Kolejny krok w kierunku upowszechniania elektromobilności

25 tys. zł ma kosztować instalacja mocy przyłączeniowej dla 100 miejsc postojowych w budynkach mieszkalnych lub użyteczności publicznej – przewiduje resort energii. Ministerstwo przygotowało rozporządzenie, określające sposób ustalania mocy przyłączeniowej sieci, która ma docelowo pozwolić na wyposażenie stanowisk postojowych na parkingach w budynkach w punkty ładowania samochodów elektrycznych lub hybrydowych.

W projekcie rozporządzenia określono minimalną moc przyłączeniową dla budynków mieszkalnych wielorodzinnych i użyteczności publicznej. W przypadku tych pierwszych założono moc przyłączeniową „mnożąc planowaną liczbę miejsc postojowych razy wartość mocy równej 3,7 kW”. Dla drugich ma być „iloczynem 20 proc. planowanych miejsc postojowych i mocy równej 3,7 kW”.

Jak ocenia resort rozwiązanie takie ma pozwolić w przyszłości zainstalować punkty ładowania pojazdów elektrycznych i pojazdów hybrydowych typu plug-in.

„W wyniku wejścia w życie projektu rozporządzenia stosowne podmioty będą zobowiązane zapewnić moc przyłączeniową zgodnie z wytycznymi rozporządzenia. W wyniku instalacji odpowiedniej mocy przyłączeniowej, zainteresowane podmioty będą mogły wyposażyć stanowiska postojowe w punkty ładowania bez konieczności kosztownej przebudowy instalacji w budynkach użyteczności publicznej lub budynkach mieszkalnych wielorodzinnych” – czytamy w rozporządzeniu.

Resort energii przyjął w swojej analizie, że „koszt instalacji mocy przyłączeniowej dla 100 miejsc postojowych wyniesie około 25.000 zł”.

„Koszty instalowania mocy przyłączeniowej zależą od wielkości inwestycji budowalnej oraz od zakresu robót budowlanych, jaki musi zostać wykonany. Optymalnym rozwiązaniem jest wydzielenie dodatkowego obwodu w instalacji wewnętrznej bloku lub nowe przyłącze. Należy dodać, że im większa liczba mieszkań tym procentowy wzrost kosztów będzie niższy. W wyniku zainstalowania odpowiedniej mocy przyłączeniowej, mieszkańcy budynków mieszkalnych wielorodzinnych oraz zarządcy budynków użyteczności publicznej będą mogli w przyszłości wyposażyć miejsca postojowe w punkty ładowania bez konieczności przebudowy całej instalacji występującej w wyżej wymienionych budynkach. Takie rozwiązanie przyniesie duże oszczędności dla mieszkańców i zarządców budynków” – napisano w projekcie.

Wydanie rozporządzenia było konieczne z powodu ustawy o elektromobilności. W artykule 12 jest bowiem mowa o tym, że:

„1. Budynki użyteczności publicznej oraz budynki mieszkalne wielorodzinne, usytuowane w gminach, o których mowa w art. 60 ust. 1, oraz związane z nimi wewnętrzne i zewnętrzne stanowiska postojowe, projektuje się i buduje, zapewniając moc przyłączeniową pozwalającą wyposażyć te stanowiska w punkty ładowania o mocy nie mniejszej niż 3,7 kW.

2. Minister właściwy do spraw energii określi, w drodze rozporządzenia, sposób ustalania mocy przyłączeniowej, o której mowa w ust. 1, kierując się potrzebą stopniowego zwiększania liczby punktów ładowania i budowy sieci tych punktów umożliwiającej użytkowanie pojazdów elektrycznych i pojazdów hybrydowych”.

Resort podkreśla, że obecnie brakuje takich regulacji, a ustawa o elektromobilności nakłada na projektantów i firmy budujące zarówno budynki mieszkalne jak i użyteczności publicznej „zapewnienie mocy przyłączeniowej w celu wyposażenia w przyszłości tychże budynków w punkty ładowania”.

Według GUS w 2018 roku zostało oddanych do użytkowania 2.675 budynków mieszkalnych wielorodzinnych, a ich liczba ma się zwiększać. Resort energii założył właśnie, że średnia liczna miejsc parkingowych w tych budynkach wynosi 100. Jeśli chodzi o budynki użyteczności publicznej, to w minionym roku oddano ich do użytkowania 2.624 jednak prognozowany jest stały spadek tej liczby. Z założeń resortu wynika, że średnia liczba miejsc parkingowych w tych budynkach wynosi 1.500.

Jak szacuje resort energii w ciągu 10 lat koszty, jakie poniosą w związku z wprowadzeniem obowiązku wyposażenia budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej duże przedsiębiorstwa, wyniosą 2,6 mld zł.

Skutkiem wprowadzenia rozporządzenia będzie to, że zapewniając odpowiednią moc przyłączeniową, zarządcy budynków będą mogli w przyszłości wyposażyć zewnętrzne lub wewnętrzne stanowiska postojowe w punkty ładowania pojazdów elektrycznych.

rb

Enea
Nowy zarząd Enei
16 maja 2019
1 mld zł zysku w PGNiG
17 maja 2019