Rusza Neso pierwsza stacja tankowania wodoru w Polsce

Wydłużone zasięgi nowego elektrycznego MINI Coopera
4 maja 2023
ARP E-Vehicles z kontraktem dla Mrągowa
10 maja 2023

W Warszawie jest już gotowa do oficjalnego uruchomienia pierwsza w Polsce publiczna stacjonarna stacja tankowania wodoru. To należąca do PAK-PCE Stacje H2, stacja Neso, jedna z 30, jakie firma, kontrolowana pośrednio przez miliardera Zygmunta Solorza zbuduje w naszym kraju. Wartość nakładów na tę sieć można szacować na ok. 350 mln zł.

Przy ul. Tango na warszawskim Ursynowie trwają ostatnie prace wykończeniowe przy budowie pierwszej stacjonarnej ogólnodostępnej stacji napełniania wodorem samochodów w Polsce. Obiekt, jak widać jest wyposażony w dwa dyspensery: o wyższym ciśnieniu 700 barów, przeznaczonym dla aut osobowych oraz o ciśnieniu 350 barów do napełniania baków samochodów ciężarowych i autobusów, budynek stacji, wiatę z logo Neso, i pylon cenowy. Zbiorniki z wodorem zostały napełnione, bo według naszych informacji, na stacji odbywają się już pierwsze tankowania. Wygląda więc na to, że najdalej na przełomie maja i czerwca br., a więc z niewielkim poślizgiem wystartuje sieć stacji „Neso (Stacja tankowania wodoru)”, budowana przez PAK-PCE Stacje H2 Sp. z o.o.

PAK-PCE Stacje H2 (do 31 maja 2022 roku PAK-PCE Biogaz) to spółka zależna od PAK-Polska Czysta Energia Sp. z o.o. Z kolei w PAK-PCE udziały mają dwie spółki notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie: 59,6% ma producent energii ZE PAK S.A. (Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin), resztę Grupa Polsat Plus S.A., największa grupa medialna w naszym regionie, obie kontrolowane przez miliardera Zygmunta Solorza (ma odpowiednio 65,96% i 60,47% ich akcji), jednego z najbogatszych Polaków.

Stacja przy ul. Tango w Warszawie jest pierwszą z ogólnopolskiej sieci Neso, która ma liczyć co najmniej 30 stacji. Druga powstaje niemal równocześnie w bezpośrednim sąsiedztwie zajezdni należącej do Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku, mieszczącej się ul. Budowlanych 6. To nie przypadek. Na początku lutego 2023 r. PAK – PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o.o., producent miejskich autobusów typu MAXI z ogniwami wodorowymi NesoBus, którego właścicielem jest PAK-PCE wygrał przetarg na dostawę 20 takich pojazdów dla Rybnika za 66,1 mln zł brutto. Umowę podpisano 28 marca 2023 r., zaś termin wykonania zamówienia upływa w połowie listopada br. Rybnicka stacja Neso, druga w Polsce, budowana jest pod obsługę tego kontraktu. Oddanie stacji do użytkowania przez inwestora jest planowane na II kwartał br., a więc też wkrótce.

Stacje tankowania wodoru Neso są jednym z ogniw łańcucha wartości w biznesie PAK-Polska Czysta Energia, czyli wspomnianego joint venture ZE PAK i Grupy Polsat Plus. Firma buduje w wielkopolskim Koninie, na terenie Elektrowni Konin (będącej częścią ZE PAK) fabrykę zielonego wodoru z wykorzystaniem elektrolizerów belgijskiego producenta Hydrogenics Europe N.V., która ma początkowo produkować 1 tonę H2 (wodoru) na dobę (docelowa produkcja ma wynieść nawet 40 ton H2 na dobę). Będą one zasilane energią pochodzącą z bloków biomasowych Elektrowni Konin, farmy fotowoltaicznej w Brudzew o mocy 70 MW, jednej z największych w Polsce (i kolejnych), a w przyszłości także farm wiatrowych należących do PAK-PCE.

