Inwestycje w IT wspierają zieloną transformację Grupy PGE

Ministerstwo Rozwoju i Technologii: zmiana ustawy o planowaniu przestrzennym nie zablokuje rozwoju fotowoltaiki
23 lutego 2023
Polenergia szykuje nową emisję akcji między innymi na inwestycje w morskie farmy wiatrowe
23 lutego 2023

PGE Systemy, spółka teleinformatyczna (ICT) wdraża dwa kluczowe dla PGE Polskiej Grupy Energetycznej projekty: sieci komunikacji bezprzewodowej LTE450, która umożliwi skrócenie czasu napraw sieci po awariach oraz Nowy CRM i Billing, nowoczesny system billingowy. Jednym z najważniejszych zagadnień powierzonych spółce jest też cyberbezpieczeństwo Grupy PGE, obszar szczególnie ważny po rosyjskiej inwazji na Ukrainę.

PGE Systemy S.A., należąca PGE Polskiej Grupy Energetycznej, odpowiada za dostarczenie oraz serwis narzędzi i usług IT dla ok. 50 spółek naszej największej zintegrowanej pionowo grupy energetycznej. Warszawska firma pełniąca funkcję centrum usług wspólnych w zakresie ICT (Information and Communications Technology) zatrudnia ok. 500 osób, co sprawia że jest jedną z największych w branży.

– „Nadzorujemy programy długoterminowe, ale działamy też w nadzwyczajnych sytuacjach. Nasze zespoły obsługują jednocześnie około setki inicjatyw na etapie realizacji. Są to strategiczne projekty Grupy PGE jak m.in. budowa sieci łączności dla polskiej energetyki LTE450, Nowy CRM i Billing (NCB), jeden z największych systemów w Europie, Program Techniczne Zarządzanie Majątkiem Dystrybucyjnym, czy nowoczesne środowisko biurowe Office 365 z pakietem aplikacji oraz implementacje bezpiecznej strefy wymiany informacji między rozwiązaniami technologicznymi (OT) a informatycznymi (IT)” – mówi Szymon Ferens, wiceprezes PGE Systemy.

PGE Systemy pracuje dla 37 spółek z Grupy PGE, ich spółek zależnych, spółek celowych i kilku firm zewnętrznych, dla których świadczy 163 usługi teleinformatyczne (ICT). Serwis informatyczny, stworzony i obsługiwany przez PGE Systemy składa się obecnie z ok. 26 tys. kont Active Directory i kont technicznych oraz ponad 27 tys. skrzynek pocztowych. Rozwijane od 10 lat Service Desk (i Serwis IT), z których specjalistami najczęściej mają do czynienia pracownicy spółek Grupy PGE, zarejestrował początku istnienia 3 mln zgłoszeń, co daje średnio 20 tys. takich kontaktów miesięcznie.

Obowiązująca strategia Grupy PGE, zakłada jej transformację w kierunku pełnej neutralności klimatycznej (do 2050 r.), realizowaną poprzez inwestycje w nisko- i zeroemisyjne źródła energii oraz infrastrukturę sieciową i dystrybucyjną. Do tego, aby lider polskiego rynku mógł świadczyć nowoczesne usługi energetyczne, co jest jednym z celów strategicznych niezbędny jest m.in. niezawodny, nowoczesny system łączności operacyjnej i technicznej oraz system billingowy, których budowę powierzono PGE Systemy. Sprawnie działający obszar ICT oprócz zapewnienia wsparcia procesów biznesowych ma pozwolić Grupie PGE na szybkie reakcje na zmiany w otoczeniu (np. prawnym), odporność na zakłócenia i adaptację postępu technicznego.

– „Jako część Grupy PGE czujemy się współodpowiedzialni ze realizację założeń tej strategii. Nasi pracownicy dbają o zachowanie ciągłości świadczenia usług realizowanych dla wszystkich spółek. Rozbudowujemy nowe systemy i nowoczesne usługi energetyczne, jednocześnie pilnujemy zmniejszania długu technologicznego, tym samym dbając o bezpieczeństwo i sprawne funkcjonowanie systemów” – mówi wiceprezes PGE Systemy.

Dwa najważniejsze wdrażane obecnie projekty to LTE450 i Nowy CRM i Billing, a łączny ich budżet ok. 1,3 mld zł, rozłożonych na kilka lat.

Pierwszy z nich, czyli rozpoczęta w 2021 r. (koncesje na częstotliwość uzyskano w 2018 r., pierwsze przetargi ogłoszono w 2022 r.) budowa superszybkiej sieci teletransmisyjnej LTE450 pozwoli nie tylko na zwiększenie bezpieczeństwa sieci elektroenergetycznej, ale dzięki połączeniu z projektem instalacji liczników zdalnego odczytu na transmisję danych od kilku milionów klientów końcowych PGE Dystrybucja. Oczywiście sieć bezprzewodowa służyć będzie przede wszystkim do komunikacji głosowej służb technicznych pracujących w terenie z dyspozytorami w razie awarii, skracając czas napraw oraz do transmisji danych dla sterowania obiektami sieci elektroenergetycznej i do zarządzania technicznym majątkiem sieciowym.

