BGK zwiększa wsparcie dla mikro-, małych i średnich firm

Enea zachęca do korzystania z e-BOKa
30 kwietnia 2020
Mój Prąd 2: prosumenci wybierają zbyt duże instalacje?
30 kwietnia 2020

Bank Gospodarstwa Krajowego uatrakcyjnił warunki gwarancji de minimis udzielanych z Krajowego Funduszu Gwarancyjnego. Pomoże to mikro-, małym i średnim przedsiębiorstwom, które z powodu pandemii COVID-19 znalazły się w trudnej sytuacji.

Gwarancje de minimis to zabezpieczenie kredytu, na wypadek gdyby przedsiębiorca nie spłacił go w terminie. Dzięki tej gwarancji bank kredytujący ma pewność, że zobowiązanie w części zabezpieczonej przez BGK, zostanie spłacone. Korzyści jest więcej. Gwarancje de minimis zwiększają dostępność do kredytu firmom z krótką historią kredytową lub nieposiadających wystarczającego majątku na zabezpieczenie kredytu. Mogą one liczyć na zmniejszenie całkowitego kosztu kredytu dzięki niższej marży lub prowizji i braku opłaty za rozpatrzenie wniosku o udzielenie gwarancji. Przedsiębiorcy zyskują też większą elastyczność w dysponowaniu własnym majątkiem, bo w części objętej gwarancją de minimis przedsiębiorca nie musi go zastawiać.

Nowe zasady gwarancji de minimis to:

  • wzrost maksymalnego zakresu zabezpieczenia z 60 do 80 proc. udzielonych kredytów, zarówno obrotowych, jak i inwestycyjnych,
  • brak prowizji – wynosiła 0,5 proc. w skali roku – pobieranej przez BGK za udzielenie gwarancji – obowiązuje do 31 grudnia 2020 roku, dla obu rodzajów kredytów
  • wydłużony z 27 do 39 miesięcy, czyli o rok, okres gwarancji dla kredytu obrotowego (dla kredytu inwestycyjnego bez zmian i wynosi 99 miesięcy).

BGK liczy, że nowe, atrakcyjniejsze warunki gwarancji de minimis pozwolą polskim przedsiębiorstwom, które z powodu pandemii COVID-19 znalazły się w trudnej sytuacji, pokonać bieżące problemy, podtrzymać działalność i rozwój po zakończeniu pandemii. Z gwarancji będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy na 1 lutego 2020 roku nie mieli zaległości podatkowych oraz w ZUS .

Produkt de minimis przeznaczony jest dla mikro-, małych i średnich firm, czyli:

  • mikroprzedsiębiorstw, czyli  zatrudniających do 10 pracowników, o rocznym obrocie (lub całkowitym bilansie) do równowartości 2 mln EUR,
  • małych przedsiębiorstw, czyli zatrudniających do 50 pracowników, o rocznym obrocie (lub całkowitym bilansie) do równowartości 10 mln EUR,
  • średnich przedsiębiorstw, czyli zatrudniających do 250 pracowników, o rocznym obrocie (lub całkowitym bilansie) do równowartości 43 mln EUR.

Gwarancje de minimis udzielane są do kredytów obrotowych i inwestycyjnych (nie obejmują odsetek oraz innych kosztów związanych z kredytem, zabezpieczeniem jest weksel in-blanco przedsiębiorcy). Mogą być przyznawane przedsiębiorcom działającym we wszystkich sektorach z nielicznymi wyjątkami.

Gwarancje de minimis to dopuszczona unijnym prawem pomoc publiczna, która może być udzielana bez konieczności uzyskiwania zgody Komisji Europejskiej, jednak przez nią monitorowana. Łączna wartość pomocy de minimis dla jednego przedsiębiorcy nie może przekroczyć 200 tys. EUR lub 100 tys. EUR (dla firm z sektora transportu drogowego towarów) w okresie trzech kolejnych lat podatkowych. Bank Gospodarstwa Krajowego wystąpił do Komisji Europejskiej o zwiększenie górnego limitu do 800 tys. EUR. Kwota jednej gwarancji nie może przekroczyć 3,5 mln zł.