Jak można wyczytać raporcie rocznym giełdowego ZE PAK uruchomienie elektrolizerni (i sprężarkowni) przez producenta, tj. firmy Hydrogenics (Cummins) i Idro Meccanica planowane jest do połowy 2023 r., jednak do rozpoczęcia komercyjnej produkcji wodoru niezbędne będzie przeprowadzenie procesu integracji urządzeń podstawowych w nadrzędnym systemie sterowania oraz przeprowadzenie odbiorów przez: Urząd Dozoru Technicznego, Transportowy Dozór Techniczny, Państwową Straż Pożarną, Sanepid i Państwowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego. Wytwórnia zielonego H2 nie ruszy więc wcześniej niż w drugiej połowie 2023 r. (co też może determinować oddawanie kolejnych stacji).

Trzecie ogniwo to fabryka autobusów wodorowych, która powstaje w Świdniku, za pieniądze inwestora, ale też przy sporym wsparciu publicznym. Zakład, o mocach wytwórczych do 100 pojazdów rocznie jest budowany na terenach Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro-Park Mielec, zarządzanej przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A., co oznacza, że firma PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy dostanie zwolnienia podatkowe, a także otrzymała 50 mln zł preferencyjnej pożyczki na sfinansowanie inwestycji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Planowany termin zakończenia robót budowlanych wyznaczono na III kwartał 2023 roku. Budowa fabryki, którą realizuje Mostostal Puławy ma kosztować 72,7 mln zł, do tego zapewne dochodzi koszt wyposażenia.

Budowa stacji Neso w Rybniku też uzyskała publiczne wsparcie. PAK-PCE Stacje H2 podpisała 21 lutego br. z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z  umowę, dzięki której otrzyma 20 mln zł dofinansowania do kosztów budowy stacji tankowania wodorem w pięciu miastach w Polsce: Rybniku, Wrocławiu, Gdańsku, Gdyni i Lublinie. Stacje mają być uruchomione do końca czerwca 2024 r. Całkowity koszt przedsięwzięcia to 57,4 mln zł, co daje średnio 11,48 mln zł za jeden taki obiekt. Stąd można szacować, że budowa sieci 30 stacji może kosztować co najmniej 345 mln zł, z czego inwestor wyłoży 325 mln zł.

Kolejne stacje Neso powstaną więc we Wrocławiu, Gdańsku, Gdyni i Lublinie, i to w nieco ponad rok. Lokalizacja pozostałych nie została dotąd ujawniona, ani harmonogram oddania do użytku, poza drugim obiektem w Warszawie, który ma powstać przy Porcie Praskim. W tej lokalizacji na warszawskiej Pradze-Południe znajduje się zespół apartamentowców, których deweloperem była spółka Port Praski, również kontrolowana przez Zygmunta Solorza. Nadal jednak nie wiadomo, gdzie powstanie pozostałe ponad 20 stacji. Ich rozmieszczenie ma pozwalać na swobodne wykorzystanie zasięgu samochodów z ogniwami paliwowymi w Polsce. Zasięgi dwóch aut na wodór dostępnych na naszym rynku, czyli Toyoty Mirai II wynoszą do 650 km, według WLTP, zaś Huindai Nexo – 666 km. Taka wskazówka niewiele więc daje, bo na jednym napełnionym można przejechać niemal całą Polskę.

