W Polsce zarejestrowano ponad 45 tys. samochodów z napędem elektrycznym

W Polsce, na koniec marca 2022 r., były zarejestrowane łącznie 45 242 osobowe i użytkowe samochody z napędem elektrycznym. W I kw. tego roku ich liczba wzrosła o 5 708 sztuk, czyli o 57 proc. w ujęciu rocznym, kiedy to zarejestrowano 3 628 sztuk – wynika z licznika elektromobilności PZPM i PSPA.

„Program „Mój Elektryk” zaczyna przynosić wymierne efekty. O ile w I kwartale 2021 r. Polacy ponad dwa razy częściej wybierali hybrydy typu plug-in niż samochody całkowicie elektryczne, o tyle teraz sytuacja się odwróciła i od stycznia do marca bieżącego roku liczba rejestracji objętych wsparciem BEV okazała się wyższa niż PHEV, których nabywcy nie mogą liczyć na subsydia. BOŚ Bank, który dystrybuuje dofinansowanie w imieniu NFOŚiGW, podpisał już umowy z 18 firmami leasingowymi, a większość z nich uwzględnia już dotacje w swojej ofercie. To znaczny wzrost – pod koniec 2021 r. takie kontrakty obowiązywały tylko 8 leasingodawców”mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA

Pod koniec marca 2022 r. po polskich drogach jeździło 43 365 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) stanowiły niemal połowę tej floty (21 576 szt.), a pozostałą część  stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 21 789 szt. Liczba elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych wynosiła 1 877 szt. Rośnie także flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec marca wynosiła 10 777 szt. Liczba autobusów elektrycznych w Polsce w tym okresie wzrosła do 720 szt. Liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych powiększyła się do 361 822 szt.

„Zwykle patrzymy na program „Mój Elektryk” przez pryzmat dopłat do samochodów osobowych. Jednak warto podkreślić prawie trzykrotny wzrost liczby zarejestrowanych samochodów dostawczych i ciężarowych w pierwszych trzech miesiącach tego roku w porównaniu do analogicznego okresu roku 2021. A to właśnie samochody dostawcze są tymi, w przypadku których przejście na napędy niskoemisyjne zaowocuje czystym powietrzem w miastach. Musimy pamiętać, że coraz więcej zakupów robimy w sieci, a dostawy są realizowane właśnie samochodami dostawczymi. Jeśli ten wzmożony ruch będzie odbywał się samochodami niskoemisyjnymi, to centra naszych miast staną się znacznie przyjaźniejsze dla mieszkańców. W tym kontekście warto też zwrócić uwagę na znaczny wzrost rejestracji autobusów elektrycznych a także samochodów wodorowych”mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.

W marcu uruchomiono 79 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (155 punktów) i w sumie w Polsce działały 2 113 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (4 118 punktów). 29 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW..

rb

Teraz resort klimatu i środowiska zajmie się zasadą 10H
21 kwietnia 2022
Fortum chce zdekarbonizować elektrociepłownie
21 kwietnia 2022