Polska jest największym eksporterem autobusów elektrycznych w UE

Polska od kilku lat specjalizuje się w produkcji i eksporcie autobusów elektrycznych. Jak komentują eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) pandemia pokazała, że „elektromobilność to nie chwilowy trend. Rynek pojazdów zasilanych alternatywnymi źródłami okazał się bardziej odporny na pandemię COVID-19 niż rynek pojazdów spalinowych”.

Jak podkreślają analitycy Instytutu, pozycja Polski w eksporcie autobusów elektrycznych w UE wyraźnie się umocniła – z 10 proc. w 2017 r. do 46 proc. w pierwszych 10 miesiącach 2020 r. Tym samym – jak piszą – Polska stała się największym eksporterem autobusów elektrycznych w UE, wyprzedzając Belgię (36 proc. unijnego eksportu), dużo mniejsze znaczenie miały Czechy (7 proc.), Niemcy (4 proc.) oraz Holandia (niespełna 2 proc.).

Według danych GUS w pierwszych jedenastu miesiącach minionego roku polscy producenci dostarczyli zagranicę autobusy elektryczne o wartości 213,4 mln euro, co oznacza roczny wzrost o 50,7 proc. Najwięcej autobusów elektrycznych trafiło do Niemiec (36,9 proc.) i Włoch (35,2 proc). W porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. wartość eksportu do tych krajów zwiększyła się ponad czterokrotnie. Odbiorcami autobusów były także Norwegia, Rumunia, Luksemburg, Francja i Szwecja.

„Korzystne dla polskich producentów autobusów elektrycznych będzie rosnące zapotrzebowanie na bezemisyjne pojazdy w związku z polityką klimatyczną UE. Europejski Zielony Ład i planowane wsparcie odbudowy po pandemii kładą nacisk na elektromobilność w sferze transportu. Według prognoz BloombergNEF, udział pojazdów elektrycznych w światowej flocie autobusów miejskich do 2025 r. osiągnie 47 proc.” – piszą eksperci PIE

W Polsce takie autobusy produkują trzy przedsiębiorstwa: Solaris (Solaris Urbino Electric), Volvo (Volvo 7900 Electric) i MAN Truck & Bus (MAN Lion’s City E). Największym producentem jest Solaris, który dotychczas wyprodukował i sprzedał ponad 1 000 takich pojazdów elektrycznych.

Na znaczeniu będą także zyskiwać autobusy wodorowe. Od 2019 r. czyli premiery takiego pojazdu przez firmę Solaris, zamówiono 57.

rb

Firmy energochłonne mogą składać wnioski o rekompensaty
9 lutego 2021
Podpisanie górniczej umowy społecznej możliwe na początku marca
10 lutego 2021