Stacje sieci Neso, które wyposażone są w dwa dyspensery: o wyższym ciśnieniu 700 barów, przeznaczonym dla aut osobowych oraz o ciśnieniu 350 barów do napełniania baków samochodów ciężarowych i autobusów będą zapewne powstawać w miastach, gdzie PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy będzie startować, i ma szansę wygrać przetarg na dostawę NesoBusów. Choć pełne zwycięstwo wcale nie jest przesądzone, bo konkurencja jest coraz większa. W Lublinie, w którym powstanie dotowana stacja Neso, w ubiegłorocznym przetargu na dostawę jednego nowego wodorowego autobusu typu MAXI (o długości11,5-12,5 m, przewożącego co najmniej 70 podróżnych, z czego 27 na miejscach siedzących) wystartowało czterech producentów: Autosan (oczekiwał 4,07 mln zł), PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy (3,80 mln zł), Solaris (3,73 mln zł) oraz polsko-niemiecka firma Arthur Bus, posiadająca fabrykę autobusów w Lublinie (3,53 ml zł). Ostatecznie wybrano pojazd Solarisa (3,73 mln zł), który na lubelskich ulicach pojawi się w sierpniu br. Oczywiście wygrana Solaris Bus & Coach w przetargu na 1 autobus z napędem wodorowym nie przesądza o wyniku kolejnych postępowań na wodorowce w Lublinie, a PAK-PCE Stacje H2 po otwarciu stacji w Lublinie będzie zarabiał na sprzedaży wodoru konkurentowi siostrzanej spółki, i klientom indywidualnym (notabene co zrobi Solaris, jeśli do sierpnia br. nie zostanie uruchomiona stacja wodorowa Neso?)

Co ciekawe, według założeń PAK-PCE Stacje H2 w początkowym okresie planowane jest wykorzystanie około tylko 30% przepustowości rynkowej każdej z pięciu dotowanych przez NFOŚGiW stacji do tankowania wodoru, co pozwoli na dokonanie ponad 10 000 tankowań autobusów i pozostałych pojazdów wodorowych. Firma szacuje, że wraz z rozwojem rynku wodoru w Polsce wykorzystanie stacji będzie rosło i w perspektywie 2032 r. osiągnie poziom około 85%.

t.brzezinski@cleanerenergy.pl

Cleaner Energy

Polityka prywatności i cookies

Polityka prywatności

1. Wprowadzenie

Niniejszy dokument stanowi politykę prywatności i informację o plikach cookies („Polityka”).

Jesteśmy zobowiązani do ochrony prywatności osób odwiedzających naszą stronę. Równocześnie, szanujemy prawo użytkowników do prywatności i gwarantujemy im prawo wyboru w zakresie udostępniania informacji, które ich dotyczą. Dokładamy starań, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/979 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”) oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych („UODO”).

2. Administrator danych osobowych

Niniejsza Polityka dotyczy przetwarzania danych osobowych, których administratorem jest Cleaner Energy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Dąbrowieckiej 6A lok. 6, 03-932 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000770248, REGON 382497533, NIP 1132992861 („Spółka”).

Spółka, jako administrator danych osobowych, decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych użytkowników.

W sprawach ochrony swoich danych osobowych możesz skontaktować się z nami:

a) pod adresem e-mail: rodo@cleanerenergy.pl

b) pisemnie na adres siedziby Spółki.

 

3. Zakres przetwarzanych danych

Spółka przetwarza dane, które użytkownicy podają lub udostępniają w historii przeglądania stron i aplikacji w ramach korzystania z naszych usług (wraz ze zautomatyzowaną analizą aktywności użytkownika na stronie).

Spółka przetwarza również dane, które użytkownik podaje w celu założenia konta lub korzystania z usługi newslettera, tj. imię, nazwisko, adres e-mail.

4. Cel i podstawa przetwarzania danych

Twoje dane będą przetwarzane do celu:

a) realizacji usługi w oparciu o regulamin korzystania z serwisu, jeśli użytkownik zarejestruje swoje konto lub skorzysta z usługi newslettera (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. b RODO),

b) dopasowania treści serwisu do zainteresowań użytkownika, a także wykrywania nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO),

c) ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego w tym interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

5. Wymóg podania danych

Podanie danych w celu realizacji usług jest niezbędne do świadczenia tych usług. W razie niepodania tych danych usługa nie będzie mogła być świadczona.

