wypłacalności Solvency II dla Grupy PZU znacznie przekracza europejską średnią dla ubezpieczycieli oraz nasze ambicje strategiczne. Jesteśmy dobrze przygotowani na ewentualne turbulencje na rynku. Mamy zdywersyfikowany i bezpieczny portfel inwestycji, niską ekspozycję na akcje, zamkniętą pozycję walutową. Duże bezpieczeństwo prowadzonej działalności, potencjał kapitałowy i wypracowany w minionym roku wysoki wynik tworzą solidną bazę do kontynuacji wypłaty dywidend” – mówi Beata Kozłowska-Chyła. W 2021 r. do akcjonariuszy PZU trafiły z tytułu dywidendy ponad 3 mld zł, co było najwyższą wartością wypłaconą wśród spółek notowanych na warszawskiej giełdzie. Całkowita stopa zwrotu z akcji PZU w 2021 r. wyniosła 20,1%, czyli o ponad 3 p.p. powyżej głównego indeksu dochodowego WIG20 TR.

Historyczny poziom przypisu składki to zasługa głównie świetnych wyników sprzedaży ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych w Polsce. W całym roku 2021 przypis składki brutto zwiększył się o 7,1%, do 14,09 mld zł, aw IV kwartale do 4,1 mld zł, rosnąc o 6,3% rok do roku. Grupa PZU odnotowała wzrosty  zwłaszcza w ubezpieczeniach pozakomunikacyjnych: w segmencie ubezpieczeń masowych o 15,1% (tj. o 0,53 mld zł) do 4,01 mld zł w 2021 r. (czym zajmują się majątkowe PZU S.A., holdingowa spółka-matka i zależne Link4 TU) oraz w segmencie ubezpieczeń korporacyjnych o 13,6% (tj. o 0,22 mld zł w 2020 r.) do 1,84 mld zł (PZU i TUW PZUW).

– „W IV kwartale najmocniejsze wzrosty zanotowaliśmy w segmencie pozakomunikacyjnych ubezpieczeń masowych, gdzie składka wzrosła o 30,7% r/r, głównie za sprawą większej sprzedaży ubezpieczeń mieszkań, małych i średnich przedsiębiorstw, upraw rolnych, a także ubezpieczeń oferowanych we współpracy z bankami Grupy PZU” mówi Tomasz Kulik, członek zarządu PZU i dyrektor finansowy.

Wzrost sprzedaży nie przełożył się na istotne pogorszenierentowności ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych. Wskaźnik mieszany (combinet ratio – COR – stosunek kosztów związanych z obsługą ubezpieczeń , w tym wypłaty odszkodowań do składki zarobionej) w tym segmencie w IV kwartale wyniósł 87,7%, wobec 87,6% rok wcześniej. W całym 2021 roku COR wyniósł 89,1%, wobec 88,4% w 2020 r. COR poniżej 100% wskazuje, że działalność ubezpieczeniowa jest dochodowa.

Mimo dużej presji cenowej i niesłabnącej rywalizacji ubezpieczycieli o klienta, przypis składki Grupy PZU w ubezpieczeniach komunikacyjnych w IV kwartale 2021 r. wzrósł o 1,9% do 2,18 mld zł. W całym 2021 r. ze względu na spadek cen w tym segmencie rynku (oraz niższą sprzedaż nowych samochodów w kanale dealerskim) przypis składki zwiększył się 2,3% (tj. o 0,19 mld zł), do 8,25 mld zł.

Spółki zagraniczne, operujące w krajach bałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia) i na Ukrainie, oferujące ubezpieczenia majątkowe i pozostałe osobowe uzyskały 2,03 mld zł składki brutto, o 10,9% więcej r/r. Łącznie przypis składki Grupy PZU w tym segmencie wyniósł więc 16,12 mld zł, o 7,5% więcej niż rok wcześniej.

Pomimo utrzymującego się negatywnego wpływu skutków pandemii, składka w ubezpieczeniach na życie pozostała w 2021 r. stabilna – w Polsce przypis wzrósł o 0,7% do 8,78 mld zł (7,03 mld zł w ubezpieczeniach grupowych i indywidualnie kontynuowanych oraz 1,75 mld zł w ubezpieczeniach indywidualnych).

