Grupa PZU: najwyższa od roku dynamika wzrostu składki

W październiku KGHM sprzedał więcej miedzi
24 listopada 2022
Wojciech Hann został odwołany ze stanowiska prezesa BOŚ
24 listopada 2022

Źródło: PZU

Ponad 19 mld zł składek brutto zebrała w ciągu trzech kwartałów br. Grupa PZU. W samym III kwartale br., dzięki rosnącej szybko sprzedaży ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych, dynamika przypisu była największa od roku.

Grupa PZU, największy ubezpieczyciel w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej, mimo trudnej sytuacji makrogospodarczej związanej z rosyjską napaścią na Ukrainę, i wywołanym przez Rosję, kryzysem energetycznym, którego skutkiem jest skokowy wzrost inflacji radzi sobie świetnie. W III kwartale br. przypis składki brutto w ubezpieczeniach majątkowych i pozostałych osobowych zrealizowany w Polsce (przez PZU i zależne TU Link4, PZUW) wzrósł o 12,1% do 3,5 mld zł, a narastająco po trzech kwartałach 2022 r. wyniósł 10,9 mld zł, co oznacza wzrost o 8,6% rok do roku. Wzrosty sprzedaży osiągnięto w strategicznych liniach biznesowych: ubezpieczeniach pozakomunikacyjnych, zwłaszcza korporacyjnych, a w przypadku komunikacyjnych głównie w segmencie autocasco, przy istotnej poprawie rentowności w ubezpieczeniach majątkowych, mimo wyższej częstości szkód i rosnącej ich wartości. W sumie w III kwartale br., wliczając ubezpieczenia na życie, medyczne przypis składki brutto wyniósł 6,4 mld zł, rosnąc o 8,2% r/r., a dynamika wzrostu sprzedaży ubezpieczeń była najwyższa od roku. Całkowity przypis składki Grupy PZU wyniósł po trzech kwartałach br. 19 mld zł, rosnąc o 4,3% r/r.

– „Co ważne, ten wzrost sprzedaży został zrealizowany w warunkach spadku popytu na polisy inwestycyjne, będącego skutkiem regulacji produktowych obowiązujących od początku 2022 r. i silnej presji inflacyjnej, ograniczającej dochody rozporządzalne Polaków. Sytuacja makroekonomiczna na świecie, będąca wynikiem wojny w Ukrainie, tworzy bardzo wymagające środowisko dla biznesu, także naszego. W tych okolicznościach wyniki wypracowane przez Grupę PZU należy uznać za solidne i oparte na mocnych, zdrowych fundamentach. Świadczą o tym, że obrana przez nas ścieżka bezpiecznego, stabilnego wzrostu, wspartego mocną pozycją kapitałową, oraz konsekwentnej dywersyfikacji, przy utrzymaniu rozwoju i wysokiej rentowność działalności podstawowej, jest właściwa. Pozwala to nam realizować ambitne cele nakreślone w strategii pomimo trudnych warunków gospodarczych” – mówi dr hab. Beata Kozłowska-Chyła, prezes PZU.

Godny uwagi jest zwłaszcza, mimo widocznie spowalniającego wzrostu gospodarczego w Polce, rozwój podstawowego biznesu przez PZU. W ubezpieczeniach komunikacyjnych przypis składki wzrósł w III kwartale do 2,2 mld zł, czyli o 8,6%, najwięcej od pięciu lat, pomimo utrzymującego się trendu spadkowego średnich cen obowiązkowego ubezpieczenia OC (odpowiedzialności cywilnej) posiadaczy pojazdów mechanicznych. Wzrost ten był możliwy głównie dzięki szybko rosnącej – w III kwartale do 1,0 mld zł, o 18,7% r/r (po trzech kwartałach br. o 14,9%) – sprzedaży dobrowolnych ubezpieczeń autocasco AC, zarówno za sprawą wysokiego współczynnika wznowień umów, rosnącej liczby nowych kontraktów, jak i wyższej wartości ubezpieczanych pojazdów. Dzięki temu składka w całym segmencie ubezpieczeń komunikacyjnych w ciągu trzech kwartałów, mimo spadających cen na rynku OC, wzrosła o 6,1 % r/r.

Z kolei w ubezpieczeniach pozakomunikacyjnych przypis w III kwartale wyniósł 1,4 mld zł, co oznacza wzrost o 18,1% r/r (po trzech kwartałach br. o 12,3%), w tym w segmencie korporacyjnym o 56,3% (po trzech kwartałach br. o 28,2%). Rosła sprzedaż m.in. ubezpieczeń mieszkań i domów, dla małych i średnich firm, dotowanych ubezpieczeń rolnych, ubezpieczeń utraty zysku (w tym w następstwie uszkodzeń maszyn), casco statków oraz pojazdów szynowych.

