Polacy, mimo trwającej epidemii koronawirusa COVID-19, są optymistami, dzięki czemu po dramatycznym spadku w kwietniu, od dwóch miesięcy sprzedaż detaliczna rośnie dynamicznie. W czerwcu konsumenci kupili towary prawie takiej samej wartości, co rok wcześniej. Popyt konsumencki wsparły dwie kampanie największych polskich koncernów energetycznych: PGE Polskiej Grupy Energetycznej oraz PKN Orlen, zachęcające do kupowania produktów made in Poland.
Po przymusowym lockdownie, spowodowanym epidemicznym zagrożeniem chińskiego koronawirusa COVID-19, polska gospodarka szybko wraca na ścieżkę wzrostu. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w czerwcu 2020 r. sprzedaż detaliczna w cenach bieżących była tylko o 1,9% niższa niż w czerwcu 2019 r. Dla porównania, w maju roczna dynamika wyniosła 91,4% (spadek r/r o -8,6%), a w kwietniu 77,4% (spadek popytu konsumenckiego aż o -22,6%). Wyniki osiągnięte w czerwcu były znacznie lepsze od oczekiwań analityków, których konsensus prognoz zakładał 3-4-proc. spadek sprzedaży detalicznej rok do roku.
W czerwcu sprzedaż detaliczna była o 9% wyższa niż w maju 2020 r., w maju o 14,9% wyższa niż w kwietniu. Wygląda więc, że mamy tzw. szybkie V-odbicie, i w lipcu po trzech miesiącach sprzedaż detaliczna powinna wyjść już na plus, licząc rok do roku. W czerwcu sprzedaż poprawiła się dzięki bardzo mocnemu odbiciu w sprzedaży dóbr trwałych, takich jak meble, sprzęt RTV i artykuły gospodarstwa domowego (+16,1%) oraz w kategorii prasa, książki i pozostała sprzedaż w specjalistycznych sklepach (+6,1%). W maju w tych dwóch kategoriach odnotowano wzrost odpowiednio o +14,4% i +0,8%.
W pozostałych kategoriach choć odnotowano w czerwcu spadki r/r, to jednak mniejsze niż miesiąc wcześniej: tekstylia, odzież i obuwie (-3,7% versus -8,2%); farmaceutyki i kosmetyki (-8,6% vs. -14,1%); paliwa stałe, ciekłe i gazowe (-10,9% vs. -17,9%); pojazdy samochodowe i motocykle (-6,4% vs. -34%) oraz pozostałe (-6,3% vs. 14,5%). Według unijnego urzędu statystycznego Eurostat, sprzedaż detaliczna w Polsce wyrównana sezonowo wzrosła w maju o 1,7% r/r. Lepszy wynik, niż podawał GUS to efekt m.in. wyłączenia ze statystyk sprzedaży samochodów. Biorąc pod uwagę ostatnie dane GUS, można spodziewać się, że w czerwcu Eurostat wyliczy jeszcze większy wzrost.
Kontynuacja, a nawet wzmocnienie ożywienia w sprzedaży detalicznej w czerwcu zbiegło się w czasie z dwiema kampaniami dwóch największych polskich koncernów energetycznych: PGE Polskiej Grupy Energetycznej oraz PKN Orlen, zachęcających do kupowania polskich produktów.
Jako pierwsza ruszyła kampania „Polskie – kupuję to!” PGE, która powstała z inicjatywy jej pracowników, którzy w czasie przymusowego gospodarczego lockdownu, wprowadzonego przez rząd, zaczęli polecać sobie nawzajem produkty polskich firm, zamiast zagranicznych marek. PGE to jeden z największych pracodawców w Polsce, zatrudnia blisko 42 tys. osób. Licząc członków ich rodzin, to robi się już znaczna grupa konsumentów.
Oddolną akcję wsparł zarząd PGE. Zdecydowano się na ogólnopolską kampanię promocyjną, zachęcającą do kupowania polskich towarów i usług. Akcja ruszyła 3 czerwca od kampanii w internecie, gdzie pojawiły się banery reklamowe i spoty na You Tube, platformach VOD oraz w social mediach. 5 dni później ruszyła kampania telewizyjna – spoty reklamowe, które zachęcały do kupowania m.in. sprzętu AGD produkowanego w Polsce. Patronat honorowy nad akcją objęło Ministerstwo Aktywów Państwowych, nadzorujące spółki z udziałem skarbu państwa, także PGE.