BGK współpracuje przy gwarancjach de minimis z 17 bankami: https://www.bgk.pl/przedsiebiorstwa/poreczenia-i-gwarancje/gwarancje-de-minimis). Udzielenie gwarancji uzależnione jest od wyników analizy zdolności kredytowej przedsiębiorcy, przez bank kredytujący.

Kredyt obrotowy z gwarancją de minimis może być udzielony w rachunku bieżącym, jako linia kredytowa na karcie, czy jako zwykły kredyt na pokrycie jednorazowych wydatków przedsiębiorcy. Może być przeznaczony na zapłatę za zakupione towary lub usługi, uregulowanie podatków, składek ZUS i innych zobowiązań, finansowanie rozwoju, spłatę kredytów (obrotowych i inwestycyjnych) w banku kredytującym (udzielającym kredytu z gwarancją) lub innych bankach.

Z kolei środki z kredytu inwestycyjnego ze wsparciem de minimis mogą być przeznaczane na finansowanie rozwoju firmy, np.: budowę, rozbudowę czy modernizację obiektów związanych z działalnością gospodarczą, zakup samochodów, maszyn, urządzeń.

Jeśli kredytobiorca nie będzie mógł oddać kredytu z własnych środków to spłaty dokona gwarant, czyli BGK. Z jednym zastrzeżeniem: dalsze rozliczenia będą prowadzone pomiędzy gwarantem a przedsiębiorcą, który będzie zobowiązany zwrócić wypłaconą z gwarancji kwotę wraz z odsetkami. Ale przedsiębiorca zyskuje czas.

Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego

r

r

„Bank Gospodarstwa Krajowego odgrywa dużą rolę w rozwiązaniach tzw. tarczy antykryzysowej. Gwarancje de minimis zabezpieczają kredyty zaciągane przez mikro-, małe i średnie firmy, czyli te, które zostały najbardziej dotknięte przez koronawirusa i mają najbardziej ograniczone możliwości prowadzenia swojej działalności. Dzięki nadzwyczajnej współpracy wszystkich stron: Ministerstwa Finansów, Rozwoju, Komisji Nadzoru Finansowego i sektora bankowego, wprowadziliśmy te zmiany w szybkim tempie.”

Cleaner Energy

Polityka prywatności i cookies

Polityka prywatności

1. Wprowadzenie

Niniejszy dokument stanowi politykę prywatności i informację o plikach cookies („Polityka”).

Jesteśmy zobowiązani do ochrony prywatności osób odwiedzających naszą stronę. Równocześnie, szanujemy prawo użytkowników do prywatności i gwarantujemy im prawo wyboru w zakresie udostępniania informacji, które ich dotyczą. Dokładamy starań, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/979 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”) oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych („UODO”).

2. Administrator danych osobowych

Niniejsza Polityka dotyczy przetwarzania danych osobowych, których administratorem jest Cleaner Energy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Dąbrowieckiej 6A lok. 6, 03-932 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000770248, REGON 382497533, NIP 1132992861 („Spółka”).

Spółka, jako administrator danych osobowych, decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych użytkowników.

W sprawach ochrony swoich danych osobowych możesz skontaktować się z nami:

a) pod adresem e-mail: rodo@cleanerenergy.pl

b) pisemnie na adres siedziby Spółki.

 

3. Zakres przetwarzanych danych

Spółka przetwarza dane, które użytkownicy podają lub udostępniają w historii przeglądania stron i aplikacji w ramach korzystania z naszych usług (wraz ze zautomatyzowaną analizą aktywności użytkownika na stronie).

Spółka przetwarza również dane, które użytkownik podaje w celu założenia konta lub korzystania z usługi newslettera, tj. imię, nazwisko, adres e-mail.

4. Cel i podstawa przetwarzania danych

Twoje dane będą przetwarzane do celu:

a) realizacji usługi w oparciu o regulamin korzystania z serwisu, jeśli użytkownik zarejestruje swoje konto lub skorzysta z usługi newslettera (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. b RODO),

b) dopasowania treści serwisu do zainteresowań użytkownika, a także wykrywania nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO),

c) ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego w tym interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

5. Wymóg podania danych

Podanie danych w celu realizacji usług jest niezbędne do świadczenia tych usług. W razie niepodania tych danych usługa nie będzie mogła być świadczona.

