Obecnie przy sklepach niemieckiej sieci dyskontowej są udostępnione 135 stacje ładowania. Firma chce, aby do (końca) 2025 roku parkingi przy wszystkich marketach – a jest ich ponad 900 – były wyposażone w ogólnodostępne ładowarki. Jeśli Lidl Polska wypełni te ambitne plany może stać się największym dostawcą usług ładowania w naszym kraju.
Dyskontowa sieć Lidl, będąca obok sieci hipermarketów Kaufland częścią niemieckiej Schwarz Gruppe działa w 31 krajach, głównie europejskich oraz w USA, gdzie posiada 12200 marketów. W naszym kraju jest obecna od 2002 r., a pierwszy sklep uruchomiła w stolicy Wielkopolski, Poznaniu. Obecnie sieć Lidl Polska liczy ponad 900 sklepów, które są obsługiwane przez 13 centrów dystrybucji. Przychody ze sprzedaży w roku obrotowym 2023 wyniosły blisko 40 mld zł.
Pierwszą stację ładowania samochodów elektrycznych Lidl Sp. z o.o. Sp. k., właściciel polskiej sieci dyskontów udostępnił pod koniec 2016 r. w Poznaniu. W kolejnych latach sieć ładowarek rozbudowywano ostrożnie, monitorując rynek pod kątem liczby rejestracji elektryków. Urządzenia ABB (stacje DC: Terra 53 CJG) montowano na parkingach przy dyskontach i centrach dystrybucyjnych. W raporcie zrównoważonego rozwoju za lata obrotowe 2021-2022 zarząd Lidl Polska podaje, że punkty ładowania przy zamontowano 22 sklepach, m.in. w Warszawie, Poznaniu, Zakopanem, Lublinie czy Gliwicach i przy centrum dystrybucyjnym w Dobroszycach, zapowiadając, że w kolejnych latach firma będzie znacząco zwiększać ich liczbę.
Zgodnie z zapowiedzią rozwój infrastruktury do ładowania znacznie przyśpieszył. Z danych z Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych, prowadzonej przez Urząd Dozoru Technicznego wynika, że tylko w sierpniu br. udostępniono trzy stacje, 76 ładowarek narastająco od początku 2024 roku i 95 urządzeń w ciągu 12 miesięcy. Na parkingach pojawiły się stacje Raption 50 hiszpańskiej firmy Circocontrol. Urządzenia wyposażone są w trzy złącza (AC: Typ 2, DC: CCS oraz CHAdeMO lub 2xCCS), dzięki czemu w tym samym czasie można ładować dwa pojazdy – jeden na złączu DC, drugi na złączu AC. Maksymalna moc ładowania to 50 kW na punktu DC oraz 22 kW na złączu AC.
Według danych EIPA, cena za ładowanie z mocą 22 kW wynosi 1,59 zł/kWh, złączem DC z mocą 50 kW – 1,99 zł/kWh. Lidl współpracuje przy obsłudze rozliczeń z krakowskim Elocity. Niedawno firma rozpoczęła serię testów różnych rozwiązań płatności, aby wybrać optymalne dla klientów. Docelowo wszystkie stacje Lidl będą wyposażone w terminale płatnicze, do czego operator jest również zobligowany poprzez przepisy unijnego rozporządzenia (AFIR), które zobowiązuje do zapewnienia płatności kartami kredytowymi i debetowymi lub kodami QR, zapewniając jednocześnie przejrzystość informacji o cenach.
Informacje o lokalizacjach stacji znajdują się na stronie internetowej Lidl.pl: https://obsluga-klienta.lidl.pl/SelfServicePL/s/article/Gdzie-znajdę-stacje-ładowania-samochodów-elektrycznych. Zamieszczona tam lista liczy 129 ładowarek, które są udostępnione w 101 polskich miastach, a najwięcej jest ich w: Warszawie (14), Poznaniu (6), Łodzi (4), Toruniu, Białymstoku, Bielsku Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Pruszkowie, Suwałkach, Zabrzu (po dwa urządzenia). W ostatnim czasie musiały być kolejne otwarcia, bo według Aleksandry Robaszkiewicz, dyrektorki ds. Corporate Affairs and CSR Lidl Polska, obecnie przy sklepach sieci handlowej są udostępnione 135 stacje ładowania.