W ubezpieczeniach na życie, oferowanych przez PZU Życie, drugim filarze Grupy PZU stabilnie rosła składka w segmencie grupowym i polis indywidualnie kontynuowanych (IK) – w III kwartale 2022 r. zwiększyła się o 2%, mimo ciągle nie wygasłej pandemii chińskiego wirusa COVID-19. Był to głównie efekt kontynuacji rozwoju portfela ambulatoryjnych grupowych ubezpieczeń zdrowotnych, do sprzedaży opcji dodatkowych do produktów grupowych ochronnych, a także do ubezpieczeń kontynuowanych. 

– „Sytuacja związana z częstością zgonów i szkodowością ustabilizowała się. W III kwartale br. szkodowość produktów ochronnych była tylko na nieznacznie wyższym poziomie w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku, co jest zgodne z sezonowością. Po trzech kwartałach 2022 roku wynik na najważniejszych dla nas ubezpieczeniach grupowych i IK wyniósł 857 mln zł, rosnąc o 16% r/r mówi Aleksandra Agatowska, prezes PZU Życie.

Towarzystwo sukcesywnie powraca do wysokich zwrotów notowanych przed pandemią. Marża operacyjna w tym segmencie wzrosła w III kwartale 2022 r. do 22,5% (po trzech kwartałach br.do 16% w porównaniu z 14% w tym samym okresie 2021 r.). W przypadku ubezpieczeń indywidualnych na życie, marża w III kwartale wzrosła do 20,2% (po trzech kwartałach br.do 19,7%, w porównaniu do 13,3% po tym samym okresie w roku 2021). Odnotowano przyspieszenie dynamiki w indywidualnych ochronnych produktach życiowych – wzrost składki o 66% r/r. Najlepiej sprzedawały się najnowsze ubezpieczenia na życie i dożycie w wersji single premium endowment, o bardzo atrakcyjnej stopie zwrotu – „Pewny Profit” w Banku Pekao (składka od 25 tys. zł do 2 mln zł) i „Bezpieczne Jutro” w Alior Banku (od 30 tys. zł do 1 mln zł). Gwarantują one klientom wypłatę środków niezależnie od sytuacji na rynkach finansowych – zysk znany jest z góry podczas zawarcia umowy. Okres ubezpieczenia wynosi 24 lub 36 miesiące. Zainteresowanie tymi produktami jest bardzo duże, i planowana jest ich sprzedaż także poprzez innych dystrybutorów.

Dobre wyniki w obszarze majątkowym zostały wypracowane przy utrzymaniu wysokich rentowności kluczowych linii biznesowych. Wskaźnik mieszany (COR) wyniósł w III kwartale br. 89,9% (wobec 92,6% rok wcześniej) i 89,2% po trzech kwartałach, bez istotnych zmian rok do roku, pomimo znacznie wyższej częstości szkód w związku z rozluźnieniem obostrzeń związanych z COVID-19 oraz znacznej inflacji kosztowej. Wynik na działalności ubezpieczeniowej i pozostałej w III kwartale był wyższy o 39,4% w porównaniu z tym samym okresem ub.r., ale zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej, czyli PZU po wyniósł w samym III kwartale 660 mln zł (-10,7% r/r), a narastająco po trzech kwartałach: 2,1 mld zł (-9,8% r/r). Wskaźnik rentowności kapitałów własnych wyniósł 17,3% w III kwartale br., a po trzech kwartałach br. 17,5%, co oznacza, że były one na wyższym poziomie niż cel wyznaczony w strategii. 

– „Na całkowitym wyniku Grupy PZU zaważyły obciążenia będące następstwem regulacji dotyczących działalności bankowej. Ich negatywny wpływ wyniósł w III kwartale 547 mln zł, a narastająco 750 mln zł. W przypadku banków Pekao i Alior, należących do Grupy PZU, dodatkowe koszty wsparcia dla posiadaczy kredytów hipotecznych złotowych (tzw. wakacje kredytowe) to, odpowiednio, 2,43 mld zł i 502 mln zł. Po oczyszczeniu z negatywnego wpływu regulacji dotyczących sektora bankowego, zysk Grupy PZU w ujęciu narastającym po trzecim kwartale tego roku wyniósłby blisko 2,9 mld zł” – mówi Tomasz Kulik, członek zarządu ds. finansowych Grupy PZU

Grupa PZU, największy ubezpieczyciel w Polsce jest od ponad pięciu lat głównym akcjonariuszem Banku Pekao (ma 20% akcji, do tego 12,8% należy do Polskiego Funduszu Rozwoju), a dwa lata wcześniej stał się nim w Alior Banku (ma 31,98% akcji w porozumieniu z PZU Życie SA i funduszami inwestycyjnymi). Tworzy tym samym największą grupę ubezpieczeniowo-bankową w Europie Środkowo-Wschodniej, wykorzystując efekty synergii w ramach bancassurance i assurbanking.

