Volvo, podczas eventu Volvo Cars Tech Moment, zaprezentowało nowe – w pełni elektryczne auto – o koncepcyjnej nazwie „Concept Recharge. Poza nowym modelem, koncern przedstawił również całą gamę nowych rozwiązań technologicznych, od nowoczesnych czujników LiDAR firmy Luminar, po lepsze akumulatory zwiększające zasięg jazdy i szybkość ładowania auta. Volvo poinformowało również, że dąży do stworzenia samochodów, które mają ponad dwukrotnie większy zasięg w porównaniu z obecnymi samochodami elektrycznymi, umożliwiają znacznie szybsze ładowanie akumulatorów i oferują niższe koszty zarówno posiadania, jak i ładowania. Do połowy bieżącej dekady Volvo zamierza sprzedać na całym świecie 1,2 mln samochodów, z czego co najmniej połowę stanowić będą samochody w pełni elektryczne.
Volvo Concept Recharge
Volvo Concept Recharge ma, w zamyśle producenta, przedstawiać nową filozofię Volvo skierowaną całkowicie w stronę elektromobilności. Brak silnika spalinowego ma dać większą swobodę w projektowaniu nadwozia i pozwolić na znaczące zwiększenie przestrzeni w kabinie, mimo podobnej kubatury auta.
„Sztywność baterii umieszczonych w podwoziu pozwala usunąć słupek B. A to wszystko przy zachowaniu świetnych właściwości aerodynamicznych i wysokiej pozycji za kierownicą, tak lubianej przez klientów SUV-ów. I choć kierowca i pasażerowie siedzą wysoko, to maska i linia dachu zostały poprowadzone jak najniżej. Lepsza aerodynamika przekłada się na większy zasięg auta na jednym ładowaniu. Duża przestronność auta i jego funkcjonalność ma spełniać wymagania rodzin, które dbają o zrównoważony rozwój” – czytamy w komunikacie.
Volvo poinformowało, że przyszłe elektryki otrzymają podwozie zaprojektowane specjalnie do napędu czysto-elektrycznego. Będą miały płaską podłogę, rozstaw osi będzie znacznie większy niż ma to miejsce w autach spalinowych. Dzięki temu w środku będzie mnóstwo miejsca, a między przednimi siedzeniami znajdzie się spory schowek.
„Zamiast tradycyjnego grilla chłodnicy, w aucie koncepcyjnym znajdziemy jednolitą strukturę przypominającą tarczę. Styliści zachowali motyw młota Thora. Ściśle mówiąc – reflektory są niewiele większe od tego motywu. Ponieważ zastosowano w nich technologię HD, reflektory mogą zmieniać układ „graficzny” i świetlny. Przy włączeniu samochodu, reflektory przednie wraz z logotypem umieszczonym między nimi, wyświetlają powitalną animację. Tylne lampy to również nowoczesna interpretacja typowych, tylnych lamp Volvo. Zachowano ich pionowy układ i kształt litery „L”. Są jednak bardzo smukłe i także mogą wyświetlać animacje i inne efekty świetlne. Wkomponowano je w tył, którego liczne przetłoczenia i spojlery poprawiają właściwości aerodynamiczne samochodu, szczególnie przy wyższych prędkościach” – poinformował koncern.
„Nasz Concept Recharge jest manifestem całkowicie elektrycznej przyszłości Volvo Cars, a także nowego typu pojazdu. Ma nowoczesne proporcje, które idą w parze ze zwiększoną wszechstronnością i pokazują, co technologia może umożliwić w zakresie projektowania” – powiedział Robin Page, szef designu
Centrum dowodzenia funkcjami auta, a zarazem dostępem do systemu informacyjno-rozrywkowego nowej generacji, ma być duży, pionowy ekran dotykowy o przekątnej 15 cali, który został zaprojektowany wraz z firmą Google.
Bezpieczeństwo
W autach następnej generacji, Volvo Cars zamierza położyć duży nacisk na kwestie bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Ma to zostać osiągnięte m.in. poprzez wykorzystywanie danych w czasie rzeczywistym z samochodów klientów, o ile klienci zdecydują się udostępnić swoje dane.
