Dystrybutor (s)kusił nagrodami za dygitalizację faktur za energię

Do floty MPK Rzeszów może trafić 20 wodorowców
21 października 2024

Prawie 70 tys. klientów PGE Obrót wzięło udział ostatniej Zielonej Loterii PGE. Większość z nich, bo 61 tys. pobrało mobilną aplikację Moje PGE, i tym samym przeszli na w 100% cyfrowy system rozliczeń z operatorem. Zwycięzca loterii, choć był bardziej zachowawczy, bo zgodził się na tylko wysyłanie na email eFaktur, wygrał samochód elektryczny Kia Niro EV.

PGE Obrót, odpowiedzialne w Grupie PGE za hurtowy obrót energią elektryczną na rynku krajowym i zagranicznym, sprzedaż energii do odbiorców końcowych, obrót uprawnieniami do emisji CO2, prawami majątkowymi i paliwami to lider w handlu hurtowym i detalicznym w Polsce. W I półroczu br. zrealizowana przez firmę sprzedaż energii elektrycznej do odbiorców finalnych wyniosła 15,51 TWh (dodatkowo 1,53 TWh sprzedała PGE Energetyka Kolejowa).

Sprzedaż do odbiorców biznesowych i instytucjonalnych przez PGE Obrót, stanowiła 69,4% wolumenu, w tym 2,08 TWh trafiło do największych firm (grupa taryfowa A), 5,59 TWh do odbiorców podłączonych do sieci średniego napięcia (grupa B, duże zakłady produkcyjne, centra handlowe, obiekty sportowe), 3,09 TWh do klientów korzystających z sieci niskich napięć, czyli małych i średnich firm (grupa C i R). Pozostałe 30,6%, czyli 4,75 TWh to energia sprzedana do klientów indywidualnych (grupy taryfowe G).

PGE Obrót miała wówczas 5,68 mln klientów, i oczywiście najwięcej korzystających z taryf G – 5267,22 tys. W ciągu roku ich liczba zwiększyła się o 65,6 tys. osób, a od początku 2024 r. o 34,1 tys. 

Aby uprościć system rozliczeń z klientami, przy zachowaniu wysokich standardów bezpieczeństwa, ograniczając przy tym negatywny wpływ na środowisko naturalne firma uruchomiła w 2015 roku usługę PGE eFaktura. Początkowo dotyczyła tylko samego rozliczenia za energię elektryczną. Kolejnym krokiem było wprowadzenie zgód na korespondencję elektroniczną, w tym eFakturę. 

Obecnie wystawiona przez PGE Obrót elektroniczna faktura jest wysyłana na wskazany adres e-mail, i dzięki opcji „zapłać online” za dostarczoną energię elektryczną można zapłacić od razu, realizując przelew internetowy. Użytkownik usługi PGE eFaktura swój rachunek może również opłacić poprzez elektroniczne Biuro Obsługi Klienta – PGE eBOK i aplikację mobilną „Moje PGE”, gdzie abonent dodatkowo na bieżąco może sprawdzić historię zużycia, swoich wpłat, czy stan licznika energii. Przy niektórych produktach może wybrać, dzięki eFakturze wariant z obniżoną opłatą handlową, więc oprócz wygodnej i bezpiecznej (samo)obsługi, ostateczne opłaty mogą być niższe.

Obecnie z usługi PGE eFaktura korzysta blisko 2,3 mln klientów, z przewagą indywidualnych oraz zarejestrowano ponad 1 mln użytkowników eBOK i aplikacji Moje PGE. W ciągu roku firma wysłała im ponad 7,8 mln eFaktur, co oznacza, że nie zużyto ponad 23,5 mln kartek bielonego papieru graficznego. Według niej zapobiegło to wyrębowi ok. 3 tys. drzew (o ile nie papieru nie wytworzono by z surowców wtórnych). Do produkcji tony papieru zużywa się 17 drzew (de facto to tzw. papierówka, czyli drewno niskiej jakości, pozyskiwane z młodych drzew w czasie tzw. przecinek) oraz 26,5 tys. litrów wody. 