Czytaj więcej:  https://cleanerenergy.pl/2022/11/10/bank-pekao-rozpoczal-sprzedaz-ubezpieczen-komunikacyjnych-pzu/

Grupa PZU wypracowała dobre wyniki z działalności lokacyjnej. Wynik na portfelu głównym w samym III kwartale br. wyniósł 607 mln zł, rosnąc rok do roku o 54,9%, a zwrot na portfelu przekroczył 5,2%. Po trzech kwartałach 2022 r. wyniósł 1,57 mld zł, wobec 1,72 mld zł rok wcześniej, ale wówczas mocno wpłynął na to jednorazowy zysk w wysokości 518 mln zł z tytułu wejścia na warszawską giełdę portfelowej spółki z branży logistycznej. 

Solidne wyniki wypracowane w sposób powtarzalny oraz silna pozycja kapitałowa Grupy PZU, potwierdzona m.in. współczynnikiem wypłacalności Solvency II przekraczającym 200% i oceną ratingową agencji S&P na poziomie A- z perspektywą stabilną, pozwoliły na wypłatę dywidendy. 20 października 2022 r. PZU wypłacił akcjonariuszom blisko 1,7 mld zł, co daje 1,94 zł dywidendy na akcję.

Grupa PZU kontynuuje szybki rozwój w strategicznych obszarach, np. zdrowia. Po trzech kwartałach br. przychody w filarze zdrowia wyniósł 937 mln zł, o 17% więcej rok do roku, dzięki wyższy wpływom generowanym przez wciąż powiększaną sieć placówek (+ 17,5% r/r), jak i sprzedaż ubezpieczeń zdrowotnych i abonamentów (+16,6% r/r). Liczba umów zdrowotnych w całej Grupie PZU wzrosła do 3,17 mln, tj. 8,9% r/r.

W III kwartale 2022 r. Grupa PZU konsekwentnie rozwijała też liczne ekosystemy produktowo-usługowe. Wdrożyła m.in. elastyczne indywidualne PZU NNW Edukacja dla rodziców zainteresowanych s taką ochroną swoich dzieci, ubezpieczenie grupowe PZU na Życie Plus , umożliwiające zapewnienie pracownikom i ich rodzinom ochrony życia i opieki medycznej – w ramach jednej umowy i jednego procesu sprzedażowego. W końcu września br. PZU, jako pierwszy ubezpieczyciel w Europie Środkowo-Wschodniej wdrożył opartą na sztucznej inteligencji aplikację do obsługi szkód ruchomości domowych  – system AiHome, przygotowany ze szwedzkim startupem. Wcześniej, bo w sierpniu będąc liderem innowacyjności w dziedzinie insurtech i healthtech nasz narodowy ubezpieczyciel udostępnił klientom ubezpieczeń grupowych aplikację mobilną SkiVision, pozwalającą wykryć nowotworowe zmiany skórne, za co zdobył liczne nagrody w Polsce i na świecie.

Trzeci kwartał 2022 r. stał też pod znakiem wydarzeń istotnych dla realizacji strategii ESG. Grupy PZU dołączyła do United Nations Global Impact – największej na świecie inicjatywy wspierającej prowadzenie biznesu zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Zakończyła się też przeprowadzka do biurowca PZU Park, nowej siedziby głównej Grupy PZU przy Rondzie Daszyńskiego 4 w Warszawie, który uznawany jest za najbardziej ekologiczny budynek biurowy w stolicy. Przenosiny związane były ściśle z przejściem Grupy PZU na model pracy hybrydowej.

t.brzezinski@cleanerenergy.pl

Cleaner Energy

Polityka prywatności i cookies

Polityka prywatności

1. Wprowadzenie

Niniejszy dokument stanowi politykę prywatności i informację o plikach cookies („Polityka”).

Jesteśmy zobowiązani do ochrony prywatności osób odwiedzających naszą stronę. Równocześnie, szanujemy prawo użytkowników do prywatności i gwarantujemy im prawo wyboru w zakresie udostępniania informacji, które ich dotyczą. Dokładamy starań, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/979 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”) oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych („UODO”).

2. Administrator danych osobowych

Niniejsza Polityka dotyczy przetwarzania danych osobowych, których administratorem jest Cleaner Energy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Dąbrowieckiej 6A lok. 6, 03-932 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000770248, REGON 382497533, NIP 1132992861 („Spółka”).

Spółka, jako administrator danych osobowych, decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych użytkowników.

W sprawach ochrony swoich danych osobowych możesz skontaktować się z nami:

a) pod adresem e-mail: rodo@cleanerenergy.pl

b) pisemnie na adres siedziby Spółki.

