Polska może być 7. w Europie w rejestracjach aut elektrycznych w 2-3 lata

Prawie 9 na 10 Polaków chce inwestycji w OZE
10 lutego 2023
Wnioski PGE z najwyższą liczbą punktów na farmy wiatrowe w kolejnych obszarach morskich
10 lutego 2023

Polska pod względem liczby rejestracji EV może zajmować w Europie w 2025-2026 r. podobną pozycję, jak obecnie pod względem rejestracji samochodów spalinowych, czyli okolice 7. Miejsca – ocenia Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

„Pod względem rozwoju elektromobilności Polska znajduje się obecnie co najmniej kilka lat za Europą Zachodnią. Na pewno nie nadrabiamy tego dystansu, a nawet zaczynamy go tracić względem niektórych krajów, co jest zjawiskiem niepokojącym. 'Broni nas’ jednak wielkość rynku motoryzacyjnego oraz fakt, że percepcja elektromobilności jako zjawiska jest u nas porównywalna do tej na Zachodzie, a trendy są dokładnie takie same” – powiedział Mazur.

Według niego, w ciągu 2-3 lat powinniśmy dojść pod względem liczby rejestracji samochodów elektrycznych do mniej więcej 7. miejsca w Europie, czyli tego samego, które zajmujemy obecnie pod względem liczby rejestracji samochodów spalinowych.

Znaczącym wyzwaniem jest również elektryfikacja drogowego transportu ciężkiego. Polska dysponuje dziś największą flotą samochodów ciężarowych w Unii Europejskiej.

„Mam nadzieję, że nie pozwolimy na Europę dwóch prędkości w segmencie bezemisyjnych pojazdów ciężarowych, bo to by oznaczało poważne problemy dla naszej branży transportowo-logistycznej. Na szczęście, ruszamy wszyscy z podobnego poziomu, bo nigdzie w Europie, nawet w Norwegii, nie ma dziś infrastruktury ładowania zdolnej obsłużyć elektryczne ciężarówki, a dodatkowo unijna dyrektywa AFIR nieco wyrównuje szanse, nakładając na państwa członkowskie konkretne wymogi dotyczące rozwoju infrastruktury ładowania. To powinno nam pomóc uniknąć pułapki pozostania w segmencie eHDV daleko w tyle za innymi krajami, jak to miało miejsce w przypadku samochodów osobowych” – dodał szef PSPA.

Dyrektor zarządzający PSPA wypowiedział się również na temat punktów ładowania „elektryków”. Według jego przewidywań liczba ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych może wzrosnąć o 2,8-4 tys. sztuk w 2023 roku, przy czym najbardziej prawdopodobny jest wzrost rzędu 3,2-3,6 tys. punktów.

„Zakładamy, że ok. 600 stacji, które zostały uruchomione w 2022 roku, to dopiero przedsmak tego, co czeka nas w roku 2023. Wzrost w obszarze infrastruktury ładowania może okazać się jeszcze wyższy niż w zakresie liczby rejestracji samochodów elektrycznych, ponieważ wiele czynników stymulujących rozwój tego sektora nałoży się na siebie” – powiedział Mazur.

Według niego, po pierwsze, rośnie dojrzałość istniejących na polskim rynku operatorów stacji ładowania, którzy coraz lepiej radzą sobie w tym trudnym biznesie, co utwierdza ich w przekonaniu, że to właściwy kierunek, a jednocześnie wpływa na zainteresowanie Polską nowych graczy – zarówno krajowych, jak i międzynarodowych, takich jak Fastned, Power Dot, Eleport czy Allego. Po drugie, dopłaty do budowy infrastruktury wchodzą w nową fazę, bo w tym roku podpisywane będą umowy z inwestorami, którzy w ubiegłym roku złożyli wnioski o dofinansowanie i część prowadzonych przez nich inwestycji powinna zostać sfinalizowana. Po trzecie, rynek się stabilizuje i nie będzie już zamieszania wprowadzanego zmianami regulacyjnymi, w szczególności mechanizmem interwencyjnym.

„To wszystko sprawia, że to może być rok przełomowy dla infrastruktury ładowania. Dyskusja coraz bardziej zmienia się też z ilościowej w jakościową, z czasem coraz mniejsze znaczenie będzie miała liczba nowo uruchamianych punktów ładowania, a coraz większe ich moc. Zwiększenie mocy ładowarki z 50 kW do 200 kW jest równie istotne jak uruchomienie nowej stacji” – podkreślił Mazur.