PGE Obrót twierdzi, że regularnie zachęca do tego, aby zrezygnować z papierowej faktury i przejść na elektroniczne formy. Klienci, którzy wybrali usługę PGE eFaktura mogli korzystać z różnych akcji promocyjnych, w tym ostatniej – Zielonej Loterii PGE, która trwała od 10 czerwca 2024 r. do 25 października 2024 r. (wraz z postępowaniem reklamacyjnym). Właśnie ją podsumowano – udział wzięło prawie 70 tys. klientów PGE Obrót.

Uczestnicy musieli spełnić przynajmniej jeden z warunków: założyć konto w elektronicznym BOKu lub aplikacji Moje PGE (za co otrzymywali 2 losy), wyrazić zgodę korespondencję elektroniczną, w tym na przesyłanie PGE eFaktura (2 losy), skorzystać z jednej wybranej oferty assistance technicznego (np. Domowe Naprawy. Pakiet wybierz swoich Fachowców), które firma oferuje klientom w kanale online (od 4 do 6 głosów) lub wyrazić zgody marketingowe, np. na przedstawianie oferty firmy, czy jej partnerów (po 1 głosie). Najpopularniejszym rozwiązaniem okazała się być aplikacja mobilna Moje PGE, którą pobrało i zalogowało się 61 tys. osób. Z kolei dzięki wyrażeniu zgody na wysyłanie eFaktury zwycięzca Zielonej Loterii PGE otrzymał nagrodę główną, czyli osobowy samochód z napędem elektrycznym.

Pula przeznaczona dla zwycięzców liczyła 225 nagród, a ich łączna wartość wyniosła 980,3 tys. zł. Nagrodą główną w Zielonej loterii PGE był samochód elektryczny Kia Niro EV, rok modelowy 2024, o wartości 199,5 tys. zł, a PGE Obrót dodatkowo zrefundowało zwycięzcy 22 167,00 zł podatku. W ramach nagród tygodniowych losowano: 18 hulajnóg elektrycznych Frugal o wartości 2 549,00 zł (plus 283,00 zł podatku), 200 kart przedpłaconych kwotą 3 000,00 zł (plus 333,00 zł podatku) oraz 6 rowerów elektrycznych EVO 20 o wartości 6 159,00 zł (plus 684,00 zł podatku). 

Jeśli na elektroniczny system rozliczeń zdecydowało się przejść 70 tys. klientów, to baza cyfrowych odbiorców zwiększyła się o 3%. Dzięki ostatniej loterii zużycie tradycyjnych kartek zmniejszy się o 210 tys. miesięcznie i 2,53 mln rocznie, co pozwoli „ocalić” ok. 320 drzew. Jakie oszczędności w kosztach Grupa PGE osiągnęła po wprowadzeniu Efaktury w rozliczeniach z klientami, firma nie chciała podać. 

redakcja@cleanerenergy.pl

Cleaner Energy

Polityka prywatności i cookies

Polityka prywatności

1. Wprowadzenie

Niniejszy dokument stanowi politykę prywatności i informację o plikach cookies („Polityka”).

Jesteśmy zobowiązani do ochrony prywatności osób odwiedzających naszą stronę. Równocześnie, szanujemy prawo użytkowników do prywatności i gwarantujemy im prawo wyboru w zakresie udostępniania informacji, które ich dotyczą. Dokładamy starań, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/979 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”) oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych („UODO”).

2. Administrator danych osobowych

Niniejsza Polityka dotyczy przetwarzania danych osobowych, których administratorem jest Cleaner Energy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Dąbrowieckiej 6A lok. 6, 03-932 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000770248, REGON 382497533, NIP 1132992861 („Spółka”).

Spółka, jako administrator danych osobowych, decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych użytkowników.

W sprawach ochrony swoich danych osobowych możesz skontaktować się z nami:

a) pod adresem e-mail: rodo@cleanerenergy.pl

b) pisemnie na adres siedziby Spółki.

 

3. Zakres przetwarzanych danych

Spółka przetwarza dane, które użytkownicy podają lub udostępniają w historii przeglądania stron i aplikacji w ramach korzystania z naszych usług (wraz ze zautomatyzowaną analizą aktywności użytkownika na stronie).

Spółka przetwarza również dane, które użytkownik podaje w celu założenia konta lub korzystania z usługi newslettera, tj. imię, nazwisko, adres e-mail.

