Pandemia nie zaszkodziła popytowi na samochody elektryczne bateryjne i hybrydy plug in, których liczba rejestracji wzrosła na świecie w minionym roku o 43 proc. do ponad 3,2 mln szt., a udział w rynku pojazdów osobowych i dostawczych wzrósł do 4,2 proc., a w I poł. tego roku do do 6,3 proc. – wynika z raportu o niskoemisyjnej mobilności Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), KPMG w Polsce i SSW Pragmatic Solutions. W opisywanym czasie w Polsce liczba rejestracji samochodów osobowych elektrycznych bateryjnych i hybryd plug in wzrosła w ujęciu rocznym o ponad 200 proc. r/r do 8 187 szt. i tym samym udział tych napędów w krajowym rynku samochodów osobowych wzrósł z 0,5 proc. w 2019 roku do 1,9 proc. w 2020 roku.
Jak czytamy w raporcie – pomimo dostępności szerokiej gamy modeli – udział rynkowy tego rodzaju napędów w naszym kraju wciąż jest niższy niż w całej Unii Europejskiej (UE).
„Wyraźnie rośnie popyt na samochody z hybrydowe. Liczba ich rejestracji w Polsce wzrosła w 2020 roku o 57,7 proc. r/r i wyniosła 66,2 tys., zajmując 15,5 proc. rynku samochodów osobowych. W pierwszej połowie 2021 roku już więcej niż co czwarty nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce posiadał napęd HEV” – piszą autorzy raportu.
Najwyższy wzrost zanotowano w segmencie hybryd typu plug-in (+267,3 proc. r/r, 4 503 sztuk). Liczba rejestracji samochodów BEV wzrosła o 147,1 proc. r/r do 3 684 sztuk.
Z raportu wynika, że trend wysokiej dynamiki wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych w Polsce utrzymuje się w I półroczu 2021 roku. Od stycznia do czerwca zarejestrowano 6 934 nowe samochody osobowe BEV i PHEV, o 177,2 proc. więcej niż w I połowie 2020 roku. O 118,8 proc. r/r – do 2 472 sztuk – wzrosła liczba rejestracji samochodów w pełni elektrycznych.
„Należy zauważyć, że dedykowany dla nich program dopłat „Mój elektryk” został ogłoszony i uruchomiony dopiero później, w lipcu (choć do objęcia wsparciem kwalifikują się także pojazdy zakupione wcześniej). Jeszcze wyższy poziom wzrostu odnotowano na rynku hybryd typu plug-in, których zarejestrowano 4 462 egzemplarze, o 225,5 proc. więcej niż w I połowie 2020 roku” – zwracają uwagę autorzy publikacji.
Pierwsze miejsce, pod względem liczby rejestracji wśród samochodów w pełni elektrycznych, zajęła Skoda Citigo-e, która jest sprzedawana w Polsce od listopada 2019 roku. W 2020 roku liczba rejestracji tego modelu wyniosła ponad pół tysiąca sztuk. Na drugim i trzecim miejscu wśród najczęściej sprzedawanych modeli BEV znalazły się Nissan Leaf (+118,2 proc. r/r) i Renault Zoe (+386,3 proc. r/r). Wśród modeli hybryd typu plug-in największą popularnością cieszyła się w 2020 roku Skoda Superb z liczbą 499 rejestracji. Wśród modeli PHEV z największą liczbą rejestracji znalazły się jeszcze Mitsubishi Outlander, BMW serii 5 oraz dwa modele marki Mercedes-Benz.
Raport wskazuje, że w całej UE sprzedano w minionym roku 1,2 mln samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in i był to najlepszy rok w historii rynku unijnego i Wlk. Brytanii (liczba rejestracji wzrosła o 165,7 proc. w porównaniu do 2019 r.). W 2020 roku pojazdy z napędami elektrycznymi odpowiadały łącznie już za 11 proc. całego rynku nowych samochodów osobowych w 28 krajach.
Pakiet Fit for 55 zakłada redukcję do 2030 r. emisji do 55 proc. dla samochodów osobowych i 50 proc. – dla samochodów dostawczych. Do 2035 roku ma nastąpić całkowite wyeliminowanie tradycyjnych napędów w nowych samochodach osobowych i dostawczych.