 

3. Zakres przetwarzanych danych

Spółka przetwarza dane, które użytkownicy podają lub udostępniają w historii przeglądania stron i aplikacji w ramach korzystania z naszych usług (wraz ze zautomatyzowaną analizą aktywności użytkownika na stronie).

Spółka przetwarza również dane, które użytkownik podaje w celu założenia konta lub korzystania z usługi newslettera, tj. imię, nazwisko, adres e-mail.

4. Cel i podstawa przetwarzania danych

Twoje dane będą przetwarzane do celu:

a) realizacji usługi w oparciu o regulamin korzystania z serwisu, jeśli użytkownik zarejestruje swoje konto lub skorzysta z usługi newslettera (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. b RODO),

b) dopasowania treści serwisu do zainteresowań użytkownika, a także wykrywania nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO),

c) ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego w tym interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

5. Wymóg podania danych

Podanie danych w celu realizacji usług jest niezbędne do świadczenia tych usług. W razie niepodania tych danych usługa nie będzie mogła być świadczona.

Przetwarzanie danych w pozostałych celach tj. dopasowanie treści serwisu do zainteresowań, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług w ramach serwisu jest niezbędne w celu zapewnienia wysokiej jakości usług. Niezebranie Twoich danych osobowych w tych celach może uniemożliwić poprawne świadczenie usług.

6. Prawo do sprzeciwu

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych opisanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że w stosunku do Twoich danych istnieją dla nas ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Jeżeli skorzystasz z tego prawa – zaprzestaniemy przetwarzania danych w tym celu.

7. Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe:

a) niezbędne do świadczenia usług, będą przechowywane przez okres, w którym usługi te będą świadczone, oraz po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń,

b) niezbędne do dostosowania treści serwisu do zainteresowań, prowadzenia marketingu usług własnych, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będę przechowywane do momentu wyrażenia sprzeciwu lub do czasu zakończenia korzystania przez Ciebie z usług serwisu, w zależności, które z powyższych wydarzeń nastąpi jako pierwsze.

8. Odbiorcy danych

Twoje dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom i organom upoważnionym do przetwarzania tych danych na podstawie przepisów prawa.

Twoje dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratorów, m.in. dostawcom usług IT, firmom księgowym, przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorami i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratorów.

9. Prawa podmiotów danych

Zgodnie z RODO, przysługuje Ci:

a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;

b) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;

c) prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych;

d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;

e) prawo do przenoszenia danych;

f) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

10 .Przekazywanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej

Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Pliki cookies

1. Co to są pliki cookies?

Cookies to fragmenty informacji, które są przechowywane na Twoim komputerze, tablecie lub telefonie („Urządzenia końcowe”), w momencie gdy odwiedzasz stronę internetową. Cookies pozwalają zidentyfikować Urządzenie końcowe zawsze kiedy odwiedzasz daną stronę.

Cookies zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, swój czas istnienia, unikalny numer identyfikujący przeglądarkę, z której następuje połączenie

Korzystamy także ze standardowych plików dziennika serwera sieciowego. Dane, które zbieramy są w pełni zanonimizowane. Informacje te są niezbędne, aby ustalić liczbę osób odwiedzających serwis oraz aby dostosować go w sposób przyjazny użytkownikom.

2. Do czego są wykorzystywane pliki cookies?

Pliki cookies i inne dane przechowywane na Twoim urządzeniu są wykorzystywane do:

a) zapewnienia użytkownikom lepszego odbioru online,

b) umożliwienia ustawienia osobistych preferencji,

c) zapewnienia bezpieczeństwa,

d) kontroli i ulepszania naszych usług,

e) zbierania danych statystycznych.

3. Jak długo cookies są przechowywane?

Pliki cookies danej sesji pozostają na komputerze tylko do momentu zamknięcia przeglądarki.

Trwałe pliki cookies są przechowywane na twardym dysku do czasu ich usunięcia lub wygaśnięcia. Służą one m.in. do zapamiętywania preferencji użytkownika podczas korzystania ze strony.

4. Wykaz wykorzystywanych plików cookies

W ramach naszego serwisu korzystany z następujących plików cookies:

a) niezbędne

b) analityczne” /„wydajnościowe

c) funkcjonalne

5. Wyłączenie plików cookies

Większość przeglądarek internetowych jest ustawiona na automatyczne przyjmowanie plików cookies. Powyższe ustawienia można zmienić i zablokować cookies w całości lub w części.

Sposób wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach znajdziesz na poniższych stronach:

Chrome, Firefox, Safari.

Pamiętaj, że zmiana ustawienia plików cookies i podobnych technologii może wpłynąć na sposób funkcjonowania naszego serwisu.

Niniejsza Polityka może być co pewien czas aktualizowana poprzez zamieszczenie w serwisie jej nowej wersji.

Regulamin serwisu