Lidl Polska może mieć 1000 stacji ładowania

Obecnie przy sklepach niemieckiej sieci dyskontowej są udostępnione 135 stacje ładowania. Firma chce, aby do (końca) 2025 roku parkingi przy wszystkich marketach – a jest ich ponad 900 – były wyposażone w ogólnodostępne ładowarki. Jeśli Lidl Polska wypełni te ambitne plany może stać się największym dostawcą usług ładowania w naszym kraju.

Dyskontowa sieć Lidl, będąca obok sieci hipermarketów Kaufland częścią niemieckiej Schwarz Gruppe działa w 31 krajach, głównie europejskich oraz w USA, gdzie posiada 12200 marketów. W naszym kraju jest obecna od 2002 r., a pierwszy sklep uruchomiła w stolicy Wielkopolski, Poznaniu. Obecnie sieć Lidl Polska liczy ponad 900 sklepów, które są obsługiwane przez 13 centrów dystrybucji. Przychody ze sprzedaży w roku obrotowym 2023 wyniosły blisko 40 mld zł. 

Pierwszą stację ładowania samochodów elektrycznych Lidl Sp. z o.o. Sp. k., właściciel polskiej sieci dyskontów udostępnił pod koniec 2016 r. w Poznaniu. W kolejnych latach sieć ładowarek rozbudowywano ostrożnie, monitorując rynek pod kątem liczby rejestracji elektryków. Urządzenia ABB (stacje DC: Terra 53 CJG) montowano na parkingach przy dyskontach i centrach dystrybucyjnych. W raporcie zrównoważonego rozwoju za lata obrotowe 2021-2022 zarząd Lidl Polska podaje, że punkty ładowania przy zamontowano 22 sklepach, m.in. w Warszawie, Poznaniu, Zakopanem, Lublinie czy Gliwicach i przy centrum dystrybucyjnym w Dobroszycach, zapowiadając, że w kolejnych latach firma będzie znacząco zwiększać ich liczbę.

Zgodnie z zapowiedzią rozwój infrastruktury do ładowania znacznie przyśpieszył. Z danych z Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych, prowadzonej przez Urząd Dozoru Technicznego wynika, że tylko w sierpniu br. udostępniono trzy stacje, 76 ładowarek narastająco od początku 2024 roku i 95 urządzeń w ciągu 12 miesięcy. Na parkingach pojawiły się stacje Raption 50 hiszpańskiej firmy Circocontrol. Urządzenia wyposażone są w trzy złącza (AC: Typ 2, DC: CCS oraz CHAdeMO lub 2xCCS), dzięki czemu w tym samym czasie można ładować dwa pojazdy – jeden na złączu DC, drugi na złączu AC. Maksymalna moc ładowania to 50 kW na punktu DC oraz 22 kW na złączu AC.

Według danych EIPA, cena za ładowanie z mocą 22 kW wynosi 1,59 zł/kWh, złączem DC z mocą 50 kW – 1,99 zł/kWh. Lidl współpracuje przy obsłudze rozliczeń z krakowskim Elocity. Niedawno firma rozpoczęła serię testów różnych rozwiązań płatności, aby wybrać optymalne dla klientów. Docelowo wszystkie stacje Lidl będą wyposażone w terminale płatnicze, do czego operator jest również zobligowany poprzez przepisy unijnego rozporządzenia (AFIR), które zobowiązuje do zapewnienia płatności kartami kredytowymi i debetowymi lub kodami QR, zapewniając jednocześnie przejrzystość informacji o cenach.

Informacje o lokalizacjach stacji znajdują się na stronie internetowej Lidl.pl: https://obsluga-klienta.lidl.pl/SelfServicePL/s/article/Gdzie-znajdę-stacje-ładowania-samochodów-elektrycznych. Zamieszczona tam lista liczy 129 ładowarek, które są udostępnione w 101 polskich miastach, a najwięcej jest ich w: Warszawie (14), Poznaniu (6), Łodzi (4), Toruniu, Białymstoku, Bielsku Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Pruszkowie, Suwałkach, Zabrzu (po dwa urządzenia). W ostatnim czasie musiały być kolejne otwarcia, bo według Aleksandry Robaszkiewicz, dyrektorki ds. Corporate Affairs and CSR Lidl Polska, obecnie przy sklepach sieci handlowej są udostępnione 135 stacje ładowania.

Z kolei z danych EIPA wynika, że Lidl Sp. z o.o. Sp. k z siedzibą w Jankowicach miał na koniec sierpnia br. w 140 lokalizacjach 141 stacji wyposażonych 305 punktów ładowania, co dawało firmie 10. pozycję w rankingu operatorów, z 3,6-proc. udziałem w polskim rynku.

Według Aleksandry Robaszkiewicz, firma dąży do tego, aby do 2025 roku wszystkie parkingi przy dyskontach należących do sieci były wyposażone w ładowarki – dzięki temu właściciele i użytkownicy samochodów elektrycznych będą mogli je naładować w trakcie zakupów. Czyli będzie ich ponad 900, a więc o ok. 800 więcej niż obecnie. Jeszcze żadnemu operatorowi ogólnodostępnych punktów ładowania nie udało się zamontować, uruchomić i udostępnić tylu stacji w tak krótkim czasie. Jeśli Lidl Polska wypełni plany może stać się największym dostawcą usług ładowania w Polsce. Dla porównania obecny lider GreenWay Polska miał na koniec sierpnia br. 703 stacje, wyposażone w 1373 punkty.

Sieć powiększa się w Polsce o kilkadziesiąt sklepów rocznie i takie tempo ekspansji planuje utrzymać, rozwijając się w sposób organiczny, to oznacza, że 2025 r. może mieć już 1000 marketów, i tyleż ładowarek. Skoro buduje sklepy zarówno w dużych miastach, jak i mniejszych miejscowościach, to istotnie zwiększy dostępność do usług ładowania, tym bardziej, że Lidl inwestuje dobrze skomunikowanych lokalizacjach.

redakcja@cleanerenergy.pl

Sieć Dino ma ponad 90 MW mocy w OZE
3 października 2024
Podwarszawska hydroelektrownia Grupy PGE pracuje całą mocą
4 października 2024