Parlament Europejski dokręca klimatyczną śrubę

Columbus Energy zaoferuje Ukraińcom fotowoltaikę
19 kwietnia 2023
Tajemnice koncesji wydanych Qair Polska
19 kwietnia 2023

Parlament Europejski, głosami posłów zatwierdził plan redukcji emisji gazów cieplarnianych w krajach Unii Europejskiej o 55% do 2030 roku, porównaniu z poziomem w 1990 r. Systemem ETS, czyli uprawnień do emisji CO2 zostaną objęte transport lotniczy i morski, a wkrótce także transport drogowy i budownictwo.

Parlament Europejski przyjął we wtorek reformę unijnego systemu handlu emisjami, obejmującą transport lotniczy i morski, wprowadzenie ETS II dla paliw wykorzystywanych w transporcie drogowym i do ogrzewania budynków. Ich skutki ma łagodzić mechanizm dostosowywania cen na granicach oraz nowy Społeczny Fundusz Klimatyczny.

Za zaostrzeniem norm opowiedziało się 413 europosłów, przeciw było 167, parlamentarzystów, a 57 posłów wstrzymało się od głosu (PE liczy 705 posłów, w głosowaniu nie wzięło więc udziału 68 osób, ok. 10% składu). Tym samym Parlament Europejski przyjął reformę systemu handlu emisjami CO2. Jeżeli przepisy te zostaną zatwierdzone przez Radę Europejską, w której zasiadają szefowie rządów państw członkowskich, trafią do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

System handlu emisjami (Emission Trandin Scheme), czyli ETS działa od blisko 20 lat, i jest wzorowany na chigagowskiej Chicago Climate Exchange, która zresztą upadła po kilku latach. Jest obecnie największy na świecie, choć UE odpowiada za ok. 10% światowych emisji, i ma w założeniu doprowadzić do zmniejszenia emisji przez energetykę konwencjonalną i przemysł energochłonny, które po wyczerpaniu puli darmowych uprawnień, zmuszane są do kupowania ich po cenach rynkowych (na giełdzie ICE w Londynie i EEX w Lipsku), podbijanych przez fundusze inwestycyjne. Alternatywą jest transformacja w kierunku OZE. Ale coraz większe wydatki na ETS pochłaniają budżety inwestycyjne. I koło się zamyka.

Uprawnienia do emisji CO2 UE kosztowały we wtorek ok. 94 euro za tonę, czyli blisko 5-krotnie więcej niż w kwietniu 2020 r. I to i tak nie był rekord. W lutym br. po raz pierwszy notowania osiągnęły poziom 100 euro.

I choć już 2011 r., analitycy szwajcarskiego banku UBS, zwracali uwagę, że mimo idących w setki miliardów kosztów wprowadzenia ETS dla europejskiej gospodarki, wpływ systemu na ograniczenie globalnych emisji jest minimalny (znaczna część energochłonnych i emisyjnych zakładów zostało przeniesionych poza UE), to Komisja Europejska, a w ślad za nią Parlament Europejski chcą dalej zaostrzać prawo klimatyczne.

Dla Fransa Timmermansa, wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej odpowiedzialnego za tzw. Zielony Ład, zreformowany ETS to kamień węgielny unijnej polityki klimatycznej.

 – „To bardzo skuteczny sposób na ograniczenie emisji. Wraz z coraz wyższą ceną emisji dwutlenku węgla, korzystanie z paliw kopalnych wiąże się z dodatkowymi kosztami” — powiedział po głosowaniu w PE.

Zdaniem krytyków, nowy ETS to żaden kamień węgielny (narożny),a ślepa ulica, która skończy się jak niemiecka Energiewende (transformacja energetyczna), opierająca się na OZE i gazie ziemnym, jako podstawie. Tym razem UE uzależni się od Chin, największego globalnego producenta pierwiastków ziem rzadkich wykorzystywanych do produkcji systemów bateryjnych do samochodów elektrycznych, i magazynów energii, czy elektrowni wiatrowych, a także dostawcy paneli fotowoltaicznych, co skończy się dyktatem i wzrostem cen, który wywróci do góry nogami rachunki brukselskich urzędników, i co gorsza zmarginalizuje pozycję UE w światowej gospodarce.

Warto przypomnieć, że w 2013 roku niemiecki rząd szacował, że koszty transformacji obejmujące nakłady na odnawialne źródła energii, rozwój technologii power-to-gas (umożliwiająca magazynowanie energii z OZE i jej uwalnianie w dogodnym momencie), modernizację sieci, dekarbonizację przemysłu czy na mogą wynieść około biliona euro do końca lat 30.