„Inżynierowie Volvo Cars mogliby szybciej zatwierdzać i weryfikować funkcje napędu autonomicznego (AD), aby promować bezpieczne wprowadzanie technologii AD. Dzięki danym wygenerowanym na podstawie milionów kilometrów przejechanych przez dziesiątki tysięcy kierowców Volvo na całym świecie, inżynierowie będą w stanie zatwierdzić funkcje AD dla konkretnych lokalizacji geograficznych znacznie szybciej niż w przypadku ograniczonej liczby samochodów na torze testowym” – podano w komunikacie.
Kluczowym elementem systemów bezpieczeństwa przyszłości i trybu jazdy autonomicznej ma być czujnik LiDAR, zbudowany przez firmę Luminar. Ma on być umieszczony na dachu w takim miejscu, który pozwala mu najlepiej „skanować” otoczenie i zbierać dane o sytuacji na drodze i wokół samochodu.
Zweryfikowane aktualizacje istniejących systemów i nowe funkcje mogą być szybko wprowadzane za pośrednictwem aktualizacji over-the-air, zwiększając krok po kroku bezpieczeństwo samochodów Volvo. Pierwszym samochodem, który skorzysta z tego nowego podejścia do rozwoju bezpieczeństwa, będzie pierwszy SUV firmy oparty na całkowicie nowej, wyłącznie elektrycznej technologii.
„Dzięki pomocy danych rzeczywistych możemy przyspieszyć nasze procesy rozwojowe i przejść od lat do dni. Ponieważ zbieranie danych w czasie rzeczywistym generuje o wiele więcej danych, możemy tworzyć lepsze i wyższej jakości zestawy danych, które pozwolą nam podejmować lepsze i szybsze decyzje dotyczące kolejnych postępów w dziedzinie bezpieczeństwa. Wykonujemy gigantyczny skok w celu zwiększenia bezpieczeństwa w naszych samochodach i wokół nich” – powiedział Ödgärd Andersson, dyrektor generalny Zenseact, ramienia Volvo Cars, zajmującego się oprogramowaniem do jazdy autonomicznej.
Przyszły, w pełni elektryczny, flagowy SUV Volvo Cars będzie standardowo wyposażony w wiodące w branży technologie bezpieczeństwa, dzięki którym firma będzie mogła ocalić jeszcze więcej istnień ludzkich, wyznaczając nowy standard bezpieczeństwa w motoryzacji. Będzie standardowo wyposażony w najnowocześniejsze czujniki, w tym LiDAR oraz komputer do autonomicznej jazdy napędzany przez system-on-a-chip NVIDIA DRIVE Orin™.
Elektryfikacja
Zmierzając w szybkim tempie do stania się firmą produkującą samochody w pełni elektryczne, Volvo Cars zamierza udoskonalić technologię akumulatorów litowo-jonowych w nadchodzącej drugiej generacji samochodów elektrycznych, poczynając od pierwszego SUV-a na całkowicie nowej bazie technologicznej opartej wyłącznie na napędzie elektrycznym. Ma to pozwolić na zwiększenie zasięgu i przyspieszenia czasu ładowania aut.
„Do połowy dekady, kiedy Volvo Cars wprowadzi trzecią generację samochodów elektrycznych, koncern planuje jeszcze bardziej zwiększyć zasięg i zintegrować pakiet akumulatorów z podłogą samochodu, wykorzystując strukturę ogniw do ogólnej sztywności pojazdu i poprawy wydajności” – zapewnia koncern.
Na początku tego miesiąca Volvo Car Group ogłosiło planowaną współpracę z Northvolt w celu opracowania i produkcji zrównoważonych akumulatorów. Będą one dostosowane do zasilania następnej generacji samochodów Volvo i Polestar z napędem wyłącznie elektrycznym i zabezpieczą przyszłe dostawy akumulatorów, które będą niezbędne do wspierania dalszego rozwoju. Współpraca z Northvolt ma również na celu dalsze zwiększenia gęstości energii w ogniwach akumulatorowych nawet o 50 procent w porównaniu z tym, co jest obecnie dostępne na rynku. Jeszcze w tym dziesięcioleciu Volvo Cars zamierza przekroczyć kamień milowy w postaci gęstości energii na poziomie 1 000 Wh/l, co pozwoli na osiągnięcie rzeczywistego zasięgu jazdy na poziomie 1 000 km.
