Tesla zdominowała rynek elektryków w Polsce

W majówkę taniej na Orlenie. Także dla elektryków
26 kwietnia 2024
Rabatowe ładowanie baterii w majówkę
1 maja 2024

Udział Tesli w rynku nowo rejestrowanych aut elektrycznych wynosi 30,2%, i wzrósł o 4,7 pkt proc. w ciągu roku. To rekord w historii marki w Polsce. W I kwartale br. zarejestrowano więcej Tesli niż łącznie aut kolejnych trzech producentów: Volvo, BMW i Mercedez-Benz.

Amerykański producent samochodów z napędem elektrycznym nie miał dobrego początku 2024 r. W I kwartale br. taśmy produkcyjne w czterech fabrykach na świecie opuściło 433 371 Tesli, o 1,6%, to jest o blisko 9 tys. mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej, głównie podstawowych modeli Tesla 3 i Tesla Y. W porównaniu do IV kwartału ub.r. spadki były jeszcze większe, odpowiednio o: 12,4% i 61,6 tys. sztuk. 

Dostawy do klientów wypadły jeszcze słabiej. W I kwartale br. dostarczono 386 810 pojazdów, o 8,5% tj. o 36,1 tys. mniej licząc rok do roku (r/r). W porównaniu IV kwartału ub.r. spadek w ujęciu procentowym był dwucyfrowy: -20,2%, a w ujęciu nominalnym odebrano o 97,7 tys. aut mniej. 

Miało to oczywiście odzwierciedlenie w wynikach finansowych amerykańskiego giganta. W I kwartale br. przychody ze sprzedaży zmniejszyły się rok do roku o 8,7%, do 21,3 mld USD, w tym ze sprzedaży samochodów, o 12,9% do blisko 17,4 mld USD.

Na tle globalnej zadyszki światowego lidera, Polska błyszczy niczym złoty medal. I to nie uzyskany w sprincie, a na długi dystans. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w I kwartale 2024 r. w naszym kraju zarejestrowano 1 264 nowych samochodów marki Tesla, o 20,8% więcej niż rok wcześniej. To wprawdzie tylko 0,3% dostaw zrealizowanych w tym czasie globalnie przez amerykański koncern, ale trzeba dodać, że Polacy nie są fanatycznymi wyznawcami samochodów z napędem elektrycznym, głównie ze względu na ich ceny. Ale widać że część z nas, ta bardziej uświadomiona ekologicznie najwyraźniej ma dużą słabość do samochodów osobowych ze znaczkiem T.

Udział Tesli w polskim rynku nowo rejestrowanych elektrycznych samochodów osobowych, według PZPM, wynosi bowiem 30,2%, i wzrósł o 4,7 pkt proc. w ciągu roku. To rekord w historii marki w Polsce. W I kwartale br. zarejestrowano więcej Tesli niż łącznie aut kolejnych trzech producentów: Volvo (447 sztuk), BMW (344) i Mercedez-Benz (331). Amerykański producent zajął pierwsze miejsce w rankingu marek, czyli w sercach polskich miłośników tzw. elektryków w listopadzie 2022 r. (z miesięczną przerwą w styczniu 2023 r.). W 2022 r. bił się o miejsce lidera z koreańską KIA, ale rok temu odskoczył od peletonu. Od tego czasu nie widać, żeby któryś z konkurentów miał pomysł, jak to zmienić. 

Tesla ma w naszym kraju trzy salony sprzedaży, w: Warszawie, Katowicach i Gdańsku, a centrum serwisowe w Ząbkach pod Warszawą oraz 12 stacji ładowania supercharger. Infrastruktura nie jest więc szczególnie imponująca. Mimo to chętnych na jej auta przybywa.

Modele Tesla Y i Tesla 3 to liderzy zestawienia TOP10. W I kwartale zarejestrowano już 784 aut Tesla Model Y i 462 Tesla Model 3, przy czym w przypadku tego modelu zanotowano 21-proc. spadek rok do roku. Tylko Volvo EX30, których dostarczono 342 sztuk udało się zbliżyć do liderów. Pozostali konkurenci wydali polskim klientom kilkakrotnie mniej konkretnych modeli aut. 

Obecnie cena Tesla Y, o zasięgu od 430 km do 533 km w zależności od wariantu napędu i wyposażenia wynosi od 205 tys. zł do 295 tys. zł. Model Tesla 3 o zasięgu od 513 do 629 km, ma cenę od 195 tys. zł do 293 tys. zł.

redakcja@cleanerenergy.pl

Cleaner Energy

Polityka prywatności i cookies

Polityka prywatności

1. Wprowadzenie

Niniejszy dokument stanowi politykę prywatności i informację o plikach cookies („Polityka”).

Jesteśmy zobowiązani do ochrony prywatności osób odwiedzających naszą stronę. Równocześnie, szanujemy prawo użytkowników do prywatności i gwarantujemy im prawo wyboru w zakresie udostępniania informacji, które ich dotyczą. Dokładamy starań, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/979 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”) oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych („UODO”).

2. Administrator danych osobowych

Niniejsza Polityka dotyczy przetwarzania danych osobowych, których administratorem jest Cleaner Energy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Dąbrowieckiej 6A lok. 6, 03-932 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000770248, REGON 382497533, NIP 1132992861 („Spółka”).

