Nowy hub ładowania dla wyjeżdżających z Warszawy

Polenergia eMobility, operator publicznych punktów ładowania należący do notowanej na warszawskiej giełdzie grupy energetycznej Polenergia oddała do użytku w Warszawie nowy hub wyposażony w pięć ładowarek o łącznej mocy blisko 1 MW. 

Polenergia eMobility to operator ogólnodostępnych punktów ładowania baterii aut elektrycznych i hybryd plug-in na własnych stacjach. Zasilane są one zieloną energią produkowaną w farmach wiatrowych i fotowoltaicznych należących do jedynego udziałowca firmy, czyli notowanej na warszawskiej giełdzie zintegrowanej pionowo grupy energetycznej Polenergia. Giełdowa spółka jest kontrolowana przez fundusz Mansa Investments, należący do miliarderki Dominiki Kulczyk. 

Budowę sieci własnej Polenergia eMobility rozpoczęła dwa lata temu. Operator oficjalnie uruchomił pierwszą publiczną ładowarkę (AC o mocy 11 kW) przy ul. Jutrzenki 114 w Warszawie 25 października 2022 r., a korzystanie z usług na zasadach komercyjnych umożliwiono klientom od 4 listopada. Od tego czasu sieć się rozrosła. Według sprawozdania z działalności Grupy Kapitałowej Polenergia za 2023 r. uruchomionych zostało wówczas 29 stacji ładowania, co przekładało się na 42 punkty ładowania. Z kolei raport za I półrocze 2024 r., opublikowany 20 sierpnia br. informuje, że dotychczas (na koniec I półrocza br.?) uruchomiono 45 własnych, ogólnodostępnych stacji wyposażonych w 66 złączy.

Z kolei z danych Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych (EIPA), prowadzonej przez Urząd Dozoru Technicznego wynika, że na koniec 2023 r. operator miał w 11 miejscach 23 urządzenia wyposażone w 34 punkty ładowania. Pół roku później, na koniec czerwca br. według rządowego rejestru, warszawska firma miała w 16 lokalizacjach 33 ładowarki wyposażone w 49 złączy. 

Rozbudowa sieci przełożyła się na wzrost przychodów ze sprzedaży energii w ładowarkach, choć nie są one imponujące. Polenergia eMobility jest częścią segmentu Dystrybucja i eMobility Grupy Kapitałowej Polenergia. Według skonsolidowanego sprawozdania finansowego za 2023 za rok, przychody z usług ładowania w tym segmencie wyniosły 93 tys. zł, podczas gdy rok wcześniej nie uwzględniono ich w raporcie rocznym. W I półroczu br. wyniosły już 159 tys., z czego w II kwartale 103 tys. zł.

Operator udostępnił właśnie nowy hub składający się z pięciu stacji ładowania prądem stałym (DC) oraz dwóch stacji prądu zmiennego (AC) o łącznej mocy „prawie” 1 MW, co pozwala na jednoczesne ładowanie 8 samochodów elektrycznych. Strefę dla zmotoryzowanych fanów emobilności zbudowano przy centrum handlowym Blue City, przy Al. Jerozolimskich 127. Ta lokalizacja jest tuż przy ważnej wylotowej trasie z Warszawy (do tzw. południowej obwodnicy) łączącej się z: S7 (w kierunku na Kraków), S8 (Łódź, Wrocław), A2 (Poznań). 

Według danych EIPA są to:

  • 2 stacje AC o mocy 11 kW, cena ładowania to 2,26 zł/kWh + opłata startowa 1,00 zł,
  • 2 stacje DC o mocy 300 kW, (po dwa złącza COMBO, łącznie cztery końcówki), cena ładowania to 3,10 zł/kWh + opłata startowa 1,00 zł,
  • 1 stacja DC o mocy 240 kW (z dwoma złączami COMBO), cena ładowania to 3,10 zł/kWh + opłata startowa 1,00 zł,

co daje łącznie 0,86 MW mocy.

Dostawcą stacji o mocy do 300 kW jest Siemens Sp. z o.o., i są to pierwsze tego typu urządzenia niemieckiego producenta zamontowane w Polsce (firma realizuje dostawy do Polenergii ponad 30 stacji o różnych mocach). Zastosowana w nich technologia pozwala na ultraszybkie ładowanie w 15 min m.in. dzięki kablom chłodzonym cieczą (HPC), a także optymalizację wykorzystania energii, co przekłada się na efektywność całego systemu. 

Polenergia eMobility, jak informuje zarząd Polenergii w ostatnim raporcie rozbudowuje sieć stacji ładowania i pozyskuje lokalizacje pod kolejne na terenie całego kraju. Na koniec czerwca br. spółka-córka posiadała portfel umów pozwalających na instalację 220 ładowarek. Według EIPA, na koniec sierpnia br. operator miał w 23 lokalizacjach 48 urządzeń wyposażonych w 73 punkty ładowania. To oznaczałoby, że w ciągu dwóch miesięcy udostępnił 15 stacji ładowania certyfikowanych przez UDT wyposażonych w 24 złącza.Wśród nich są z dużym prawdopodobieństwem ładowarki z nowego hubu w Warszawie.

redakcja@cleanerenergy.pl

Czyżby rozwój infrastruktury do ładowania elektryków także zwalniał?
17 września 2024
Słaby sierpień utrwalił dominację Śląska w rankingu
20 września 2024