„Współpraca z Northvolt jest kluczowa dla ambicji Volvo Cars, aby stać się liderem w segmencie samochodów elektrycznych klasy premium i sprzedawać wyłącznie pojazdy z napędem elektrycznym do 2030 roku. Stanowi ona również ważny krok w rozszerzaniu własnych możliwości produkcyjnych i rozwojowych, w połączeniu z partnerstwem z liderami technologicznymi” – podkreśla koncern.
Ponadto Volvo zakłada, że do połowy dekady obecne czasy ładowania zostaną skrócone niemal o połowę dzięki lepszej technologii akumulatorów oraz ciągłym udoskonaleniom oprogramowania i technologii szybkiego ładowania.
„Chcemy stale zwiększać korzyści dla klientów wynikające z jazdy samochodem Volvo z napędem wyłącznie elektrycznym. „Upraszczając konstrukcję i integrację naszych ogniw akumulatorowych, możemy zmniejszyć masę i zmaksymalizować przestrzeń, co pozwala na znaczną poprawę pojemności akumulatora, zasięgu i czasu ładowania” – powiedział Henrik Green, dyrektor ds. technologii.
Volvo Cars poinformowało również, że równolegle z zamiarem stania się firmą produkującą samochody całkowicie elektryczne, równolegle wzrasta znaczenie zrównoważonego rozwoju. Z tego powodu poza zwiększaniem energii akumulatorów w swoich samochodach w ciągu najbliższej dekady koncern będzie również pracować nad ciągłym zmniejszaniem ich wpływu na emisję dwutlenku węgla.
Ogniwa akumulatorowe w ramach planowanej współpracy Volvo Cars z firmą Northvolt mają być produkowane w 100 procentach z wykorzystaniem energii odnawialnej, a firma współpracuje z innymi dostawcami akumulatorów, aby osiągnąć ten sam cel do 2025 r.
Już w następcy modelu XC90 firma zaoferuje dwukierunkowe ładowanie, pozwalające klientom na odprowadzanie nadmiaru energii elektrycznej w akumulatorze samochodu do sieci energetycznej. Oznacza to, że kierowcy elektrycznego Volvo mogą dostarczać energię do sieci, gdy ceny i emisje CO2 związane z produkcją energii elektrycznej osiągają swój dzienny szczyt, a jednocześnie ładować swój samochód, gdy emisje spadają.
„Chcemy zaoferować naszym klientom zrównoważone samochody z napędem wyłącznie elektrycznym, które ułatwią im życie i sprawią, że będzie ono przyjemniejsze. Dzięki inteligentnym innowacjom i współpracy z kluczowymi partnerami, możemy dać klientom to, czego chcą – większy zasięg, szybsze ładowanie i niższe koszty – i jeszcze bardziej pobudzić powszechne przyjęcie mobilności elektrycznej” – powiedział Green.
Oprogramowanie
Volvo Cars zdecydowało przejąć tworzenie oprogramowania we własnym zakresie. Wszystkie przyszłe samochody Volvo będą działać na systemie operacyjnym Volvo
„Następna generacja modeli Volvo z napędem wyłącznie elektrycznym, w tym pierwszy SUV firmy oparty na całkowicie nowej, wyłącznie elektrycznej technologii, będzie działać na własnym systemie operacyjnym (OS) Volvo Cars, zwanym VolvoCars.OS, zapewniającym szybszy i bardziej elastyczny rozwój. W połączeniu z częstszymi aktualizacjami over-the-air dla samochodów klientów przez cały okres ich eksploatacji, celem firmy jest uczynienie samochodów Volvo lepszymi każdego dnia.” – zapowiada koncern.
VolvoCars.OS będzie pełnił rolę systemu parasolowego dla elektrycznych samochodów Volvo. Łączy on różne systemy operacyjne firmy w samochodzie i w chmurze, tworząc jedno spójne środowisko programowe OS. Bazowe systemy operacyjne obejmują Android Automotive OS, QNX, AUTOSAR i Linux.