Z kolei Nowy CRM i Billing (NCB), który zostanie wdrożony w miejsce obecnych przestarzałych systemów rozliczeniowych jest kluczowy dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania PGE Obrót S.A. i PGE Dystrybucja S.A., i umożliwi m.in. przyspieszenie procesów biznesowych i rozliczeń z klientami w oparciu o aktualne dane pochodzące z automatycznych, zdalnych odczytów z liczników.

PGE Systemy odpowiada też za proces digitalizacji i automatyzację procesów w Grupie PGE oraz zastąpienie tradycyjnych dokumentów obiegiem elektronicznym w ramach e-Archiwum, gdzie każdy dokument papierowy ma swój cyfrowy skan. Firma zajmuje się także realizacją systemu wspomagającego obieg korespondencji w Grupie PGE, czyli e-Kancelaria. Ta z kolei umożliwia nie tylko wysyłanie i przyjmowanie korespondencji, ale także śledzenie jej i sprawne wyszukiwanie – obecnie w systemie działa ok. 500 punktów kancelaryjnych, które obsługują miesięcznie średnio ok. 2 mln korespondencji.

– „Kolejnym wyzwaniem realizowanym przez nas w ramach Grupy PGE jest transformacja cyfrowa, czyli wdrażanie najlepszych rozwiązań informatycznych – od analizy dużych zbiorów danych, przez automatyzację, aż po sztuczną inteligencję. Dzięki cyfryzacji Grupa PGE może zoptymalizować koszty, zwiększyć efektywność operacyjną, poprawić zarządzanie, przyspieszyć wzrost i zwiększyć przychody. Dlatego zdajemy sobie sprawę, jak duża odpowiedzialność na nas spoczywa” – mówi wiceprezes Szymon Ferens. 

PGE Systemy odpowiada za bezpieczeństwa teleinformatyczne PGE Polskiej Grupy Energetycznej, która produkuje ok. 40% energii elektrycznej w naszym kraju. Od 2015 r. zajmuje się specjalistyczny zespół PGE-CERT. Po agresji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 r. zespół ten obserwuje zwiększenie liczby ataków związanych z próbami dostarczenia złośliwego oprogramowania głównie za pomocą zawirusowanych wiadomości e-mail oraz kampaniami phishingowymi nakierowanymi na wyłudzenie poświadczeń dostępu do systemów teleinformatycznych. Firma nie ujawnia jednak ich skali.

– „Pracownicy PGE-CERT stoją na straży bezpieczeństwa danych, sieci i systemów działających w Grupie PGE. Świadomi zagrożeń nieustannie podnoszą swoje kwalifikacje, zdobywają certyfikaty i uczestniczą w warsztatach. Jesteśmy ostrożni w upublicznianiu informacji o liczbie ataków i wartościowania zagrożeń, z którymi PGE-CERT ma do czynienia, ponieważ zdajemy sobie sprawę o możliwości wykorzystania tego typu informacji w działaniach grup haktywistycznych, cyberprzestępczych do propagowania kolejnych ataków ukierunkowanych na zasoby Grupy PGE” – wyjaśnia wiceszef PGE Systemy.

t.brzezinski@cleanerenergy.pl

Cleaner Energy

Polityka prywatności i cookies

Polityka prywatności

1. Wprowadzenie

Niniejszy dokument stanowi politykę prywatności i informację o plikach cookies („Polityka”).

Jesteśmy zobowiązani do ochrony prywatności osób odwiedzających naszą stronę. Równocześnie, szanujemy prawo użytkowników do prywatności i gwarantujemy im prawo wyboru w zakresie udostępniania informacji, które ich dotyczą. Dokładamy starań, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/979 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”) oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych („UODO”).

2. Administrator danych osobowych

Niniejsza Polityka dotyczy przetwarzania danych osobowych, których administratorem jest Cleaner Energy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Dąbrowieckiej 6A lok. 6, 03-932 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000770248, REGON 382497533, NIP 1132992861 („Spółka”).

Spółka, jako administrator danych osobowych, decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych użytkowników.

W sprawach ochrony swoich danych osobowych możesz skontaktować się z nami:

a) pod adresem e-mail: rodo@cleanerenergy.pl

b) pisemnie na adres siedziby Spółki.