„Proponowane przez KE zmiany są bardzo ambitne. Będą one wymagały znaczących inwestycji w napędy elektryczne, hybrydowe, hybrydy plug-in, wodorowe, pojazdy na CNG/LNG. Producenci, aby osiągnąć cele emisyjne już zainwestowali dziesiątki miliardów euro w rozwój nowych napędów, a nakłady nadal rosną. W przypadku nieosiągnięcia celów, grożą im nawet miliardowe kary, zwłaszcza, że – o ile w przypadku samochodów osobowych już mamy szeroką ofertę pojazdów niskoemisyjnych, o tyle w przypadku samochodów dostawczych czy ciężarowych nadal jesteśmy na początkowym etapie” – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.
Jednak jak wskazują autorzy raportu, chociaż w 2050 roku zeroemisyjne mają być niemal wszystkie samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe i autobusy, „to nie ma pewności, że działania producentów samochodów będą wystarczające, aby osiągnąć założony cel emisyjny i tym samym – popularyzację nowych napędów”. A na przeszkodzie może stanąć brak infrastruktury do ładowania i tankowania, bo obecna jest wciąż niewystarczająca.
Na koniec 2020 roku w UE27+WB było ponad 225 tys. publicznie dostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. 27 tys., czyli 12 proc. z nich było stacjami szybkiego ładowania. W Polsce na koniec sierpnia 2021 roku było 1631 stacji w tym 511 szybkich stacji ładowania.
„Jeszcze w 2020 roku, a więc przed ogłoszeniem pakietu propozycji Komisji Europejskiej Fit for 55, menedżerowie motoryzacyjni z całego świata zapytani przez KPMG wskazywali na zmniejszenie udziału napędów spalinowych w pojazdach do 25 proc. w ciągu dekady. W obliczu nowych propozycji legislacyjnych koszty produkcji i eksploatacji samochodów napędzanych benzyną oraz olejem napędowym będą coraz wyższe. Do rozwoju elektromobilności konieczne są jednak inwestycje w infrastrukturę. Obecnie kierowcy hybryd typu plug-in i pełnych elektryków w Polsce mogą korzystać z 1,6 tys. stacji ładowania, co oznacza, że podobnie jak w dziewięciu innych krajach UE, na 100 km dróg mamy mniej niż jedną taką stację. Ponadto w Polsce wciąż nie ma ani jednej publicznie dostępnej stacji tankowania wodoru” – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, lider zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
„Producenci pojazdów z napędami niskoemisyjnymi oczekują, że administracja umożliwi użytkownikom wygodne i swobodne korzystanie z infrastruktury służącej do ładowania i tankowania (wodorem oraz sprężonym i ciekłym gazem ziemnym). Komisja Europejska planuje, że do 2030 r. powstanie 3,5 mln punktów ładowania. To jednak zdecydowanie za mało. ACEA (Stowarzyszenie Europejskich Producentów Pojazdów) szacuje, że konieczne byłoby zbudowanie prawie dwa razy więcej punktów ładowania – równomiernie rozmieszczonych we wszystkich krajach – aby osiągnąć zakładany cel redukcji emisji CO2. Tymczasem w Polsce liczba punktów ładowania na koniec czerwca 2021 nie osiągnęła 50 proc. celu zakładanego na rok 2020 (6,4 tys. punktów). Rozwój infrastruktury tankowania i ładowania pozostaje zatem kluczowym wąskim gardłem w rozwoju niskoemisyjnej mobilności” – mówi Łukasz Karpiesiuk, partner w zespole podatkowym SSW Pragmatic Solutions.
rb
Polityka prywatności i cookies
Polityka prywatności
1. Wprowadzenie
Niniejszy dokument stanowi politykę prywatności i informację o plikach cookies („Polityka”).
Jesteśmy zobowiązani do ochrony prywatności osób odwiedzających naszą stronę. Równocześnie, szanujemy prawo użytkowników do prywatności i gwarantujemy im prawo wyboru w zakresie udostępniania informacji, które ich dotyczą. Dokładamy starań, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/979 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”) oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych („UODO”).
2. Administrator danych osobowych
Niniejsza Polityka dotyczy przetwarzania danych osobowych, których administratorem jest Cleaner Energy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Dąbrowieckiej 6A lok. 6, 03-932 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000770248, REGON 382497533, NIP 1132992861 („Spółka”).
Spółka, jako administrator danych osobowych, decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych użytkowników.
W sprawach ochrony swoich danych osobowych możesz skontaktować się z nami:
a) pod adresem e-mail: rodo@cleanerenergy.pl
b) pisemnie na adres siedziby Spółki.
3. Zakres przetwarzanych danych
Spółka przetwarza dane, które użytkownicy podają lub udostępniają w historii przeglądania stron i aplikacji w ramach korzystania z naszych usług (wraz ze zautomatyzowaną analizą aktywności użytkownika na stronie).