Przetwarzanie danych w pozostałych celach tj. dopasowanie treści serwisu do zainteresowań, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług w ramach serwisu jest niezbędne w celu zapewnienia wysokiej jakości usług. Niezebranie Twoich danych osobowych w tych celach może uniemożliwić poprawne świadczenie usług.

6. Prawo do sprzeciwu

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych opisanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że w stosunku do Twoich danych istnieją dla nas ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Jeżeli skorzystasz z tego prawa – zaprzestaniemy przetwarzania danych w tym celu.

7. Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe:

a) niezbędne do świadczenia usług, będą przechowywane przez okres, w którym usługi te będą świadczone, oraz po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń,

b) niezbędne do dostosowania treści serwisu do zainteresowań, prowadzenia marketingu usług własnych, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będę przechowywane do momentu wyrażenia sprzeciwu lub do czasu zakończenia korzystania przez Ciebie z usług serwisu, w zależności, które z powyższych wydarzeń nastąpi jako pierwsze.

8. Odbiorcy danych

Twoje dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom i organom upoważnionym do przetwarzania tych danych na podstawie przepisów prawa.

Twoje dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratorów, m.in. dostawcom usług IT, firmom księgowym, przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorami i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratorów.

9. Prawa podmiotów danych

Zgodnie z RODO, przysługuje Ci:

a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;

b) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;

c) prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych;

d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;

e) prawo do przenoszenia danych;

f) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

10 .Przekazywanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej

Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Pliki cookies

1. Co to są pliki cookies?

Cookies to fragmenty informacji, które są przechowywane na Twoim komputerze, tablecie lub telefonie („Urządzenia końcowe”), w momencie gdy odwiedzasz stronę internetową. Cookies pozwalają zidentyfikować Urządzenie końcowe zawsze kiedy odwiedzasz daną stronę.

Cookies zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, swój czas istnienia, unikalny numer identyfikujący przeglądarkę, z której następuje połączenie

Korzystamy także ze standardowych plików dziennika serwera sieciowego. Dane, które zbieramy są w pełni zanonimizowane. Informacje te są niezbędne, aby ustalić liczbę osób odwiedzających serwis oraz aby dostosować go w sposób przyjazny użytkownikom.

2. Do czego są wykorzystywane pliki cookies?

Pliki cookies i inne dane przechowywane na Twoim urządzeniu są wykorzystywane do:

a) zapewnienia użytkownikom lepszego odbioru online,

b) umożliwienia ustawienia osobistych preferencji,

c) zapewnienia bezpieczeństwa,

d) kontroli i ulepszania naszych usług,

e) zbierania danych statystycznych.

3. Jak długo cookies są przechowywane?

Pliki cookies danej sesji pozostają na komputerze tylko do momentu zamknięcia przeglądarki.

Trwałe pliki cookies są przechowywane na twardym dysku do czasu ich usunięcia lub wygaśnięcia. Służą one m.in. do zapamiętywania preferencji użytkownika podczas korzystania ze strony.

4. Wykaz wykorzystywanych plików cookies

W ramach naszego serwisu korzystany z następujących plików cookies:

a) niezbędne

b) analityczne” /„wydajnościowe

c) funkcjonalne

5. Wyłączenie plików cookies

Większość przeglądarek internetowych jest ustawiona na automatyczne przyjmowanie plików cookies. Powyższe ustawienia można zmienić i zablokować cookies w całości lub w części.

Sposób wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach znajdziesz na poniższych stronach:

Chrome, Firefox, Safari.

Pamiętaj, że zmiana ustawienia plików cookies i podobnych technologii może wpłynąć na sposób funkcjonowania naszego serwisu.

Niniejsza Polityka może być co pewien czas aktualizowana poprzez zamieszczenie w serwisie jej nowej wersji.

Regulamin serwisu