W Polsce zarejestrowano na koniec 2020 r. ponad 20 tys. e-aut

Na koniec 2020 roku w Polsce było zarejestrowanych 20 181 samochodów elektrycznych, z czego 9 751 aut w pełni elektryczny oraz 10 430 hybryd plug-in – podał Santander Consumer Multirent, powołując się na dane CEPiK, opublikowane przez Samar. Jest to o 29 proc. więcej niż w listopadzie ubiegłego roku oraz o 120 proc. niż w zestawieniu z grudniem 2019.

Jak wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, mimo pandemii w ciągu pierwszego półrocza 2020 roku na terenie Unii Europejskiej zarejestrowano ponad 154,9 tys. samochodów zasilanych wyłącznie prądem. Tym samym rynek tego typu aut wzrósł o ponad 40-procentowy w porównaniu z pierwszym półroczem 2019.

W zeszłym roku Ministerstwo Klimatu oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ruszyły z trzema pilotażowymi programami dotyczącymi elektromobilności, na łączną kwotę blisko 150 mln zł. Z uruchomionego przez NFOŚiGW pilotażowego naboru wniosków o dofinansowanie e-aut skorzystało już około 400 kierowców

„W ramach „Zielonego samochodu”, stworzonego dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej, można było ubiegać się o dopłatę o maksymalnej wysokości 18 750 zł, jednak kwota ta nie mogła stanowić więcej niż 15 proc. wartości auta. Maksymalna cena samochodu wynosiła z kolei 125 000 zł. W przypadku przedsiębiorców (program „eVAN”) oraz taksówkarzy („Koliber”) system dotacji obejmował również ładowarki o mocy do 22 kW. Program „eVan” dawał możliwość dofinansowania do 30 proc. kosztów – jednak nie więcej niż 70 tys. zł – zakupu bądź leasingu elektrycznego samochodu dostawczego. Natomiast „Koliber” przewidywał zwrot w wysokości do 20 proc. wartości pojazdu o maksymalnej kwocie 25 tysięcy złotych.” – czytamy w komunikacie

Jak podano w komunikacie, obecnie w planach są nowe programy dopłat inspirowane ubiegłorocznym pilotażem, które zostaną uruchomione po zakończeniu uzgodnień z Komisją Europejską w sprawie schematu wsparcia dla zakupu samochodów elektrycznych oraz do budowy infrastruktury ładowania takich pojazdów. Prace te mają na celu dotarcie do szerszych grup docelowych w przyszłości i wyeliminowanie ograniczeń np. braku możliwości ujęcia sektora transportu, wynikającego ze specyfiki udzielania wsparcia na zasadach pomocy de minimis.

„Dotacje dla kierowców mających w planach zakup bądź leasing e-auta są bardzo ważne. Samochody elektryczne mają wiele zalet, które służą nam wszystkim m.in. wywierają pozytywny wpływ na jakość powietrza, ograniczają emisję CO2, a także pozwalają obniżyć poziom hałasu. Warto zachęcać użytkowników do decydowania się na podobne rozwiązanie, zwłaszcza biorąc pod uwagę obecny wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi, co jest naprawdę imponującym osiągnięciem sektora automotive w czasach pandemii” mówi Olga Chorko z Santander Consumer Multirent, ekspertka platformy Autosalon.

BB

PKN Orlen zawarł umowę na dostawę ropy naftowej z Rosneftem
16 marca 2021
Łódź jako pierwsze w Polsce miasto chce wyemitować zielone obligacje
17 marca 2021