A koszty, zwłaszcza firm, a pośrednio odbiorców mogą wzrosnąć. Uchwalone we wtorek przepisy oznaczają bowiem, że sektory gospodarki już objęte tym systemem zostały zmuszone do 2030 roku, do obniżenia poziomu emisji gazów cieplarnianych o 62%, w porównaniu z poziomem z 2005 r. Co więcej od 2026 r. mają być stopniowo znoszone bezpłatne uprawnienia w systemie handlu emisjami (ETS), co potrwa do 2034 r., i pogorszy rentowność firm paliwowych, energochłonnych przedsiębiorstw, jak producenci nawozów sztucznych, szkła, cementu, hut metali i gospodarek opartych o energetykę węglową, jak np. Polska.

Do systemu ETS zostaną włączone transport morski i lotniczy, które nie musiały dotąd kupować coraz droższych uprawnień. Jako, że nie ma praktycznie zamienników dla paliwa lotniczego, oznaczać to będzie wzrost cen za bilety, a więc koniec tanich lotów, wakacyjnych, czy związanych z mobilnością pracowniczą. Obłożenie opłatami ETS transportu morskiego spowoduje zapewne wzrost cen frachtu, co odbije się na konkurencyjności eksportu.

Ma też obowiązywać nowy system handlu emisjami dotyczących paliw wykorzystywanych na potrzeby transportu drogowego i do ogrzewania budynków, tzw. ETS II. Komisja Europejska planuje wprowadzić opłaty od emisji gazów cieplarnianych z tych sektorów w 2027 roku lub w 2028 roku, jeżeli ceny energii byłyby wyjątkowo wysokie.

Aby uniknąć kolejnej fali ucieczek przemysłu poza UE, parlamentarzyści przyjęli także przepisy o nowym unijnym mechanizmie dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem CO2 (CBAM), który ma być wprowadzany stopniowo w latach 2026-2034, w miarę jak będą wycofywane bezpłatne uprawnienia do emisji w ETS. Nowy CBAM obejmie np. żelazo, stal, cement, aluminium, nawozy, energię elektryczną, a nawet wodór.

To pokazuje, które branże wpadną w najbliższych latach w tarapaty, jeśli nie zapewnią sobie zielonej energii na potrzeby procesów produkcyjnych. Systemem zostaną objęte w pewnych warunkach także emisje pośrednie. Importerzy wspomnianych towarów będą musieli zapłacić różnicę pomiędzy opłatą emisyjną w kraju produkcji a ceną uprawnień do emisji w unijnym ETS. Ma to podwyższyć poziom ambicji w dziedzinie ochrony klimatu na świecie.

Większość w PE przyjęła także porozumienie o utworzeniu unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego, z którego mają korzystać gospodarstwa domowe w trudnej sytuacji finansowej, mikroprzedsiębiorstwa i użytkownicy transportu, których szczególnie dotykać będzie ubóstwo energetyczne i transportowe (spowodowane zaostrzeniem przepisów uchwalonym przez tych samych europosłów – red.). Po pełnym wdrożeniu funduszu zasilać będą go wpływy z aukcji uprawnień do emisji do kwoty 65 mld euro. Dodatkowe 25% będzie pochodzić z zasobów krajowych (do szacunkowej kwoty 86,7 mld euro).

Tylko, że przepisy o SFK miałyby być uchwalone w 2026 r., a więc w kolejnej kadencji PE, a tymczasem zacieśnianie polityki klimatycznej dzieje się teraz, na naszych oczach, bo przepisy pewnie wejdą w życie jeszcze w tym półroczu.

t.brzezinski@cleanerenergy.pl

Cleaner Energy

Polityka prywatności i cookies

Polityka prywatności

1. Wprowadzenie

Niniejszy dokument stanowi politykę prywatności i informację o plikach cookies („Polityka”).

Jesteśmy zobowiązani do ochrony prywatności osób odwiedzających naszą stronę. Równocześnie, szanujemy prawo użytkowników do prywatności i gwarantujemy im prawo wyboru w zakresie udostępniania informacji, które ich dotyczą. Dokładamy starań, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/979 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”) oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych („UODO”).

2. Administrator danych osobowych

Niniejsza Polityka dotyczy przetwarzania danych osobowych, których administratorem jest Cleaner Energy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Dąbrowieckiej 6A lok. 6, 03-932 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000770248, REGON 382497533, NIP 1132992861 („Spółka”).

Spółka, jako administrator danych osobowych, decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych użytkowników.

W sprawach ochrony swoich danych osobowych możesz skontaktować się z nami:

a) pod adresem e-mail: rodo@cleanerenergy.pl

b) pisemnie na adres siedziby Spółki.