Z kolei z danych EIPA wynika, że Lidl Sp. z o.o. Sp. k z siedzibą w Jankowicach miał na koniec sierpnia br. w 140 lokalizacjach 141 stacji wyposażonych 305 punktów ładowania, co dawało firmie 10. pozycję w rankingu operatorów, z 3,6-proc. udziałem w polskim rynku.
Według Aleksandry Robaszkiewicz, firma dąży do tego, aby do 2025 roku wszystkie parkingi przy dyskontach należących do sieci były wyposażone w ładowarki – dzięki temu właściciele i użytkownicy samochodów elektrycznych będą mogli je naładować w trakcie zakupów. Czyli będzie ich ponad 900, a więc o ok. 800 więcej niż obecnie. Jeszcze żadnemu operatorowi ogólnodostępnych punktów ładowania nie udało się zamontować, uruchomić i udostępnić tylu stacji w tak krótkim czasie. Jeśli Lidl Polska wypełni plany może stać się największym dostawcą usług ładowania w Polsce. Dla porównania obecny lider GreenWay Polska miał na koniec sierpnia br. 703 stacje, wyposażone w 1373 punkty.
Sieć powiększa się w Polsce o kilkadziesiąt sklepów rocznie i takie tempo ekspansji planuje utrzymać, rozwijając się w sposób organiczny, to oznacza, że 2025 r. może mieć już 1000 marketów, i tyleż ładowarek. Skoro buduje sklepy zarówno w dużych miastach, jak i mniejszych miejscowościach, to istotnie zwiększy dostępność do usług ładowania, tym bardziej, że Lidl inwestuje dobrze skomunikowanych lokalizacjach.
Polityka prywatności i cookies
Polityka prywatności
1. Wprowadzenie
Niniejszy dokument stanowi politykę prywatności i informację o plikach cookies („Polityka”).
Jesteśmy zobowiązani do ochrony prywatności osób odwiedzających naszą stronę. Równocześnie, szanujemy prawo użytkowników do prywatności i gwarantujemy im prawo wyboru w zakresie udostępniania informacji, które ich dotyczą. Dokładamy starań, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/979 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”) oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych („UODO”).
2. Administrator danych osobowych
Niniejsza Polityka dotyczy przetwarzania danych osobowych, których administratorem jest Cleaner Energy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Dąbrowieckiej 6A lok. 6, 03-932 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000770248, REGON 382497533, NIP 1132992861 („Spółka”).
Spółka, jako administrator danych osobowych, decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych użytkowników.
W sprawach ochrony swoich danych osobowych możesz skontaktować się z nami:
a) pod adresem e-mail: rodo@cleanerenergy.pl
b) pisemnie na adres siedziby Spółki.
3. Zakres przetwarzanych danych
Spółka przetwarza dane, które użytkownicy podają lub udostępniają w historii przeglądania stron i aplikacji w ramach korzystania z naszych usług (wraz ze zautomatyzowaną analizą aktywności użytkownika na stronie).
Spółka przetwarza również dane, które użytkownik podaje w celu założenia konta lub korzystania z usługi newslettera, tj. imię, nazwisko, adres e-mail.
4. Cel i podstawa przetwarzania danych
Twoje dane będą przetwarzane do celu:
a) realizacji usługi w oparciu o regulamin korzystania z serwisu, jeśli użytkownik zarejestruje swoje konto lub skorzysta z usługi newslettera (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. b RODO),
b) dopasowania treści serwisu do zainteresowań użytkownika, a także wykrywania nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO),
c) ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego w tym interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO).
