Kurtyka: Od elektromobilności nie ma odwrotu

Jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed rozwojem elektromobilności jest budowa odpowiedniej infrastruktury dla pojazdów nisko- i zeroemisyjnych – mówił Michał Kurtyka, minister klimatu i prezydent COP24, podczas Globalnego Forum Elektromobilności.

Globalne Forum Elektromobilności to pierwsze w Polsce wydarzenie o tak wysokiej randze dedykowane elektromobilności. W spotkaniu liderów w tej dziedzinie uczestniczyli sygnatariusze deklaracji „Driving Change Together”, przyjętej podczas COP24.

„Przez ostatnie trzy lata wspieraliśmy rozwój rynku zarówno ze strony popytu, podaży jak i regulacji. Wprowadziliśmy odpowiednie zachęty finansowe. Takie projekty pozwalają nam na wzmacnianie naszej innowacyjnej pozycji oraz wprowadzanie zmian w innych sektorach. Nasze społeczeństwo pragnie czystego transportu i czystego powietrza” powiedział premier Mateusz Morawiecki, obecny na Forum.

„Dzięki partnerstwu na rzecz działań w kierunku rozwoju elektromobilności – „Driving Change Together” i globalnej współpracy możemy przyspieszyć elektromobilną ewolucję”zaznaczył Kurtyka.

Według niego jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed rozwojem elektromobilności jest budowa odpowiedniej infrastruktury dla pojazdów.

„Dziś na polskich drogach jest ponad 1500 ładowarek, z czego część to tzw. ładowarki szybkie, przystosowane do ładowania najnowszej generacji baterii. Mamy więc techniczne możliwości przemieszczania się pojazdami elektrycznymi”tłumaczył Kurtyka.

Dodał, że na drogach jeździ coraz więcej elektrycznych aut osobowych.

„Kiedy trzy lata temu uruchamialiśmy w Polsce program rozwoju elektromobilności, elektrycznych samochodów w wymiarze globalnym było milion, teraz jest ich ponad 6 razy tyle. Ten trend na świecie rośnie bardzo szybko. Będziemy pracowali nad tym, żeby również w Polsce te ekologiczne formy transportu wyraźnie wzrastały” – powiedział.

Polska jest największym producentem i eksporterem autobusów elektrycznych w UE. Polski eksport autobusów na prąd jest wart ponad 50 mln euro – to 1. miejsce w UE.

„Obiecująco wygląda też rynek baterii litowo-jonowych – to u nas znajduje się największa w Europie fabryka tych baterii. Dzięki zlokalizowaniu produkcji ogniw w naszym kraju nie ma właściwie komponentu do pojazdu elektrycznego, które nie mógłby powstać w Polsce. Imponujące jest także tempo rozwoju carsharingu w wielu polskich miastach” – dodał szef resortu klimatu.

Czytaj także: Znamy liczbę zarejestrowanych nowych elektryków w Polsce

PSPA z pomysłem na rozwój elektromobilności w Polsce
Jedna aplikacja dla elektrycznych pojazdów na wynajem
21 listopada 2019
KGHM wyprodukuje super kable dla elektroenergetyki?
22 listopada 2019