Szef PSPA przewiduje, że w 2023 roku na polskim rynku powstanie od 1 400 do 2 000 stacji ładowania (2 800 – 4 000 punktów ładowania), a najbardziej prawdopodobny scenariusz to 1 600 – 1 800 stacji (3 200 – 3 600 punktów).

„Przy czym, jeśli większość umów o dopłaty zostanie podpisana w I kwartale roku, to możemy nawet zbliżyć się do zdublowania całej istniejącej do tej pory infrastruktury, liczącej na koniec 2022 roku nieco ponad 2 600 stacji ładowania” – zaznaczył Mazur.

Ponadto szef PSPA poinformował również, że liczba rejestracji nowych samochodów w pełni elektrycznych (BEV) w Polsce może wynieść nawet 20-24 tys. sztuk w 2023 roku, co powinno stanowić 5-6 proc. wszystkich rejestracji nowych samochodów.

„Patrzymy z dużą nadzieją na rok 2023 pod kątem rejestracji samochodów elektrycznych, bo to będzie pierwszy rok, w którym coraz mniej rzeczy robimy po raz pierwszy. W 2022 r. po polskich drogach jeździło ponad 34 tys. samochodów w pełni elektrycznych. To już zauważalna liczba, która buduje świadomość wśród kierowców” – powiedział Mazur.

W jego ocenie, rok 2022, który był bardzo trudny dla całej branży motoryzacyjnej, bo nałożyło się w nim kilka negatywnych trendów, takich jak wciąż odczuwalne skutki pandemii i problemów z półprzewodnikami, załamanie łańcucha dostaw w związku z wojną w Ukrainie oraz inflacja, mimo wszystko pokazał, że kryzys nie jest w stanie zatrzymać rozwoju elektromobilności.

Przy spadku łącznej liczby rejestracji samochodów w Polsce o ok. 6 proc. do niespełna 420 tys. sztuk w 2022 r., liczba rejestracji osobowych samochodów w pełni elektrycznych (BEV) wzrosła o 57 proc. i wyniosła prawie 14 tys. sztuk.

„Podążamy już utartą ścieżką, to tylko kwestia czasu, kiedy na głównych światowych rynkach, czyli w USA, Europie i Chinach pozycja samochodów elektrycznych stanie się dominująca. Obecnie wszystko zależy od strony podażowej. Mam nadzieję, że w tym roku nie będzie ona ograniczeniem dla rozwoju rynku jak rok temu, a popyt, stymulowany dopłatami, które nie będą trwać wiecznie, czego konsumenci mają świadomość, będzie miał coraz istotniejszy wpływ na wolumen rejestracji” – dodał szef PSPA.

„Liczę na to, że w 2023 roku liczba rejestracji zdecydowanie przekroczy 20 tys. sztuk i osiągniemy poziom 20-24 tys. rejestracji. Przy dalszym spadku rejestracji ogółem może to stanowić 5-6 proc. wszystkich nowych samochodów w Polsce. To by oznaczało, że znajdziemy się w miejscu, w którym Europa Zachodnia była trzy lata temu” – podsumował Mazur.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności oraz promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.

Na podst. ISBnews

BB

Cleaner Energy

Polityka prywatności i cookies

Polityka prywatności

1. Wprowadzenie

Niniejszy dokument stanowi politykę prywatności i informację o plikach cookies („Polityka”).

Jesteśmy zobowiązani do ochrony prywatności osób odwiedzających naszą stronę. Równocześnie, szanujemy prawo użytkowników do prywatności i gwarantujemy im prawo wyboru w zakresie udostępniania informacji, które ich dotyczą. Dokładamy starań, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/979 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”) oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych („UODO”).

2. Administrator danych osobowych

Niniejsza Polityka dotyczy przetwarzania danych osobowych, których administratorem jest Cleaner Energy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Dąbrowieckiej 6A lok. 6, 03-932 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000770248, REGON 382497533, NIP 1132992861 („Spółka”).

Spółka, jako administrator danych osobowych, decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych użytkowników.

W sprawach ochrony swoich danych osobowych możesz skontaktować się z nami:

a) pod adresem e-mail: rodo@cleanerenergy.pl

b) pisemnie na adres siedziby Spółki.

 

3. Zakres przetwarzanych danych

Spółka przetwarza dane, które użytkownicy podają lub udostępniają w historii przeglądania stron i aplikacji w ramach korzystania z naszych usług (wraz ze zautomatyzowaną analizą aktywności użytkownika na stronie).