– „Dostrzegamy wzrost świadomości ubezpieczeniowej Polaków. Doświadczenie pandemii wzmocniło generalny trend coraz większego zainteresowania zdrowiem, w tym profilaktyką i odpowiednim trybem życia. Dostosowanie oferty do zmieniających się wymagań klientów w zauważalny sposób przekłada się na wyniki PZU Życie – tak w ubezpieczeniach indywidualnych, jak grupowych i indywidualnie kontynuowanych, gdzie sprzedaż przekroczyła 7 mld zł” – mówi Aleksandra Agatowska, prezes PZU Życie.

Spółki zagraniczne, oferujące swoich rynkach ubezpieczenia na życie uzyskały 180 mln zł składki brutto, o 13,9% więcej licząc r/r. Łącznie przypis składki Grupy PZU w tym segmencie wyniósł więc 8,96 mld zł, o 0,93% więcej niż rok wcześniej.

Grupa PZU odnotowała wysoką dynamikę przychodów w obszarze zdrowia, które w 2021 r. wzrosły o 24,7% r/r do 1,18 mld zł. To efekt rosnącego portfela ubezpieczeń zdrowotnych który zwiększył się o 20,6% do 604 mln zł, zwłaszcza w zakresie umów ambulatoryjnych oraz dodatków do ubezpieczeń kontynuowanych. Przychody placówek własnych PZU Zdrowie wzrosły o 29,2% do 579 mln zł. Na koniec 2021 r. PZU Życie posiadał w portfelu 2,5 mln aktywnych umów zdrowotnych, a łącznie we wszystkich spółkach Grupy było ich ponad 3 mln.

Pod koniec marca ub.r. Grupa PZU ogłosiła nową strategię na lata 2021-2024 „Potencjał i wzrost”, według zarządu przez rok skuteczne wdrożono wiele z zapowiedzianych działań w kluczowych obszarach.

– „Rozwinęliśmy ofertę i mocno zwiększyliśmy sprzedaż ubezpieczeń w kanale bankowym oraz poprzez partnerstwa zewnętrzne. Chcemy wykorzystać jak najpełniej przewagi konkurencyjne, jakie zapewnia nam różnorodność spółek wchodzących w skład Grupy PZU, segmentów ich działalności i profilów biznesowych. Z dużą konsekwencją i widocznymi efektami budujemy synergie w ramach grupy, zwłaszcza w obszarze bancassurance i assurbankingu we współpracy z Bankiem Pekao i Alior Bankiem”- mówi dr hab. Beata Kozłowska-Chyła, prezes PZU.

Przypis składki  brutto uzyskany we współpracy z bankami z Grupy PZU wyniósł w 2021 r. ponad 1,3 mld zł, co oznacza wzrost o 75,6% r/r. W tym sprzedaż ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych w Banku Pekao i Alior Banku osiągnęła poziom ponad 720 mln zł, a ochronnych ubezpieczeń na życie ponad 270 mln zł. Ubezpieczenia PZU są obecne we wszystkich istotnych liniach produktowych banków Pekao i Alior, rośnie też oferta produktów bankowych dostępnych w sieci dystrybucyjnej ubezpieczyciela. Suma kredytów i depozytów pozyskanych dla Banku Pekao przez PZU wyniosła w ub.r. blisko 940 mln zł. We współpracy ze wszystkimi bankami– 12 instytucji, ponad 6 mln klientów Grupa PZU pozyskał w 2021 r.ponad 1,9 mld zł składki (+21,6% r/r). Grupa PZU sukcesywnie rozwija też partnerstwa strategiczne – miała w ub.r. 20 takich porozumień –  m.in. z dostawcami energii, platformami e-commerce, usługodawcami internetowymi, przewoźnikami, otwierając nowe kanały sprzedaży produktów ubezpieczeniowych i docierając do nowych grup klientów.

W 2021 r. intensywnie rozwijał się filar inwestycyjny – aktywa pod zarządzaniem Grupy PZU(TFI PZU, Pekao TFI i Alior TFI) wzrosły 6,6% do 35,1 mld zł. Samo TFI PZU odnotowało wzrost aktywów klientów zewnętrznycho 9,1% do 13,5 mld złi znalazło się w czołówce towarzystw pod względem największej sprzedaży. TFI PZU zbudowało szczególnie mocną pozycję na rynku PPK – aktywa te wzrosły 3,5-krotnie do 1,4 mld zł, a liczba firm, których programami zarządza, przekroczyła 100 tys. dzięki czemu Grupa PZU ma 1. miejsce na rynku pod względem liczby pozyskanych firm i 2. pod względem aktywów. Aktywa PTE PZU zwiększyły się o 27,1% do 26,3 mld zł,

