Budimex Mobility ma już 160 ogólnodostępnych ładowarek, z czego 140 to urządzenia odkupione w tym roku od Enea Operator i PGE Nowa Energia, a 20 to ładowarki własne. Operator zamierza utrzymać szybkie tempo rozwoju. Na koniec 2024 roku planuje mieć 230 urządzeń i podwoić ich liczbę w ciągu dwóch kolejnych lat do 470 sztuk w 2026 r.
Budimex Mobility, jako nową markę na rynku operatorów infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych zaprezentowano oficjalnie we wrześniu 2022 r. na Forum Ekonomicznym w Karpaczu. S.A. Co ciekawe spółka – wówczas jeszcze Budimex PPP SA, działająca od 2012 r. – została objęta konsolidacją przez swojego jedynego akcjonariusza, Budimex S.A., jedną z największych firm budowlanych i wykonawczych w Polsce dopiero od grudnia 2022 r., ze względu na rozpoczęcie istotnej działalności operacyjnej. A zmieniła nazwę na Budimex Mobility S.A. 6 lutego 2023 roku.
Nawet jeśli pierwsze wejście było małym falstartem, albo nieco na pokaz, to trzeba przyznać, że od pół roku, nowy operator szybko rośnie w siłę, głównie poprzez przejęcia. 17 lutego br. podpisał umowę z Enea Operator na zakup 109 stacji ładowania samochodów elektrycznych, co określono w prezentacji Budimex S.A. dla inwestorów, jako jedno z trzech kluczowych wydarzeń w I kwartale br. (obok wypłaty 459 mln zł dywidendy).
Urządzenia, głównie AC o mocy 22 kW (2×11 kW) z gniazdami Type 2 zlokalizowane są w czterech miastach: Szczecinie (35), Bydgoszczy (31), Poznaniu (29) i Gorzowie Wielkopolskim (14). W marcu, w prezentacji inwestorskiej za 2022 r. właściciel operatora deklarował, że stacje zostaną uruchomione pod nowym brandem już w II kwartale br. A także, że w planie jest budowa ponad 200 urządzeń w głównych ośrodkach miejskich.
W kolejnym, II kwartale Budimex Mobility odkupił 31 stacji od PGE Nowa Energia sp. z o.o. w likwidacji, która miała zajmować e-mobilnością w PGE Polskiej Grupie Energetycznej, ale nowy (obecny) zarząd zmienił zdanie. Ładowarki zlokalizowane są w różnych miejscowościach (m.in. Rzeszów, Nowy Sącz, Zakopane, Siedlce i Lublin Zakopane, Lądek-Zdrój, Jarosław, Krynica, czy Polanica-Zdrój), głównie na południu Polski, co uzupełnia sieć, bo urządzenia przejęte od Enea Obrót znajdują się w środkowej i zachodniej części naszego kraju. Po akwizycjach operator systematycznie zmienia oznakowanie wizualne urządzeń, ujednolicając je (choć stosuje inne warianty kolorystyczne), przeprowadza integrację z oprogramowaniem Elocity oraz niezbędne odbiory Urzędu Dozoru Technicznego.
W prezentacji inwestorskiej za I półrocze, z 26 lipca br. zarząd Budimeksu informował, że w II kwartale portfolio ładowarek powiększyło się do 160 sztuk, co też uznaje za wydarzenie. A to oznacza, że obok 140 kupionych urządzeń, Budimex Mobility miał już też 20 własnych.
Jeszcze w grudniu 2021 r., przy okazji podpisania partnerstwa z krakowskim Elocity, dotyczącego udostępnienia oprogramowania do zarządzania infrastrukturą stacji ładowania samochodów BEV (i P-HEV), i włączenia ich do aplikacji krakowskiej firmy nowy operator deklarował, że chce mieć w ciągu dwóch lat 100 urządzeń.
Ale choć pierwotny plan został przekroczony, Budimex Mobility nie zamierza zwalniać. Na koniec 2024 roku planuje mieć 230 urządzeń i podwoić ich liczbę w ciągu dwóch kolejnych lat do 470 sztuk w 2026 r. Rozwój sieci ma następować poprzez akwizycje, ale też organicznie. Ładowarki mają być budowane w lokalizacjach komercyjnych, tj. centra handlowe, hotele, sieciowe restauracje, przy ulicach a urządzenia DC o większej mocy także instalowane przy drogach szybkiego ruchu w Polsce.
Budimex Mobility S.A. (wcześniej Budimex PPP S.A.) jest częścią segmentu działalności usługowej Grupy Budimex, który obejmuje 18 spółek świadczących usługi w zakresie gospodarki odpadami, utrzymania infrastruktury drogowej i oświetleniowej oraz zarządzania i utrzymania technicznego nieruchomości, czy wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. W I półroczu br. przychody tego segmentu wyniosły 440 mln zł, rosnąc o 18,6% licząc rok do roku a EBIT wyniosła 44 mln zł (+15,8%). Skonsolidowane przychody Grupy Budimex wyniosły w I półroczu br. 4,32 mld zł (+7,9%), EBIT: 273 mln zł (16,3%), a zysk netto 275 mln zł (+33%).
ISBnews