Jako drugi, dwa tygodnie później, do promowania polskich produktów włączył się PKN ORLEN z kampanią #WspieramyPolskę, który jest już jednym z większym detalistów w Polsce, ma sieć sklepów convenience przy swoich stacjach paliw. Najpierw od 20 czerwca w trasę wyruszyła 21-metrowa ciężarówka, która odwiedziła 50 miejsc w Polsce, promując polskie produkty i producentów. W trakcie prezentacji można było spróbować regionalnych wyrobów (dodatkową atrakcją był symulator Formuły 1). Od 22 czerwca kampania była prowadzona m.in. w telewizji i internecie. Obecnie na 1800 polskich stacjach ORLEN-u aż 85% produktów pochodzi z produkcji krajowej. Płocki koncern wprowadza polskie produkty na około 1000 swoich zagranicznych stacjach, w Czechach i na Słowacji (towary wytworzone w Polsce stanowią już ok. 30% sprzedaży pozapaliwowej), na Litwie (ok. 20%). PKN ORLEN wkracza z naszymi rodzimymi produktami także na rynek niemiecki.
W czerwcu odnotowano spadek udziału zakupów przez internet w całej sprzedaży detalicznej z 9,1%, do 7,7% po tym, jak zostały zniesione kolejne obostrzenia w handlu co do liczby kupujących na powierzchnię handlową. Co oznacza, że Polacy chętniej i odważniej robili coraz większe zakupy w sklepach stacjonarnych, zarówno małych, jak i wielkopowierzchniowych.
Poprawa nastrojów wśród konsumentów już ma wpływ na krajową gospodarkę. W czerwcu 2020 r., jak podał GUS produkcja sprzedana przemysłu była wyższa o 0,5% niż w czerwcu 2019 r., a w porównaniu do maja wzrosła o 13,9%, co zdaniem ekonomistów jest przede wszystkim efektem odsuniętej konsumpcji na czasy po epidemii. Na dobry wynik miał wpływ fakt, że tegoroczny czerwiec miał dwa dni kalendarzowe więcej niż zeszłoroczny (odsezonowany wynik to -4,9%). Przypomnijmy jednak, że w maju produkcja sprzedana przemysłu była niższa o -17% r/r.
Dobre odczyty sprzedaży detalicznej i produkcji sprzedanej przemysłu w czerwcu, skłoniły część analityków do weryfikacji wcześniejszych pesymistycznych opinii, i spadek PKB w II kwartale ma być niższy niż prognozowano, a III i IV kwartale wzrost gospodarczy ma być już na plusie. Ale choć recesja ograniczy się tylko do II kwartału, ale była na tyle silna, że z powodu epidemii COVID-19, nie unikniemy jednak spowolnienia gospodarczego. Według ostatnich podtrzymanych prognoz Ministerstwa Finansów, w całym 2020 r. polski PKB spadnie w tym roku o 4,5-4,6%. Można jednak postawić tezę, że dzięki optymizmowi Polaków, wspartemu m.in. przez kampanie prosprzedażowe PGE Polska Grupa Energetyczna i PKN ORLEN, sytuacja jest znacznie lepsza niż w innych krajach UE. Oby tak dalej.
Polityka prywatności i cookies
Polityka prywatności
1. Wprowadzenie
Niniejszy dokument stanowi politykę prywatności i informację o plikach cookies („Polityka”).
Jesteśmy zobowiązani do ochrony prywatności osób odwiedzających naszą stronę. Równocześnie, szanujemy prawo użytkowników do prywatności i gwarantujemy im prawo wyboru w zakresie udostępniania informacji, które ich dotyczą. Dokładamy starań, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/979 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”) oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych („UODO”).
2. Administrator danych osobowych
Niniejsza Polityka dotyczy przetwarzania danych osobowych, których administratorem jest Cleaner Energy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Dąbrowieckiej 6A lok. 6, 03-932 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000770248, REGON 382497533, NIP 1132992861 („Spółka”).
Spółka, jako administrator danych osobowych, decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych użytkowników.
W sprawach ochrony swoich danych osobowych możesz skontaktować się z nami:
a) pod adresem e-mail: rodo@cleanerenergy.pl
b) pisemnie na adres siedziby Spółki.
3. Zakres przetwarzanych danych
Spółka przetwarza dane, które użytkownicy podają lub udostępniają w historii przeglądania stron i aplikacji w ramach korzystania z naszych usług (wraz ze zautomatyzowaną analizą aktywności użytkownika na stronie).
Spółka przetwarza również dane, które użytkownik podaje w celu założenia konta lub korzystania z usługi newslettera, tj. imię, nazwisko, adres e-mail.
