PKN Orlen zbuduje stacje tankowania wodoru

PKN Orlen zbuduje dwie ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach oraz mobilną stację we Włocławku. Koncern otrzymał 2 mln euro dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Blending Facility. Prace związane z budową stacji ruszą na przełomie 2021 i 2022 roku. Do 2030 roku koncern planuje wybudować ponad 50 stacji tankowania wodoru w Polsce.

„Jesteśmy nowoczesnym koncernem, wpisującym się w globalny trend rozwoju innowacyjnych, a przy tym ekologicznych technologii, które wytyczają nam drogę do zrównoważonego biznesu. Jedną z nich jest technologia wodorowa. To przyszłość motoryzacji. Intensyfikujemy prace nad jej rozwojem, ponieważ chcemy zajmować silną pozycję konkurencyjną w tym perspektywicznym segmencie. W Trzebini, Włocławku, a następnie w Płocku powstaną huby wodorowe. Równolegle podejmujemy współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi – potencjalnymi odbiorcami wodoru. Stacje tankowania wodoru, które zamierzamy zbudować, stanowią kolejny, naturalny krok w realizacji naszych biznesowych celów” – mówi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

Czytaj także: PKN Orlen buduje Mazowiecką Dolinę Wodorową

Jak zapewnia koncern, stacje będą przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem – zarówno w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych, jak i 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu. Infrastruktura pozwoli zatankować łącznie ponad 40 autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi.

Zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg/dzień, co pozwoli na przejechanie ok. 300 km. Pojemność zbiorników samochodów osobowych typu Toyota Mirai wynosi ok. 5 kg wodoru, co umożliwi pokonanie blisko 600 km.

rb

Fotowoltaiczne zakupy Energi OZE za blisko 30 mln zł. Na początek
21 października 2021
Wiązownica Kolonia fotowoltaika
W 2050 r. OZE może zapewnić 70 proc. zapotrzebowania na energię
22 października 2021