W Świdnicy pojadą elektryczne autobusy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) Świdnica zakupi 6 elektrycznych autobusów i zainwestuje w budowę infrastruktury do ich ładowania dzięki pozyskaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) środków z programu „Zielony Transport Publiczny”. Całość inwestycji ma kosztować ok. 21 mln zł, a wsparcie dla przedsięwzięcia ze strony Funduszu wyniesie ponad 17 mln zł – blisko 12 mln dotacji oraz 5,1 mln niskooprocentowanej pożyczki.

6 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych wyjedzie na ulice Świdnicy dzięki środkom z programu Zielony Transport Publiczny Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Rządowe programy wsparcia, nad założeniami których pracowaliśmy w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, mają na celu upowszechnienie dostępu do zeroemisyjnego transportu publicznego. Ogromnie się cieszę, że Świdnica, jako jedno z największych miast subregionu wałbrzyskiego, zrealizuje dzięki dofinansowaniu z NFOŚiGW zakup 6 autobusów eklektycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Szczególny powód do zadowolenia będą mieć mieszkańcy Świdnicy ze względu na możliwość korzystania z ekologicznej komunikacji miejskiej, jak również w związku z poprawą jakości powietrza. Rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego to element realizacji programu Polski Ład, ogłoszonego przez Premiera Mateusza Morawieckiego” – mówi Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska.

Autobusy będą niskopodłogowe z 75 miejscami (w tym 28 siedzącymi) dla pasażerów, dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, z magazynem energii elektrycznej (min. 240 kWh) i o zasięgu przejazdu na jednym ładowaniu – minimum 150 km.

„Wspierając samorządy w inwestowaniu w zeroemisyjną komunikację miejską, wychodzimy naprzeciw lokalnym strategiom rozwoju elektromobilności. Program Zielony Transport Publiczny, którego budżet wynosi w sumie do 2 mld zł, jest cały czas otwarty dla organizatorów i operatorów transportu zbiorowego. Jeszcze do 20 grudnia 2021r. samorządy mogą składać wnioski w drugim konkursowym naborze. Zachęcam do tego, jednocześnie przypominając, że oferujemy solidną merytoryczną pomoc i opiekę na każdym etapie starania się o dofinansowanie projektów. To, co chcemy przede wszystkim uzyskać jako rezultat ekologiczny dofinansowanych inwestycji w ekotransport zbiorowy, to silny efekt antysmogowy w miastach, gdzie problem zanieczyszczonego powietrza wymaga pilnych rozwiązań oraz właśnie wdrożeń” – mówi Maciej Chorowski, prezes NFOŚiGW.

W ramach projektu świdnickie MPK zaplanowało zakup i dostawę sześciu autobusów o napędzie elektrycznym na potrzeby komunikacji miejskiej. Będą także wyposażone w systemy: informacji pasażerskiej, lokalizacji pojazdu, monitoringu wizyjnego. Przebieg wszystkich zakupionych autobusów ma wynieść ok. 422 tys. km/rok.

„Przyszłość jaką widzimy dla świdnickiego MPK  to niemal pełna bezemisyjność naszej komunikacji miejskiej poczynając od niemal bezemisyjnej i bezodpadowej produkcji energii elektrycznej na własne potrzeby, szczególnie na potrzeby zabezpieczenia w energię elektryczną naszych „elektrobusów”, po bezemisyjną jazdę po ulicach Świdnicy i okolicznych gminach. Mamy nadzieję, że przygotowywane wspólnie z miastem projekty dot. lokalnej transformacji energetycznej w sferze komunikacji miejskiej zostaną również pozytywnie przyjęte i zweryfikowane przez NFOŚiGW” – powiedział Tomasz Kurzawa, prezes MPK Świdnica.

Projekt przewiduje również zakup i montaż sześciu  stacjonarnych stacji ładowania typu plug in o mocy min. 50 kW każda. Ponadto, do celów serwisowych, zostaną zakupione dwie mobilne ładowarki typu plug in o mocy jednostkowej min. 20 kW oraz zbudowane zostaną dwie stacje pantografowe o mocy min. 300 kW każda.

Czytaj także: Nowy nabór w programie Zielony Transport Publiczny. 1,2 mld zł na zeroemisyjne autobusy

rb

Od dzisiaj Mój elektryk dla firm i instytucji publicznych
22 listopada 2021
Kogeneracja miała po trzech kwartałach 69 mln zł zysku
23 listopada 2021