Przetwarzanie danych w pozostałych celach tj. dopasowanie treści serwisu do zainteresowań, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług w ramach serwisu jest niezbędne w celu zapewnienia wysokiej jakości usług. Niezebranie Twoich danych osobowych w tych celach może uniemożliwić poprawne świadczenie usług.

6. Prawo do sprzeciwu

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych opisanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że w stosunku do Twoich danych istnieją dla nas ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Jeżeli skorzystasz z tego prawa – zaprzestaniemy przetwarzania danych w tym celu.

7. Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe:

a) niezbędne do świadczenia usług, będą przechowywane przez okres, w którym usługi te będą świadczone, oraz po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń,

b) niezbędne do dostosowania treści serwisu do zainteresowań, prowadzenia marketingu usług własnych, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będę przechowywane do momentu wyrażenia sprzeciwu lub do czasu zakończenia korzystania przez Ciebie z usług serwisu, w zależności, które z powyższych wydarzeń nastąpi jako pierwsze.

8. Odbiorcy danych

Twoje dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom i organom upoważnionym do przetwarzania tych danych na podstawie przepisów prawa.

Twoje dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratorów, m.in. dostawcom usług IT, firmom księgowym, przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorami i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratorów.

9. Prawa podmiotów danych

Zgodnie z RODO, przysługuje Ci:

a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;

b) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;

c) prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych;

d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;

e) prawo do przenoszenia danych;

f) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

10 .Przekazywanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej

Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Pliki cookies

1. Co to są pliki cookies?

Cookies to fragmenty informacji, które są przechowywane na Twoim komputerze, tablecie lub telefonie („Urządzenia końcowe”), w momencie gdy odwiedzasz stronę internetową. Cookies pozwalają zidentyfikować Urządzenie końcowe zawsze kiedy odwiedzasz daną stronę.

Cookies zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, swój czas istnienia, unikalny numer identyfikujący przeglądarkę, z której następuje połączenie

Korzystamy także ze standardowych plików dziennika serwera sieciowego. Dane, które zbieramy są w pełni zanonimizowane. Informacje te są niezbędne, aby ustalić liczbę osób odwiedzających serwis oraz aby dostosować go w sposób przyjazny użytkownikom.

2. Do czego są wykorzystywane pliki cookies?

Pliki cookies i inne dane przechowywane na Twoim urządzeniu są wykorzystywane do:

a) zapewnienia użytkownikom lepszego odbioru online,

b) umożliwienia ustawienia osobistych preferencji,

c) zapewnienia bezpieczeństwa,

d) kontroli i ulepszania naszych usług,

e) zbierania danych statystycznych.

3. Jak długo cookies są przechowywane?

Pliki cookies danej sesji pozostają na komputerze tylko do momentu zamknięcia przeglądarki.

Trwałe pliki cookies są przechowywane na twardym dysku do czasu ich usunięcia lub wygaśnięcia. Służą one m.in. do zapamiętywania preferencji użytkownika podczas korzystania ze strony.

4. Wykaz wykorzystywanych plików cookies

W ramach naszego serwisu korzystany z następujących plików cookies:

a) niezbędne

b) analityczne” /„wydajnościowe

c) funkcjonalne

5. Wyłączenie plików cookies

Większość przeglądarek internetowych jest ustawiona na automatyczne przyjmowanie plików cookies. Powyższe ustawienia można zmienić i zablokować cookies w całości lub w części.

Sposób wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach znajdziesz na poniższych stronach:

Chrome, Firefox, Safari.

Pamiętaj, że zmiana ustawienia plików cookies i podobnych technologii może wpłynąć na sposób funkcjonowania naszego serwisu.

Niniejsza Polityka może być co pewien czas aktualizowana poprzez zamieszczenie w serwisie jej nowej wersji.

Regulamin serwisu