PKN Orlen powołuje nową spółkę

Źródło PKN Orlen

PKN Orlen planuje w drugim półroczu oficjalne otwarcie spółki Orlen China, która będzie zajmować się bezpośrednią sprzedażą produktów grupy na rynku chińskim – informuje koncern. Pierwszy etap działalności obejmie sprzedaż olejów silnikowych, które do tej pory dystrybuowane były w Chinach za pośrednictwem zewnętrznych partnerów.

Jak ocenia koncern, zmiana modelu sprzedaży w oparciu o własną spółkę pozwoli w ciągu najbliższych trzech lat wygenerować kilkukrotnie wyższy zysk operacyjny niż obecnie.

„Sukcesywnie zwiększamy eksport naszych produktów. Ponad 60 procent przychodów PKN Orlen pochodzi z rynków zagranicznych. Powołanie Orlen China to strategiczna decyzja, której celem jest wzmocnienie pozycji Koncernu na perspektywicznym rynku chińskim, ale i w sąsiednich krajach.  Zbudowanie własnych kompetencji sprzedażowych na rynku  chińskim umożliwi nie tylko zwiększenie sprzedaży, ale też optymalizację kosztów i terminów dostaw. Obecnie w samej Azji nasze produkty eksportujemy do 20 krajów. Co ważne, wraz ze wzmacnianiem kompetencji sprzedażowych, Orlen China może stać się platformą do plasowania na azjatyckim rynku innych produktów, w tym petrochemicznych” – mówi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

Orlen China będzie centrum kompetencji sprzedażowych (w tym e-commerce), marketingowych, logistycznych i spedycyjnych na rynku chińskim. Spółka będzie zarejestrowana w mieście Suzhou (prowincja Jiangsu) na wschodzie Chin. Na pierwszym etapie będzie prowadzić działalność w prowincji Jiangsu oraz prowincjach sąsiadujących. Prowincja Jiangsu, zamieszkiwana przez ponad 80 mln ludzi, jest ważnym ośrodkiem przemysłowym, z rozwiniętym przemysłem maszynowym, elektronicznym i samochodowym. Prowincja jest również liderem w tworzeniu specjalnych stref rozwoju, których posiada ponad 150. Strefy te koncentrują bezpośrednie inwestycje zagraniczne, międzynarodowy handel oraz innowacje technologiczne.

PKN Orlen oferuje swoje produkty w Chinach od 2016 roku. Obecnie sprzedaż olejów silnikowych (oleje Paltinum) na tamtejszym rynku opiera się na współpracy Orlen Oil z lokalnymi dystrybutorami. Zasięg sprzedaży obejmuje wschodnią część Chin – głównie prowincję Jiangsu i prowincje ościenne oraz okolice portu Szanghaj.

Wskaźniki ekonomiczne, mimo pandemii COVID-19, wskazują na ogromny potencjał chińskiej gospodarki. Liczba samochodów przypadających na stu mieszkańców jest w Chinach ok. trzykrotnie niższa niż w Unii Europejskiej, z wyraźną tendencją wzrostową. W latach 2007-2017 Chiny odnotowały najwyższy na świecie, wynoszący 55 proc., wzrost zużycia środków smarnych. Sprzedaż produktów Orlen Oil w Chinach również odnotowywała najwyższe wzrosty spośród wszystkich rynków azjatyckich, na których Koncern prowadzi działalność eksportową. W latach 2016-2019 nasze łączne wolumeny sprzedaży środków smarnych wzrosły na tym rynku niemal 20-krotnie.

PERN zmodernizuje 40 zbiorników
25 czerwca 2020
Czy to koniec wzrostu cen ropy?
25 czerwca 2020