W 2021 r. Grupa PZU rozpoczęła wdrożenie nowych rozwiązań w ramach budowy ekosystemów produktowo-usługowych, np. benefitowego, zdrowotnego czy dla kierowców. Uruchomiono m.in. platformę PZU Benefity, wprowadzono abonamenty sportowo-rekreacyjne PZU Sport, nową, elastyczną ofertę indywidualnych ubezpieczeń na życie opartą na modelu grup otwartych, abonamentowe i przedpłacone pakiety medyczne i profilaktyczne PZU Zdrowie dla klientów indywidualnych, pierwsze na rynku ubezpieczenie od ryzyka biznesowego dla franczyzobiorców, rozbudowano ofertę inPZU o nowe fundusze indeksowe, wdrożono nowatorski program Ryzyko PRO dla klientów z sektora przemysłowego lub kompleksowy system zarządzania flotami pojazdów iFlota. PZU udostępniło też klientom płatności abonamentowe za szereg ubezpieczeń majątkowych.

– „Dzięki bardzo dobrym wynikom finansowym wypracowanym w 2021 r. wkroczyliśmy w nowy rok z siłą kapitałową, która pozwala Grupie PZU skutecznie stawić czoło kolejnym, trudnym wyzwaniom, w pierwszej kolejności wielokierunkowym implikacjom gospodarczym wojny między Rosją i Ukrainą. Co ważne, ten potencjał daje nam również możliwość istotnego włączenia się w ogólnonarodową pomoc dla ukraińskich uchodźców, którzy w naszym kraju szukają schronienia. To nasz obowiązek jako firmy zaangażowanej społecznie, a przy tym od wielu lat obecnej na Ukrainie – podsumowuje Beata Kozłowska-Chyła.

Grupa PZU prowadzi działalność na Ukrainie od 2005 p roku oprzez grupę PZU Ukraina, którą tworzą towarzystwo ubezpieczeń majątkowych PZU Ukraina (ПЗУ Україна), towarzystwo ubezpieczeń na życie PZU Ukraina (ПЗУ Україна страхування життя) oraz spółka assistance. W 2021 składki ubezpieczeniowe zebrane na Ukrainie (odpowiednio 249 mln zł i 90 mln zł) stanowiły 1,3% całego przypisu Grupy PZU. Spółki zależne na Ukrainie w chwili wybuchu wojny zatrudniały ok. 800 osób i miały 103 placówki.

Od początku rosyjskiej agresji Grupa PZU aktywnie działa na rzecz pomocy obywatelom Ukrainy. Organizuje zbiórki darów i pieniędzy, a także transporty rzeczy potrzebnych uchodźcom – koców, materacy, pościeli, powerbanków – do punktów recepcyjnych w pobliżu granicy polsko-ukraińskiej, wysyła też materiały medyczne dla ukraińskich szpitali. PZU oferuje także 30-dniowe OC komunikacyjne dla uchodźców przybywających do Polski autami na ukraińskich numerach, finansując im koszt składek, a także zapewnia im dostęp do bezpłatnej opieki medycznej w placówkach PZU Zdrowie świadczących usługi w ramach NFZ.

t.brzezinski@cleanerenergy.pl

Cleaner Energy

Polityka prywatności i cookies

Polityka prywatności

1. Wprowadzenie

Niniejszy dokument stanowi politykę prywatności i informację o plikach cookies („Polityka”).

Jesteśmy zobowiązani do ochrony prywatności osób odwiedzających naszą stronę. Równocześnie, szanujemy prawo użytkowników do prywatności i gwarantujemy im prawo wyboru w zakresie udostępniania informacji, które ich dotyczą. Dokładamy starań, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/979 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”) oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych („UODO”).

2. Administrator danych osobowych

Niniejsza Polityka dotyczy przetwarzania danych osobowych, których administratorem jest Cleaner Energy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Dąbrowieckiej 6A lok. 6, 03-932 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000770248, REGON 382497533, NIP 1132992861 („Spółka”).

Spółka, jako administrator danych osobowych, decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych użytkowników.

W sprawach ochrony swoich danych osobowych możesz skontaktować się z nami:

a) pod adresem e-mail: rodo@cleanerenergy.pl

b) pisemnie na adres siedziby Spółki.

 

3. Zakres przetwarzanych danych

Spółka przetwarza dane, które użytkownicy podają lub udostępniają w historii przeglądania stron i aplikacji w ramach korzystania z naszych usług (wraz ze zautomatyzowaną analizą aktywności użytkownika na stronie).