 

3. Zakres przetwarzanych danych

Spółka przetwarza dane, które użytkownicy podają lub udostępniają w historii przeglądania stron i aplikacji w ramach korzystania z naszych usług (wraz ze zautomatyzowaną analizą aktywności użytkownika na stronie).

Spółka przetwarza również dane, które użytkownik podaje w celu założenia konta lub korzystania z usługi newslettera, tj. imię, nazwisko, adres e-mail.

4. Cel i podstawa przetwarzania danych

Twoje dane będą przetwarzane do celu:

a) realizacji usługi w oparciu o regulamin korzystania z serwisu, jeśli użytkownik zarejestruje swoje konto lub skorzysta z usługi newslettera (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. b RODO),

b) dopasowania treści serwisu do zainteresowań użytkownika, a także wykrywania nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO),

c) ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego w tym interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

5. Wymóg podania danych

Podanie danych w celu realizacji usług jest niezbędne do świadczenia tych usług. W razie niepodania tych danych usługa nie będzie mogła być świadczona.

Przetwarzanie danych w pozostałych celach tj. dopasowanie treści serwisu do zainteresowań, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług w ramach serwisu jest niezbędne w celu zapewnienia wysokiej jakości usług. Niezebranie Twoich danych osobowych w tych celach może uniemożliwić poprawne świadczenie usług.

6. Prawo do sprzeciwu

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych opisanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że w stosunku do Twoich danych istnieją dla nas ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Jeżeli skorzystasz z tego prawa – zaprzestaniemy przetwarzania danych w tym celu.

7. Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe:

a) niezbędne do świadczenia usług, będą przechowywane przez okres, w którym usługi te będą świadczone, oraz po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń,

b) niezbędne do dostosowania treści serwisu do zainteresowań, prowadzenia marketingu usług własnych, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będę przechowywane do momentu wyrażenia sprzeciwu lub do czasu zakończenia korzystania przez Ciebie z usług serwisu, w zależności, które z powyższych wydarzeń nastąpi jako pierwsze.

8. Odbiorcy danych

Twoje dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom i organom upoważnionym do przetwarzania tych danych na podstawie przepisów prawa.

Twoje dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratorów, m.in. dostawcom usług IT, firmom księgowym, przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorami i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratorów.

9. Prawa podmiotów danych

Zgodnie z RODO, przysługuje Ci:

a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;

b) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;

c) prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych;

d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;

e) prawo do przenoszenia danych;

f) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

10 .Przekazywanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej

Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Pliki cookies

1. Co to są pliki cookies?

Cookies to fragmenty informacji, które są przechowywane na Twoim komputerze, tablecie lub telefonie („Urządzenia końcowe”), w momencie gdy odwiedzasz stronę internetową. Cookies pozwalają zidentyfikować Urządzenie końcowe zawsze kiedy odwiedzasz daną stronę.

Cookies zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, swój czas istnienia, unikalny numer identyfikujący przeglądarkę, z której następuje połączenie

Korzystamy także ze standardowych plików dziennika serwera sieciowego. Dane, które zbieramy są w pełni zanonimizowane. Informacje te są niezbędne, aby ustalić liczbę osób odwiedzających serwis oraz aby dostosować go w sposób przyjazny użytkownikom.

2. Do czego są wykorzystywane pliki cookies?

Pliki cookies i inne dane przechowywane na Twoim urządzeniu są wykorzystywane do:

a) zapewnienia użytkownikom lepszego odbioru online,

b) umożliwienia ustawienia osobistych preferencji,

c) zapewnienia bezpieczeństwa,

d) kontroli i ulepszania naszych usług,

e) zbierania danych statystycznych.

3. Jak długo cookies są przechowywane?

Pliki cookies danej sesji pozostają na komputerze tylko do momentu zamknięcia przeglądarki.

Trwałe pliki cookies są przechowywane na twardym dysku do czasu ich usunięcia lub wygaśnięcia. Służą one m.in. do zapamiętywania preferencji użytkownika podczas korzystania ze strony.

4. Wykaz wykorzystywanych plików cookies

W ramach naszego serwisu korzystany z następujących plików cookies:

a) niezbędne

b) analityczne” /„wydajnościowe

c) funkcjonalne

5. Wyłączenie plików cookies

Większość przeglądarek internetowych jest ustawiona na automatyczne przyjmowanie plików cookies. Powyższe ustawienia można zmienić i zablokować cookies w całości lub w części.

Sposób wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach znajdziesz na poniższych stronach:

Chrome, Firefox, Safari.

Pamiętaj, że zmiana ustawienia plików cookies i podobnych technologii może wpłynąć na sposób funkcjonowania naszego serwisu.

Niniejsza Polityka może być co pewien czas aktualizowana poprzez zamieszczenie w serwisie jej nowej wersji.

Regulamin serwisu