Spółka przetwarza również dane, które użytkownik podaje w celu założenia konta lub korzystania z usługi newslettera, tj. imię, nazwisko, adres e-mail.
4. Cel i podstawa przetwarzania danych
Twoje dane będą przetwarzane do celu:
a) realizacji usługi w oparciu o regulamin korzystania z serwisu, jeśli użytkownik zarejestruje swoje konto lub skorzysta z usługi newslettera (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. b RODO),
b) dopasowania treści serwisu do zainteresowań użytkownika, a także wykrywania nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO),
c) ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego w tym interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO).
5. Wymóg podania danych
Podanie danych w celu realizacji usług jest niezbędne do świadczenia tych usług. W razie niepodania tych danych usługa nie będzie mogła być świadczona.
Przetwarzanie danych w pozostałych celach tj. dopasowanie treści serwisu do zainteresowań, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług w ramach serwisu jest niezbędne w celu zapewnienia wysokiej jakości usług. Niezebranie Twoich danych osobowych w tych celach może uniemożliwić poprawne świadczenie usług.
6. Prawo do sprzeciwu
W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych opisanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że w stosunku do Twoich danych istnieją dla nas ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Jeżeli skorzystasz z tego prawa – zaprzestaniemy przetwarzania danych w tym celu.
7. Okres przechowywania danych
Twoje dane osobowe:
a) niezbędne do świadczenia usług, będą przechowywane przez okres, w którym usługi te będą świadczone, oraz po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń,
b) niezbędne do dostosowania treści serwisu do zainteresowań, prowadzenia marketingu usług własnych, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będę przechowywane do momentu wyrażenia sprzeciwu lub do czasu zakończenia korzystania przez Ciebie z usług serwisu, w zależności, które z powyższych wydarzeń nastąpi jako pierwsze.
8. Odbiorcy danych
Twoje dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom i organom upoważnionym do przetwarzania tych danych na podstawie przepisów prawa.
Twoje dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratorów, m.in. dostawcom usług IT, firmom księgowym, przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorami i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratorów.
9. Prawa podmiotów danych
Zgodnie z RODO, przysługuje Ci:
a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;
b) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;
c) prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych;
d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;
e) prawo do przenoszenia danych;
f) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10 .Przekazywanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej
Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Pliki cookies
1. Co to są pliki cookies?
Cookies to fragmenty informacji, które są przechowywane na Twoim komputerze, tablecie lub telefonie („Urządzenia końcowe”), w momencie gdy odwiedzasz stronę internetową. Cookies pozwalają zidentyfikować Urządzenie końcowe zawsze kiedy odwiedzasz daną stronę.
Cookies zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, swój czas istnienia, unikalny numer identyfikujący przeglądarkę, z której następuje połączenie
Korzystamy także ze standardowych plików dziennika serwera sieciowego. Dane, które zbieramy są w pełni zanonimizowane. Informacje te są niezbędne, aby ustalić liczbę osób odwiedzających serwis oraz aby dostosować go w sposób przyjazny użytkownikom.
2. Do czego są wykorzystywane pliki cookies?
Pliki cookies i inne dane przechowywane na Twoim urządzeniu są wykorzystywane do:
a) zapewnienia użytkownikom lepszego odbioru online,
b) umożliwienia ustawienia osobistych preferencji,
c) zapewnienia bezpieczeństwa,
d) kontroli i ulepszania naszych usług,
e) zbierania danych statystycznych.
3. Jak długo cookies są przechowywane?
Pliki cookies danej sesji pozostają na komputerze tylko do momentu zamknięcia przeglądarki.
Trwałe pliki cookies są przechowywane na twardym dysku do czasu ich usunięcia lub wygaśnięcia. Służą one m.in. do zapamiętywania preferencji użytkownika podczas korzystania ze strony.
4. Wykaz wykorzystywanych plików cookies
W ramach naszego serwisu korzystany z następujących plików cookies:
a) niezbędne
b) analityczne” /„wydajnościowe
c) funkcjonalne
5. Wyłączenie plików cookies
Większość przeglądarek internetowych jest ustawiona na automatyczne przyjmowanie plików cookies. Powyższe ustawienia można zmienić i zablokować cookies w całości lub w części.
Sposób wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach znajdziesz na poniższych stronach:
Chrome, Firefox, Safari.
Pamiętaj, że zmiana ustawienia plików cookies i podobnych technologii może wpłynąć na sposób funkcjonowania naszego serwisu.
Niniejsza Polityka może być co pewien czas aktualizowana poprzez zamieszczenie w serwisie jej nowej wersji.