Pierwsze ładowarki na stacjach AVIA jeszcze tym roku

Unimot, który ma w Polsce sieć ponad 100 stacji paliw pod marką Avia planuje uruchomić w tym roku pierwsze ogólnodostępne ładowarki dla samochodów elektrycznych.

Unimot to notowana na warszawskiej GPW największa polska niezależna grupa paliwowa, specjalizująca się w obrocie importowanymi olejem napędowym, biopaliwami, gazem płynnym (LPG), gazem ziemnym (w tym LNG) oraz energią elektryczną. Jako członek międzynarodowego stowarzyszenia Avia International z siedzibą w Szwajcarii, od 2017 r. rozwija w Polsce i na Ukrainie sieć stacji paliw pod marką Avia. Obowiązująca strategia na lata 2018-2023 zakładała jej dynamiczny rozwój w naszym kraju do poziomu 200 placówek do końca roku.

Jednak niespodziewane zdarzenia rynkowe, w tym pandemia chińskiego koronawirusa COVID-19 oraz trwająca o ponad roku wojna na Ukrainie, które w sposób znaczący wywarły wpływ na dynamikę rozwoju rynku paliwowego, zweryfikowały ambitne plany. Na koniec ub.r. firma miała 106 stacji, w tym 34 własne i 72 franczyzowe. W ciągu roku przybyło 21 placówek. Obecnie w Polsce działa ponad 110 stacji AVIA. A giełdowa firma z Zawadzkich (historycznie wywodzi się z Częstochowy) ocenia, że realnie koniec 2023 r. sieć powinna liczyć 150 stacji.

Grupa Unimot stara się pozyskać jak najwięcej stacji, zwiększając atrakcyjność oferty franczyzowej m.in. poprzez: wprowadzenie i rozwój karty flotowej, zwiększenie elastyczności warunków współpracy w zależności od potencjału stacji, stworzenie kilku stacji flagowych oraz rozbudowanie oferty o dodatkowe produkty i usługi, np. poprzez uruchamianie konceptu gastronomicznego Eat & Go, czy marketów SPAR Express (30 sklepów na koniec 2022 r.).

W tym roku powinna wreszcie pojawić się kolejna, corowa usługa dla kierowców: ładowarki do BEV i PHEV. Jeszcze w 2018 r., rok po rozpoczęciu działalności sieci AVIA, Unimot zapowiadał, że wspólnie z chińskim Wanbang Charge Equipment Co. Ltd. (Star Charge) zamontuje w swoich lokalizacjach 100 szybkich do 2020 r. Poziom 100 stacji, udało się osiągnąć po 5 latach, a jak dotąd na żadnej z nich nie ma działającej ogólnodostępnej ładowarki.

W 2022 r. firma zainicjowała pilotażowy projekt wyposażenia kilku stacji paliw Avia w stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych. Okazało się jednak, że czas oczekiwania na zgodę na przyłącze u operatorów systemu dystrybucyjnego jest tak długi, że stacje ładowania cały czas nie zostały jeszcze uruchomione. Unimot liczy, że kierowcy będą mogli skorzystać z nich w 2023 r.

Rozwój infrastruktury dla paliw alternatywnych na polskich stacjach Avia może przyspieszyć. Unimot prowadzi bowiem rozmowy mające na celu rozszerzenie działalności w segmencie punktów ładowania samochodów elektrycznych m.in. z wykorzystaniem doświadczenia innych członków szwajcarskiego stowarzyszenia Avia International z krajów Europy Zachodniej, którzy bardzo dobrze radzą sobie na tym rynku. Na przykład we Francji, gdzie Avia współpracuje z EDF, Ionity i Teslą klienci mają do dyspozycji ponad 40 ładowarek DC o dużej (50 kW) i bardzo dużej mocy ≥ 50 kW.

t.brzezinski@cleanerenergy.pl

Francuskie porządki w Polskiej Grupie Biogazowej
26 kwietnia 2023
Grupa Azoty dalej szuka optymalnego SMR
26 kwietnia 2023