Za pośrednictwem różnych interfejsów programowania aplikacji (API), w tym zapowiedzianego wcześniej rozszerzonego interfejsu API dla pojazdów, system VolvoCars.OS daje programistom dostęp do funkcji w samochodzie, takich jak dane z czujników pojazdu, interfejsy użytkownika i funkcje w chmurze, takie jak dane floty, pod warunkiem uzyskania zgody klienta. Dzięki temu programiści mogą tworzyć nowe usługi i aplikacje dla samochodów Volvo.
„Tworząc oprogramowanie we własnym zakresie, możemy zwiększyć tempo rozwoju i udoskonalać Volvo szybciej niż jest to możliwe obecnie. Podobnie jak w smartfonie czy komputerze, nowe oprogramowanie i funkcje mogą być szybko wprowadzane poprzez aktualizacje over-the-air, dzięki czemu Volvo z czasem stanie się lepsze i jeszcze bardziej przyjemne” – mówił Green.
Aby naprawdę czerpać korzyści z tworzenia oprogramowania we własnym zakresie, Volvo Cars centralizuje również obliczenia wewnątrz swoich w pełni elektrycznych samochodów w jeden podstawowy system, usuwając wiele złożoności. Zamiast polegać na wielu elektronicznych jednostkach sterujących rozmieszczonych w samochodzie, które kontrolują poszczególne funkcje i systemy, coraz większa ilość opracowanego wewnętrznie oprogramowania będzie działać w potężnym głównym systemie komputerowym w samochodzie.
Volvo Cars przechodzi na rozwój wewnętrzny i centralne przetwarzanie danych we współpracy z wiodącymi firmami technologicznymi. Należą do nich NVIDIA, z którą firma pracuje nad głównymi systemami, oraz Google, partner współpracujący przy rozwoju systemów informacyjno-rozrywkowych.
„Mamy przemyślaną strategię współpracy z prawdziwymi liderami technologii tam, gdzie ma to sens. Google jest prawdziwym liderem w dziedzinie doświadczeń użytkownika i usług, od Google Maps po Google Assistant, podczas gdy NVIDIA daje nam dostęp do jednych z najszybszych i najlepszych dostępnych obliczeń. Takie podejście polegające na wybranych partnerstwach strategicznych jest znacznie bardziej efektywne niż próby zrobienia wszystkiego na własną rękę”- dodał Green.
Bartłomiej Bombała
Polityka prywatności i cookies
Polityka prywatności
1. Wprowadzenie
Niniejszy dokument stanowi politykę prywatności i informację o plikach cookies („Polityka”).
Jesteśmy zobowiązani do ochrony prywatności osób odwiedzających naszą stronę. Równocześnie, szanujemy prawo użytkowników do prywatności i gwarantujemy im prawo wyboru w zakresie udostępniania informacji, które ich dotyczą. Dokładamy starań, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/979 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”) oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych („UODO”).
2. Administrator danych osobowych
Niniejsza Polityka dotyczy przetwarzania danych osobowych, których administratorem jest Cleaner Energy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Dąbrowieckiej 6A lok. 6, 03-932 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000770248, REGON 382497533, NIP 1132992861 („Spółka”).
Spółka, jako administrator danych osobowych, decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych użytkowników.
W sprawach ochrony swoich danych osobowych możesz skontaktować się z nami:
a) pod adresem e-mail: rodo@cleanerenergy.pl
b) pisemnie na adres siedziby Spółki.
3. Zakres przetwarzanych danych
Spółka przetwarza dane, które użytkownicy podają lub udostępniają w historii przeglądania stron i aplikacji w ramach korzystania z naszych usług (wraz ze zautomatyzowaną analizą aktywności użytkownika na stronie).
Spółka przetwarza również dane, które użytkownik podaje w celu założenia konta lub korzystania z usługi newslettera, tj. imię, nazwisko, adres e-mail.
4. Cel i podstawa przetwarzania danych
Twoje dane będą przetwarzane do celu:
a) realizacji usługi w oparciu o regulamin korzystania z serwisu, jeśli użytkownik zarejestruje swoje konto lub skorzysta z usługi newslettera (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. b RODO),
b) dopasowania treści serwisu do zainteresowań użytkownika, a także wykrywania nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO),
c) ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego w tym interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO).