Spółka przetwarza również dane, które użytkownik podaje w celu założenia konta lub korzystania z usługi newslettera, tj. imię, nazwisko, adres e-mail.

4. Cel i podstawa przetwarzania danych

Twoje dane będą przetwarzane do celu:

a) realizacji usługi w oparciu o regulamin korzystania z serwisu, jeśli użytkownik zarejestruje swoje konto lub skorzysta z usługi newslettera (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. b RODO),

b) dopasowania treści serwisu do zainteresowań użytkownika, a także wykrywania nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO),

c) ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego w tym interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

5. Wymóg podania danych

Podanie danych w celu realizacji usług jest niezbędne do świadczenia tych usług. W razie niepodania tych danych usługa nie będzie mogła być świadczona.

Przetwarzanie danych w pozostałych celach tj. dopasowanie treści serwisu do zainteresowań, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług w ramach serwisu jest niezbędne w celu zapewnienia wysokiej jakości usług. Niezebranie Twoich danych osobowych w tych celach może uniemożliwić poprawne świadczenie usług.

6. Prawo do sprzeciwu

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych opisanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że w stosunku do Twoich danych istnieją dla nas ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Jeżeli skorzystasz z tego prawa – zaprzestaniemy przetwarzania danych w tym celu.

7. Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe:

a) niezbędne do świadczenia usług, będą przechowywane przez okres, w którym usługi te będą świadczone, oraz po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń,

b) niezbędne do dostosowania treści serwisu do zainteresowań, prowadzenia marketingu usług własnych, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będę przechowywane do momentu wyrażenia sprzeciwu lub do czasu zakończenia korzystania przez Ciebie z usług serwisu, w zależności, które z powyższych wydarzeń nastąpi jako pierwsze.

8. Odbiorcy danych

Twoje dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom i organom upoważnionym do przetwarzania tych danych na podstawie przepisów prawa.

Twoje dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratorów, m.in. dostawcom usług IT, firmom księgowym, przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorami i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratorów.

9. Prawa podmiotów danych

Zgodnie z RODO, przysługuje Ci:

a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;

b) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;

c) prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych;

d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;

e) prawo do przenoszenia danych;

f) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

10 .Przekazywanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej

Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Pliki cookies

1. Co to są pliki cookies?

Cookies to fragmenty informacji, które są przechowywane na Twoim komputerze, tablecie lub telefonie („Urządzenia końcowe”), w momencie gdy odwiedzasz stronę internetową. Cookies pozwalają zidentyfikować Urządzenie końcowe zawsze kiedy odwiedzasz daną stronę.

Cookies zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, swój czas istnienia, unikalny numer identyfikujący przeglądarkę, z której następuje połączenie

Korzystamy także ze standardowych plików dziennika serwera sieciowego. Dane, które zbieramy są w pełni zanonimizowane. Informacje te są niezbędne, aby ustalić liczbę osób odwiedzających serwis oraz aby dostosować go w sposób przyjazny użytkownikom.

2. Do czego są wykorzystywane pliki cookies?

Pliki cookies i inne dane przechowywane na Twoim urządzeniu są wykorzystywane do:

a) zapewnienia użytkownikom lepszego odbioru online,

b) umożliwienia ustawienia osobistych preferencji,

c) zapewnienia bezpieczeństwa,

d) kontroli i ulepszania naszych usług,

e) zbierania danych statystycznych.

3. Jak długo cookies są przechowywane?

Pliki cookies danej sesji pozostają na komputerze tylko do momentu zamknięcia przeglądarki.

Trwałe pliki cookies są przechowywane na twardym dysku do czasu ich usunięcia lub wygaśnięcia. Służą one m.in. do zapamiętywania preferencji użytkownika podczas korzystania ze strony.

4. Wykaz wykorzystywanych plików cookies

W ramach naszego serwisu korzystany z następujących plików cookies:

a) niezbędne

b) analityczne” /„wydajnościowe

c) funkcjonalne

5. Wyłączenie plików cookies

Większość przeglądarek internetowych jest ustawiona na automatyczne przyjmowanie plików cookies. Powyższe ustawienia można zmienić i zablokować cookies w całości lub w części.

Sposób wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach znajdziesz na poniższych stronach:

Chrome, Firefox, Safari.

Pamiętaj, że zmiana ustawienia plików cookies i podobnych technologii może wpłynąć na sposób funkcjonowania naszego serwisu.

Niniejsza Polityka może być co pewien czas aktualizowana poprzez zamieszczenie w serwisie jej nowej wersji.

Regulamin serwisu