Spółka, jako administrator danych osobowych, decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych użytkowników.

W sprawach ochrony swoich danych osobowych możesz skontaktować się z nami:

a) pod adresem e-mail: rodo@cleanerenergy.pl

b) pisemnie na adres siedziby Spółki.

 

3. Zakres przetwarzanych danych

Spółka przetwarza dane, które użytkownicy podają lub udostępniają w historii przeglądania stron i aplikacji w ramach korzystania z naszych usług (wraz ze zautomatyzowaną analizą aktywności użytkownika na stronie).

Spółka przetwarza również dane, które użytkownik podaje w celu założenia konta lub korzystania z usługi newslettera, tj. imię, nazwisko, adres e-mail.

4. Cel i podstawa przetwarzania danych

Twoje dane będą przetwarzane do celu:

a) realizacji usługi w oparciu o regulamin korzystania z serwisu, jeśli użytkownik zarejestruje swoje konto lub skorzysta z usługi newslettera (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. b RODO),

b) dopasowania treści serwisu do zainteresowań użytkownika, a także wykrywania nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO),

c) ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego w tym interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

5. Wymóg podania danych

Podanie danych w celu realizacji usług jest niezbędne do świadczenia tych usług. W razie niepodania tych danych usługa nie będzie mogła być świadczona.

Przetwarzanie danych w pozostałych celach tj. dopasowanie treści serwisu do zainteresowań, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług w ramach serwisu jest niezbędne w celu zapewnienia wysokiej jakości usług. Niezebranie Twoich danych osobowych w tych celach może uniemożliwić poprawne świadczenie usług.

6. Prawo do sprzeciwu

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych opisanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że w stosunku do Twoich danych istnieją dla nas ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Jeżeli skorzystasz z tego prawa – zaprzestaniemy przetwarzania danych w tym celu.

7. Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe:

a) niezbędne do świadczenia usług, będą przechowywane przez okres, w którym usługi te będą świadczone, oraz po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń,

b) niezbędne do dostosowania treści serwisu do zainteresowań, prowadzenia marketingu usług własnych, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będę przechowywane do momentu wyrażenia sprzeciwu lub do czasu zakończenia korzystania przez Ciebie z usług serwisu, w zależności, które z powyższych wydarzeń nastąpi jako pierwsze.

8. Odbiorcy danych

Twoje dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom i organom upoważnionym do przetwarzania tych danych na podstawie przepisów prawa.

Twoje dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratorów, m.in. dostawcom usług IT, firmom księgowym, przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorami i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratorów.

9. Prawa podmiotów danych

Zgodnie z RODO, przysługuje Ci:

a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;

b) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;

c) prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych;

d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;

e) prawo do przenoszenia danych;

f) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

10 .Przekazywanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej

Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Pliki cookies

1. Co to są pliki cookies?

Cookies to fragmenty informacji, które są przechowywane na Twoim komputerze, tablecie lub telefonie („Urządzenia końcowe”), w momencie gdy odwiedzasz stronę internetową. Cookies pozwalają zidentyfikować Urządzenie końcowe zawsze kiedy odwiedzasz daną stronę.

Cookies zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, swój czas istnienia, unikalny numer identyfikujący przeglądarkę, z której następuje połączenie

Korzystamy także ze standardowych plików dziennika serwera sieciowego. Dane, które zbieramy są w pełni zanonimizowane. Informacje te są niezbędne, aby ustalić liczbę osób odwiedzających serwis oraz aby dostosować go w sposób przyjazny użytkownikom.

2. Do czego są wykorzystywane pliki cookies?

Pliki cookies i inne dane przechowywane na Twoim urządzeniu są wykorzystywane do:

a) zapewnienia użytkownikom lepszego odbioru online,

b) umożliwienia ustawienia osobistych preferencji,

c) zapewnienia bezpieczeństwa,

d) kontroli i ulepszania naszych usług,

e) zbierania danych statystycznych.

3. Jak długo cookies są przechowywane?

Pliki cookies danej sesji pozostają na komputerze tylko do momentu zamknięcia przeglądarki.

Trwałe pliki cookies są przechowywane na twardym dysku do czasu ich usunięcia lub wygaśnięcia. Służą one m.in. do zapamiętywania preferencji użytkownika podczas korzystania ze strony.

4. Wykaz wykorzystywanych plików cookies

W ramach naszego serwisu korzystany z następujących plików cookies:

a) niezbędne

b) analityczne” /„wydajnościowe

c) funkcjonalne

5. Wyłączenie plików cookies

Większość przeglądarek internetowych jest ustawiona na automatyczne przyjmowanie plików cookies. Powyższe ustawienia można zmienić i zablokować cookies w całości lub w części.

Sposób wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach znajdziesz na poniższych stronach:

Chrome, Firefox, Safari.

Pamiętaj, że zmiana ustawienia plików cookies i podobnych technologii może wpłynąć na sposób funkcjonowania naszego serwisu.

Niniejsza Polityka może być co pewien czas aktualizowana poprzez zamieszczenie w serwisie jej nowej wersji.

Regulamin serwisu