Spółka przetwarza również dane, które użytkownik podaje w celu założenia konta lub korzystania z usługi newslettera, tj. imię, nazwisko, adres e-mail.

4. Cel i podstawa przetwarzania danych

Twoje dane będą przetwarzane do celu:

a) realizacji usługi w oparciu o regulamin korzystania z serwisu, jeśli użytkownik zarejestruje swoje konto lub skorzysta z usługi newslettera (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. b RODO),

b) dopasowania treści serwisu do zainteresowań użytkownika, a także wykrywania nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO),

c) ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego w tym interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

5. Wymóg podania danych

Podanie danych w celu realizacji usług jest niezbędne do świadczenia tych usług. W razie niepodania tych danych usługa nie będzie mogła być świadczona.

Przetwarzanie danych w pozostałych celach tj. dopasowanie treści serwisu do zainteresowań, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług w ramach serwisu jest niezbędne w celu zapewnienia wysokiej jakości usług. Niezebranie Twoich danych osobowych w tych celach może uniemożliwić poprawne świadczenie usług.

6. Prawo do sprzeciwu

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych opisanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że w stosunku do Twoich danych istnieją dla nas ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Jeżeli skorzystasz z tego prawa – zaprzestaniemy przetwarzania danych w tym celu.

7. Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe:

a) niezbędne do świadczenia usług, będą przechowywane przez okres, w którym usługi te będą świadczone, oraz po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń,

b) niezbędne do dostosowania treści serwisu do zainteresowań, prowadzenia marketingu usług własnych, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będę przechowywane do momentu wyrażenia sprzeciwu lub do czasu zakończenia korzystania przez Ciebie z usług serwisu, w zależności, które z powyższych wydarzeń nastąpi jako pierwsze.

8. Odbiorcy danych

Twoje dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom i organom upoważnionym do przetwarzania tych danych na podstawie przepisów prawa.

Twoje dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratorów, m.in. dostawcom usług IT, firmom księgowym, przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorami i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratorów.

9. Prawa podmiotów danych

Zgodnie z RODO, przysługuje Ci:

a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;

b) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;

c) prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych;

d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;

e) prawo do przenoszenia danych;

f) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

10 .Przekazywanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej

Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Pliki cookies

1. Co to są pliki cookies?

Cookies to fragmenty informacji, które są przechowywane na Twoim komputerze, tablecie lub telefonie („Urządzenia końcowe”), w momencie gdy odwiedzasz stronę internetową. Cookies pozwalają zidentyfikować Urządzenie końcowe zawsze kiedy odwiedzasz daną stronę.

Cookies zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, swój czas istnienia, unikalny numer identyfikujący przeglądarkę, z której następuje połączenie

Korzystamy także ze standardowych plików dziennika serwera sieciowego. Dane, które zbieramy są w pełni zanonimizowane. Informacje te są niezbędne, aby ustalić liczbę osób odwiedzających serwis oraz aby dostosować go w sposób przyjazny użytkownikom.

2. Do czego są wykorzystywane pliki cookies?

Pliki cookies i inne dane przechowywane na Twoim urządzeniu są wykorzystywane do:

a) zapewnienia użytkownikom lepszego odbioru online,

b) umożliwienia ustawienia osobistych preferencji,

c) zapewnienia bezpieczeństwa,

d) kontroli i ulepszania naszych usług,

e) zbierania danych statystycznych.

3. Jak długo cookies są przechowywane?

Pliki cookies danej sesji pozostają na komputerze tylko do momentu zamknięcia przeglądarki.

Trwałe pliki cookies są przechowywane na twardym dysku do czasu ich usunięcia lub wygaśnięcia. Służą one m.in. do zapamiętywania preferencji użytkownika podczas korzystania ze strony.

4. Wykaz wykorzystywanych plików cookies

W ramach naszego serwisu korzystany z następujących plików cookies:

a) niezbędne

b) analityczne” /„wydajnościowe

c) funkcjonalne

5. Wyłączenie plików cookies

Większość przeglądarek internetowych jest ustawiona na automatyczne przyjmowanie plików cookies. Powyższe ustawienia można zmienić i zablokować cookies w całości lub w części.

Sposób wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach znajdziesz na poniższych stronach:

Chrome, Firefox, Safari.

Pamiętaj, że zmiana ustawienia plików cookies i podobnych technologii może wpłynąć na sposób funkcjonowania naszego serwisu.

Niniejsza Polityka może być co pewien czas aktualizowana poprzez zamieszczenie w serwisie jej nowej wersji.

Regulamin serwisu