Pięć ładowarek na stacjach AVIA. Na początek

Grupa Unimot, rozwijająca w Polsce sieć stacji paliw Avia uruchomi w drugiej połowie 2023 r. pierwsze pięć publicznych ładowarek samochodów elektrycznych. Zarząd giełdowej spółki przyznaje, że polityka klimatyczna UE, ukierunkowana na obniżenie śladu węglowego w transporcie wymusi nie tylko wyposażanie stacji w ładowarki, ale też zapewnienie możliwości tankowania wodoru.

Unimot to notowana na warszawskiej GPW największa polska niezależna grupa paliwowa, specjalizująca się w obrocie importowanymi olejem napędowym, biopaliwami, gazem płynnym (LPG), gazem ziemnym (w tym LNG) oraz energią elektryczną. Jako członek międzynarodowego stowarzyszenia Avia International z siedzibą w Szwajcarii, od 2017 r. rozwija w Polsce i na Ukrainie sieć stacji paliw pod marką Avia.

Obecnie w Polsce działa ponad 110 stacji Avia (na Ukrainie 14, z czego 13 działa operacyjnie), a na koniec 2023 r. sieć w naszym kraju powinna liczyć 150 placówek. Podstawowa oferta jest tradycyjna:  benzyny (bezołowiowe Eurosuper 95 oraz Super Plus 98), olej napędowy (ON), w tym premium (Avia Diesiel Gold), AdBlue oraz LPG. Nie ma tzw. paliw alternatywnych.

W opublikowanym niedawno Raporcie ESG za 2022 r. firma informuje, że polityka klimatyczna UE, ukierunkowana na obniżenie śladu węglowego w transporcie może spowodować zastępowanie konwencjonalnego napędu silnikami spalinowymi, alternatywnymi jednostkami napędzanymi wodorem, energią elektryczną, LNG (z ang. liquefied natural gaz – ciekły gaz ziemny) i CNG (z ang. compressed natural gas – sprężony gaz ziemny), co może doprowadzić do długoterminowego spadku popytu na dominujące obecnie w przychodach grupy Unimot produkty, zwłaszcza olej napędowy (a także spowodować wzrost konkurencji na rynku i zmniejszenie marż). Ryzyko to giełdowa spółka określa jako wysokie.

Zarząd Unimotu przyznaje, że ograniczenie roli silników diesla w transporcie będzie również wiązało się z koniecznością przygotowania stacji paliw do sprzedaży nowych rodzajów paliw (np. stacje ładowania pojazdów elektrycznych, możliwość tankowania wodoru itp.) i będzie wymagało ponoszenia stopniowo dodatkowych nakładów inwestycyjnych (w długim horyzoncie czasowym).

W tym roku Unimot zrobi pierwszy krok w tym długodystansowym biegu: udostępni publiczne ładowarki do samochodów bateryjnych BEV i PHEV. Jak informowaliśmy niedawno, firma z Zawadzkich już w 2022 r. zainicjowała pilotażowy projekt wyposażenia kilku własnych placówek w stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych. Okazało się jednak, że czas oczekiwania na zgodę na przyłącze u operatorów systemu dystrybucyjnego jest tak długi, że ładowarki nie zostały jeszcze uruchomione.

Czytaj więcej: https://cleanerenergy.pl/2023/04/26/pierwsze-ladowarki-na-stacjach-avia-jeszcze-tym-roku/

W tym samym raporcie ESG firma deklaruje, że ramach działań pilotażowych punkty ładowania pojazdów elektrycznych zostaną uruchomione na pięciu stacjach paliw Avia. Nowy termin realizacji tego celu wyznaczono na drugą połowę 2023 roku. Według Plugshare.com ładowarki są zamontowane na trzech stacjach Avia w Polsce, w: Wiskitkach, Krakowie i Gorzowie Wielkopolskim, czego firma nie potwierdza.

t.brzezinski@cleanerenergy.pl

Deweloper zbuduje farmę wiatrową za 140 mln zł. Dla klientów, bo energia jest za droga
12 maja 2023
Grupa Kapitałowa PGE miała udany początek 2023 r.
12 maja 2023