To nie spadek a tąpnięcie w rejestracjach elektrycznych osobówek

W sierpniu 2024 r. zarejestrowano zaledwie 979 nowych osobowych samochodów z 100-proc. napędem elektrycznym, czyli o 20,7% mniej niż rok wcześniej! A sierpień był ostatnim miesiącem, kiedy można było składać wnioski o rządowe dotacje na elektryki nabywane w leasingu przez przedsiębiorców, co było najbardziej popularną formą elektryfikacji flot. Czy od września rynek całkowicie zamrze?

W sierpniu 2024 r., jak podsumował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w Polsce zarejestrowano 979 nowych zeroemisyjnych samochodów osobowych. Tablice rejestracyjne odebrali wyłącznie właściciele i leasingobiorcy aut z 100-proc. napędem elektrycznym (BEV – Battery Electric Vehicle), bo nikt się nie zdecydował na nabycie samochodu z napędem wodorowym (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle), czyli elektryka, ale zasilanego energią z ogniw napełnionych H2. 

Liczba rejestracji BEV wydanych w sierpniu br. to najgorszy miesięczny wynik w 2024 r., i na pewno od maja 2023 r., od kiedy PZPM zaczął publikować dane o e-rejestracjach. Kiedy w czerwcu br. statystyki wystrzeliły w górę, i branży udało się ustanowić nowy miesięczny rekord, można było spodziewać się ożywienia, tym bardziej, że sytuacja w polskiej gospodarce ma się poprawiać. A sierpień był, przypomnijmy ostatnim miesiącem, kiedy można było składać wnioski o rządowe dotacje na elektryki nabywane w leasingu przez przedsiębiorców, co było najbardziej popularną formą w elektryfikacji flot.

Czytaj więcej: https://cleanerenergy.pl/2024/08/21/dotacje-na-leasing-firmowych-elektrykow-na-wyczerpaniu/

Co będzie przez kolejne cztery miesiące, do odmrożenia programu z początkiem 2025 r.? Rynek całkowicie zamrze?

W sierpniu, licząc rok do roku (r/r), spadek liczby rejestracji wyniósł 20,9% (tj. o 258 sztuki), a rok temu rynek rósł ok. 40-proc. tempie. W porównaniu do lipca br., a więc licząc miesiąc do miesiąca (m/m) branża odnotowała spadek rejestracji nowych osobowych samochodów bateryjnych w ujęciu procentowym o 14,9% i nominalnie o nowych 172. Średnia arytmetyczna rejestracji elektrycznych osobówek za osiem miesięcy 2024 r. wyniosła 1 375 sztuk, a mediana – 1 278. Liczba rejestracji osobowych BEV w sierpniu br. była odpowiednio o 28,8% i 23,4% niższa od tych średnich. Czerwcowy pik, i potem lipcowy spadek, a w końcu odnotowane w sierpniu gwałtowne tąpnięcie pokazują brutalną prawdę o rynku samochodów elektrycznych w Polsce.

Narastająco po ośmiu miesiącach 2024 r. zarejestrowano tylko 10 997 zeroemisyjnych osobówek, z czego 10 991 BEV, i zaledwie sześć FCEV. W przypadku elektryków oznacza to wzrost o 1,0%, (tj. o 105 sztuk) licząc rok do roku. Rynek więc już nie drepcze, a stanął w miejscu! Sierpniowe tąpnięcie osłabiło jeszcze bardziej nienajlepszą sytuację w segmencie samochodów elektrycznych w Polsce. Jest ona daleka od optymizmu, mimo rządowego programu „Mój elektryk”, który obecnie przewiduje bezzwrotne dotacje tylko do zakupu zeroemisyjnych aut. Aż strach pomyśleć jakie będą odczyty, jak się wyczerpią wszystkie środki w programie i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zawiesi przyjmowanie naborów dotacyjnych na wszystkie elektryki, nie tylko te w leasingu.

Ale może to wysokie temperatury odciągnęły (ogół) zmotoryzowanych od salonów nad plaże. W sierpniu bowiem, według danych PZPM zarejestrowano łącznie 37 071 nowych samochodów osobowe, co oznacza wzrost o zaledwie 2,5% licząc rok do roku. Ten rachityczny przyrost to zasługa miękkich hybryd oraz samochodów na LPG, bo w pozostałych segmentach odnotowano spadki, największe w elektrykach. Narastająco do końca sierpnia 2024 r. tablice wydano właścicielom 357 170 osobówek, czyli o 14,8% więcej niż przez ten sam okres rok wcześniej. 

W sierpniu br. udział BEV w ogólnej liczbie nowo rejestrowanych samochodóch osobowych zmniejszył się do 2,6% z 2,7% w lipcu i wobec 3,4% rok wcześniej. Narastająco po ośmiu miesiącach 2024 r. udział elektryków rejestracjach wynosił 3,1%, co oznacza utrzymanie odczytu sprzed miesiąca, i pogorszenie w porównaniu do 3,5% odnotowanych rok wcześniej.

redakcja@cleanerenergy.pl

Ingka Investments ma siódmą farmę wiatrową w Polsce 
15 września 2024
Gdańsk będzie portem instalacyjnym dla morskiej farmy Baltica 2
16 września 2024