5. Wymóg podania danych
Podanie danych w celu realizacji usług jest niezbędne do świadczenia tych usług. W razie niepodania tych danych usługa nie będzie mogła być świadczona.
Przetwarzanie danych w pozostałych celach tj. dopasowanie treści serwisu do zainteresowań, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług w ramach serwisu jest niezbędne w celu zapewnienia wysokiej jakości usług. Niezebranie Twoich danych osobowych w tych celach może uniemożliwić poprawne świadczenie usług.
6. Prawo do sprzeciwu
W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych opisanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że w stosunku do Twoich danych istnieją dla nas ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Jeżeli skorzystasz z tego prawa – zaprzestaniemy przetwarzania danych w tym celu.
7. Okres przechowywania danych
Twoje dane osobowe:
a) niezbędne do świadczenia usług, będą przechowywane przez okres, w którym usługi te będą świadczone, oraz po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń,
b) niezbędne do dostosowania treści serwisu do zainteresowań, prowadzenia marketingu usług własnych, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będę przechowywane do momentu wyrażenia sprzeciwu lub do czasu zakończenia korzystania przez Ciebie z usług serwisu, w zależności, które z powyższych wydarzeń nastąpi jako pierwsze.
8. Odbiorcy danych
Twoje dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom i organom upoważnionym do przetwarzania tych danych na podstawie przepisów prawa.
Twoje dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratorów, m.in. dostawcom usług IT, firmom księgowym, przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorami i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratorów.
9. Prawa podmiotów danych
Zgodnie z RODO, przysługuje Ci:
a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;
b) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;
c) prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych;
d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;
e) prawo do przenoszenia danych;
f) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10 .Przekazywanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej
Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Pliki cookies
1. Co to są pliki cookies?
Cookies to fragmenty informacji, które są przechowywane na Twoim komputerze, tablecie lub telefonie („Urządzenia końcowe”), w momencie gdy odwiedzasz stronę internetową. Cookies pozwalają zidentyfikować Urządzenie końcowe zawsze kiedy odwiedzasz daną stronę.
Cookies zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, swój czas istnienia, unikalny numer identyfikujący przeglądarkę, z której następuje połączenie
Korzystamy także ze standardowych plików dziennika serwera sieciowego. Dane, które zbieramy są w pełni zanonimizowane. Informacje te są niezbędne, aby ustalić liczbę osób odwiedzających serwis oraz aby dostosować go w sposób przyjazny użytkownikom.
2. Do czego są wykorzystywane pliki cookies?
Pliki cookies i inne dane przechowywane na Twoim urządzeniu są wykorzystywane do:
a) zapewnienia użytkownikom lepszego odbioru online,
b) umożliwienia ustawienia osobistych preferencji,
c) zapewnienia bezpieczeństwa,
d) kontroli i ulepszania naszych usług,
e) zbierania danych statystycznych.
3. Jak długo cookies są przechowywane?
Pliki cookies danej sesji pozostają na komputerze tylko do momentu zamknięcia przeglądarki.
Trwałe pliki cookies są przechowywane na twardym dysku do czasu ich usunięcia lub wygaśnięcia. Służą one m.in. do zapamiętywania preferencji użytkownika podczas korzystania ze strony.
4. Wykaz wykorzystywanych plików cookies
W ramach naszego serwisu korzystany z następujących plików cookies:
a) niezbędne
b) analityczne” /„wydajnościowe
c) funkcjonalne
5. Wyłączenie plików cookies
Większość przeglądarek internetowych jest ustawiona na automatyczne przyjmowanie plików cookies. Powyższe ustawienia można zmienić i zablokować cookies w całości lub w części.
Sposób wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach znajdziesz na poniższych stronach:
Chrome, Firefox, Safari.
Pamiętaj, że zmiana ustawienia plików cookies i podobnych technologii może wpłynąć na sposób funkcjonowania naszego serwisu.
Niniejsza Polityka może być co pewien czas aktualizowana poprzez zamieszczenie w serwisie jej nowej wersji.