4. Cel i podstawa przetwarzania danych
Twoje dane będą przetwarzane do celu:
a) realizacji usługi w oparciu o regulamin korzystania z serwisu, jeśli użytkownik zarejestruje swoje konto lub skorzysta z usługi newslettera (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. b RODO),
b) dopasowania treści serwisu do zainteresowań użytkownika, a także wykrywania nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO),
c) ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego w tym interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO).
5. Wymóg podania danych
Podanie danych w celu realizacji usług jest niezbędne do świadczenia tych usług. W razie niepodania tych danych usługa nie będzie mogła być świadczona.
Przetwarzanie danych w pozostałych celach tj. dopasowanie treści serwisu do zainteresowań, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług w ramach serwisu jest niezbędne w celu zapewnienia wysokiej jakości usług. Niezebranie Twoich danych osobowych w tych celach może uniemożliwić poprawne świadczenie usług.
6. Prawo do sprzeciwu
W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych opisanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że w stosunku do Twoich danych istnieją dla nas ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Jeżeli skorzystasz z tego prawa – zaprzestaniemy przetwarzania danych w tym celu.
7. Okres przechowywania danych
Twoje dane osobowe:
a) niezbędne do świadczenia usług, będą przechowywane przez okres, w którym usługi te będą świadczone, oraz po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń,
b) niezbędne do dostosowania treści serwisu do zainteresowań, prowadzenia marketingu usług własnych, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będę przechowywane do momentu wyrażenia sprzeciwu lub do czasu zakończenia korzystania przez Ciebie z usług serwisu, w zależności, które z powyższych wydarzeń nastąpi jako pierwsze.
8. Odbiorcy danych
Twoje dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom i organom upoważnionym do przetwarzania tych danych na podstawie przepisów prawa.
Twoje dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratorów, m.in. dostawcom usług IT, firmom księgowym, przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorami i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratorów.
9. Prawa podmiotów danych
Zgodnie z RODO, przysługuje Ci:
a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;
b) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;
c) prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych;
d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;
e) prawo do przenoszenia danych;
f) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10 .Przekazywanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej
Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Pliki cookies
1. Co to są pliki cookies?
Cookies to fragmenty informacji, które są przechowywane na Twoim komputerze, tablecie lub telefonie („Urządzenia końcowe”), w momencie gdy odwiedzasz stronę internetową. Cookies pozwalają zidentyfikować Urządzenie końcowe zawsze kiedy odwiedzasz daną stronę.
Cookies zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, swój czas istnienia, unikalny numer identyfikujący przeglądarkę, z której następuje połączenie
Korzystamy także ze standardowych plików dziennika serwera sieciowego. Dane, które zbieramy są w pełni zanonimizowane. Informacje te są niezbędne, aby ustalić liczbę osób odwiedzających serwis oraz aby dostosować go w sposób przyjazny użytkownikom.
2. Do czego są wykorzystywane pliki cookies?
Pliki cookies i inne dane przechowywane na Twoim urządzeniu są wykorzystywane do:
a) zapewnienia użytkownikom lepszego odbioru online,
b) umożliwienia ustawienia osobistych preferencji,
c) zapewnienia bezpieczeństwa,
d) kontroli i ulepszania naszych usług,
e) zbierania danych statystycznych.
3. Jak długo cookies są przechowywane?
Pliki cookies danej sesji pozostają na komputerze tylko do momentu zamknięcia przeglądarki.
Trwałe pliki cookies są przechowywane na twardym dysku do czasu ich usunięcia lub wygaśnięcia. Służą one m.in. do zapamiętywania preferencji użytkownika podczas korzystania ze strony.
4. Wykaz wykorzystywanych plików cookies
W ramach naszego serwisu korzystany z następujących plików cookies:
a) niezbędne
b) analityczne” /„wydajnościowe
c) funkcjonalne
5. Wyłączenie plików cookies
Większość przeglądarek internetowych jest ustawiona na automatyczne przyjmowanie plików cookies. Powyższe ustawienia można zmienić i zablokować cookies w całości lub w części.
Sposób wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach znajdziesz na poniższych stronach:
Chrome, Firefox, Safari.
Pamiętaj, że zmiana ustawienia plików cookies i podobnych technologii może wpłynąć na sposób funkcjonowania naszego serwisu.
Niniejsza Polityka może być co pewien czas aktualizowana poprzez zamieszczenie w serwisie jej nowej wersji.