 

3. Zakres przetwarzanych danych

Spółka przetwarza dane, które użytkownicy podają lub udostępniają w historii przeglądania stron i aplikacji w ramach korzystania z naszych usług (wraz ze zautomatyzowaną analizą aktywności użytkownika na stronie).

Spółka przetwarza również dane, które użytkownik podaje w celu założenia konta lub korzystania z usługi newslettera, tj. imię, nazwisko, adres e-mail.

4. Cel i podstawa przetwarzania danych

Twoje dane będą przetwarzane do celu:

a) realizacji usługi w oparciu o regulamin korzystania z serwisu, jeśli użytkownik zarejestruje swoje konto lub skorzysta z usługi newslettera (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. b RODO),

b) dopasowania treści serwisu do zainteresowań użytkownika, a także wykrywania nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO),

c) ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego w tym interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

5. Wymóg podania danych

Podanie danych w celu realizacji usług jest niezbędne do świadczenia tych usług. W razie niepodania tych danych usługa nie będzie mogła być świadczona.

Przetwarzanie danych w pozostałych celach tj. dopasowanie treści serwisu do zainteresowań, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług w ramach serwisu jest niezbędne w celu zapewnienia wysokiej jakości usług. Niezebranie Twoich danych osobowych w tych celach może uniemożliwić poprawne świadczenie usług.

6. Prawo do sprzeciwu

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych opisanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że w stosunku do Twoich danych istnieją dla nas ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Jeżeli skorzystasz z tego prawa – zaprzestaniemy przetwarzania danych w tym celu.

7. Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe:

a) niezbędne do świadczenia usług, będą przechowywane przez okres, w którym usługi te będą świadczone, oraz po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń,

b) niezbędne do dostosowania treści serwisu do zainteresowań, prowadzenia marketingu usług własnych, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będę przechowywane do momentu wyrażenia sprzeciwu lub do czasu zakończenia korzystania przez Ciebie z usług serwisu, w zależności, które z powyższych wydarzeń nastąpi jako pierwsze.

8. Odbiorcy danych

Twoje dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom i organom upoważnionym do przetwarzania tych danych na podstawie przepisów prawa.

Twoje dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratorów, m.in. dostawcom usług IT, firmom księgowym, przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorami i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratorów.

9. Prawa podmiotów danych

Zgodnie z RODO, przysługuje Ci:

a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;

b) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;

c) prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych;

d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;

e) prawo do przenoszenia danych;

f) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

10 .Przekazywanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej

Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Pliki cookies

1. Co to są pliki cookies?

Cookies to fragmenty informacji, które są przechowywane na Twoim komputerze, tablecie lub telefonie („Urządzenia końcowe”), w momencie gdy odwiedzasz stronę internetową. Cookies pozwalają zidentyfikować Urządzenie końcowe zawsze kiedy odwiedzasz daną stronę.

Cookies zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, swój czas istnienia, unikalny numer identyfikujący przeglądarkę, z której następuje połączenie

Korzystamy także ze standardowych plików dziennika serwera sieciowego. Dane, które zbieramy są w pełni zanonimizowane. Informacje te są niezbędne, aby ustalić liczbę osób odwiedzających serwis oraz aby dostosować go w sposób przyjazny użytkownikom.

2. Do czego są wykorzystywane pliki cookies?

Pliki cookies i inne dane przechowywane na Twoim urządzeniu są wykorzystywane do:

a) zapewnienia użytkownikom lepszego odbioru online,

b) umożliwienia ustawienia osobistych preferencji,

c) zapewnienia bezpieczeństwa,

d) kontroli i ulepszania naszych usług,

e) zbierania danych statystycznych.

3. Jak długo cookies są przechowywane?

Pliki cookies danej sesji pozostają na komputerze tylko do momentu zamknięcia przeglądarki.

Trwałe pliki cookies są przechowywane na twardym dysku do czasu ich usunięcia lub wygaśnięcia. Służą one m.in. do zapamiętywania preferencji użytkownika podczas korzystania ze strony.

4. Wykaz wykorzystywanych plików cookies

W ramach naszego serwisu korzystany z następujących plików cookies:

a) niezbędne

b) analityczne” /„wydajnościowe

c) funkcjonalne

5. Wyłączenie plików cookies

Większość przeglądarek internetowych jest ustawiona na automatyczne przyjmowanie plików cookies. Powyższe ustawienia można zmienić i zablokować cookies w całości lub w części.

Sposób wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach znajdziesz na poniższych stronach:

Chrome, Firefox, Safari.

Pamiętaj, że zmiana ustawienia plików cookies i podobnych technologii może wpłynąć na sposób funkcjonowania naszego serwisu.

Niniejsza Polityka może być co pewien czas aktualizowana poprzez zamieszczenie w serwisie jej nowej wersji.

Regulamin serwisu