4. Cel i podstawa przetwarzania danych

Twoje dane będą przetwarzane do celu:

a) realizacji usługi w oparciu o regulamin korzystania z serwisu, jeśli użytkownik zarejestruje swoje konto lub skorzysta z usługi newslettera (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. b RODO),

b) dopasowania treści serwisu do zainteresowań użytkownika, a także wykrywania nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO),

c) ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego w tym interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

5. Wymóg podania danych

Podanie danych w celu realizacji usług jest niezbędne do świadczenia tych usług. W razie niepodania tych danych usługa nie będzie mogła być świadczona.

Przetwarzanie danych w pozostałych celach tj. dopasowanie treści serwisu do zainteresowań, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług w ramach serwisu jest niezbędne w celu zapewnienia wysokiej jakości usług. Niezebranie Twoich danych osobowych w tych celach może uniemożliwić poprawne świadczenie usług.

6. Prawo do sprzeciwu

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych opisanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że w stosunku do Twoich danych istnieją dla nas ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Jeżeli skorzystasz z tego prawa – zaprzestaniemy przetwarzania danych w tym celu.

7. Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe:

a) niezbędne do świadczenia usług, będą przechowywane przez okres, w którym usługi te będą świadczone, oraz po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń,

b) niezbędne do dostosowania treści serwisu do zainteresowań, prowadzenia marketingu usług własnych, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będę przechowywane do momentu wyrażenia sprzeciwu lub do czasu zakończenia korzystania przez Ciebie z usług serwisu, w zależności, które z powyższych wydarzeń nastąpi jako pierwsze.

8. Odbiorcy danych

Twoje dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom i organom upoważnionym do przetwarzania tych danych na podstawie przepisów prawa.

Twoje dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratorów, m.in. dostawcom usług IT, firmom księgowym, przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorami i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratorów.

9. Prawa podmiotów danych

Zgodnie z RODO, przysługuje Ci:

a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;

b) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;

c) prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych;

d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;

e) prawo do przenoszenia danych;

f) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

10 .Przekazywanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej

Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Pliki cookies

1. Co to są pliki cookies?

Cookies to fragmenty informacji, które są przechowywane na Twoim komputerze, tablecie lub telefonie („Urządzenia końcowe”), w momencie gdy odwiedzasz stronę internetową. Cookies pozwalają zidentyfikować Urządzenie końcowe zawsze kiedy odwiedzasz daną stronę.

Cookies zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, swój czas istnienia, unikalny numer identyfikujący przeglądarkę, z której następuje połączenie

Korzystamy także ze standardowych plików dziennika serwera sieciowego. Dane, które zbieramy są w pełni zanonimizowane. Informacje te są niezbędne, aby ustalić liczbę osób odwiedzających serwis oraz aby dostosować go w sposób przyjazny użytkownikom.

2. Do czego są wykorzystywane pliki cookies?

Pliki cookies i inne dane przechowywane na Twoim urządzeniu są wykorzystywane do:

a) zapewnienia użytkownikom lepszego odbioru online,

b) umożliwienia ustawienia osobistych preferencji,

c) zapewnienia bezpieczeństwa,

d) kontroli i ulepszania naszych usług,

e) zbierania danych statystycznych.

3. Jak długo cookies są przechowywane?

Pliki cookies danej sesji pozostają na komputerze tylko do momentu zamknięcia przeglądarki.

Trwałe pliki cookies są przechowywane na twardym dysku do czasu ich usunięcia lub wygaśnięcia. Służą one m.in. do zapamiętywania preferencji użytkownika podczas korzystania ze strony.

4. Wykaz wykorzystywanych plików cookies

W ramach naszego serwisu korzystany z następujących plików cookies:

a) niezbędne

b) analityczne” /„wydajnościowe

c) funkcjonalne

5. Wyłączenie plików cookies

Większość przeglądarek internetowych jest ustawiona na automatyczne przyjmowanie plików cookies. Powyższe ustawienia można zmienić i zablokować cookies w całości lub w części.

Sposób wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach znajdziesz na poniższych stronach:

Chrome, Firefox, Safari.

Pamiętaj, że zmiana ustawienia plików cookies i podobnych technologii może wpłynąć na sposób funkcjonowania naszego serwisu.

Niniejsza Polityka może być co pewien czas aktualizowana poprzez zamieszczenie w serwisie jej nowej wersji.

Regulamin serwisu