5. Wymóg podania danych
Podanie danych w celu realizacji usług jest niezbędne do świadczenia tych usług. W razie niepodania tych danych usługa nie będzie mogła być świadczona.
Przetwarzanie danych w pozostałych celach tj. dopasowanie treści serwisu do zainteresowań, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług w ramach serwisu jest niezbędne w celu zapewnienia wysokiej jakości usług. Niezebranie Twoich danych osobowych w tych celach może uniemożliwić poprawne świadczenie usług.
6. Prawo do sprzeciwu
W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych opisanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że w stosunku do Twoich danych istnieją dla nas ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Jeżeli skorzystasz z tego prawa – zaprzestaniemy przetwarzania danych w tym celu.
7. Okres przechowywania danych
Twoje dane osobowe:
a) niezbędne do świadczenia usług, będą przechowywane przez okres, w którym usługi te będą świadczone, oraz po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń,
b) niezbędne do dostosowania treści serwisu do zainteresowań, prowadzenia marketingu usług własnych, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będę przechowywane do momentu wyrażenia sprzeciwu lub do czasu zakończenia korzystania przez Ciebie z usług serwisu, w zależności, które z powyższych wydarzeń nastąpi jako pierwsze.
8. Odbiorcy danych
Twoje dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom i organom upoważnionym do przetwarzania tych danych na podstawie przepisów prawa.
Twoje dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratorów, m.in. dostawcom usług IT, firmom księgowym, przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorami i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratorów.
9. Prawa podmiotów danych
Zgodnie z RODO, przysługuje Ci:
a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;
b) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;
c) prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych;
d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;
e) prawo do przenoszenia danych;
f) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10 .Przekazywanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej
Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Pliki cookies
1. Co to są pliki cookies?
Cookies to fragmenty informacji, które są przechowywane na Twoim komputerze, tablecie lub telefonie („Urządzenia końcowe”), w momencie gdy odwiedzasz stronę internetową. Cookies pozwalają zidentyfikować Urządzenie końcowe zawsze kiedy odwiedzasz daną stronę.
Cookies zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, swój czas istnienia, unikalny numer identyfikujący przeglądarkę, z której następuje połączenie
Korzystamy także ze standardowych plików dziennika serwera sieciowego. Dane, które zbieramy są w pełni zanonimizowane. Informacje te są niezbędne, aby ustalić liczbę osób odwiedzających serwis oraz aby dostosować go w sposób przyjazny użytkownikom.
2. Do czego są wykorzystywane pliki cookies?
Pliki cookies i inne dane przechowywane na Twoim urządzeniu są wykorzystywane do:
a) zapewnienia użytkownikom lepszego odbioru online,
b) umożliwienia ustawienia osobistych preferencji,
c) zapewnienia bezpieczeństwa,
d) kontroli i ulepszania naszych usług,
e) zbierania danych statystycznych.
3. Jak długo cookies są przechowywane?
Pliki cookies danej sesji pozostają na komputerze tylko do momentu zamknięcia przeglądarki.
Trwałe pliki cookies są przechowywane na twardym dysku do czasu ich usunięcia lub wygaśnięcia. Służą one m.in. do zapamiętywania preferencji użytkownika podczas korzystania ze strony.
4. Wykaz wykorzystywanych plików cookies
W ramach naszego serwisu korzystany z następujących plików cookies:
a) niezbędne
b) analityczne” /„wydajnościowe
c) funkcjonalne
5. Wyłączenie plików cookies
Większość przeglądarek internetowych jest ustawiona na automatyczne przyjmowanie plików cookies. Powyższe ustawienia można zmienić i zablokować cookies w całości lub w części.
Sposób wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach znajdziesz na poniższych stronach:
Chrome, Firefox, Safari.
Pamiętaj, że zmiana ustawienia plików cookies i podobnych technologii może wpłynąć na sposób funkcjonowania naszego serwisu.
Niniejsza Polityka może być co pewien czas aktualizowana poprzez zamieszczenie w serwisie jej nowej wersji.