Ponad połowa firm na świecie ocenia, że pandemia przyspieszyła realizację celów środowiskowych w firmie – wynika z raportu ING i EY „Biznes dla klimatu. Raport o zmianie priorytetów”. Rosnące wymagania ze strony regulatorów oraz presja sektora finansowego sprawią, że w najbliższych latach kryteria ESG będą filarem transformacji przedsiębiorstw. Polska jako kraj, który jest bardzo mocno włączony w międzynarodowe łańcuchy dostaw, musi zadbać o to, by jej pozycja konkurencyjna nie osłabła – uważają eksperci.
Z badania ankietowego ING, przeprowadzonego wiosną 2021 r., wśród 400 korporacji z USA, Europy i Azji wynika, że zrównoważony rozwój coraz mocniej wpisuje się w budowanie wartości firmy, zwłaszcza w dłuższym terminie. Trend ten nasilił się w ostatnich miesiącach.
„Więcej niż połowa – ponad 55 proc. firm na wszystkich kontynentach mówi, że pandemia przyspieszyła działania w zakresie realizacji celów środowiskowych. Wiele firm uświadomiło sobie, że skoro wirus może wywołać tak wielkie problemy gospodarcze i społeczne, to kryzys klimatyczny może spowodować dużo większe problemy, więc warto posuwać do przodu realizację tych celów. Zauważmy także, że ogłaszanie zerowej emisyjności bardzo przyspiesza we wszystkich sektorach gospodarki – w gospodarce realnej robią to firmy, które produkują, handlują, ale również w sektorze finansowym. Zaczęło się od naukowców, którzy grzmieli, że grozi nam kryzys klimatyczny. Zostało to przełożone na cele na poziomie rządów, odpowiedziały na to bardzo szybko przedsiębiorstwa i również sektor finansowy” – powiedział Rafał Benecki, główny ekonomista ING Banku Śląskiego podczas spotkania online poświęconemu raportowi.
Jak podkreślił, banki są katalizatorem tych zmian – poprzez dobór klientów do portfela mogą te zmiany przyspieszać, a strategie ESG obejmują już niemal cały rynek finansowy.
„Widzimy również bardzo szybką odpowiedź po stronie asset managerów. Posiadacze aktywów – czyli fundusze emerytalne, ubezpieczyciele, fundusze inwestycyjne masowo ogłaszają, że chcą, aby ich portfel do roku 2040-2050 był zeroemisyjny. W odpowiedzi na to przedsiębiorstwa emitują zielone obligacje. Z kolei asset managerowie zakładają fundusze, które kupują aktywa, które są spójne z celami ESG” – wskazał Benecki.
Jak podkreślił, w czasie pandemii, w skali międzynarodowej aktywa tych funduszy podwoiły się, bardzo mocno wzrosły także emisje zielonych obligacji.
„Wszędzie widać duże przyspieszenie, jeśli chodzi o selekcję klientów, aktywów pod kątem spełniania celów środowiskowych i szeroko rozumianych jako ESG” – uważa główny ekonomista.
Z kolei ubezpieczyciele, chcąc obniżyć ryzyko, już zaczęli wycofywać ze swoich portfeli aktywa, które mają niski rating ESG. Firmy, które nie biorą czynników zrównoważonego rozwoju pod uwagę, będą stopniowo narażone na coraz droższe polisy, a co za tym idzie – zmniejszającą się rentowność. Już teraz pojawiają się ubezpieczenia z preferencyjnymi warunkami cenowymi dla „zielonych” produktów, czego przykładem są ubezpieczenia samochodów z napędem elektrycznym, zaznaczają autorzy raportu.
Jak podkreślił partner w EY Polska Jarosław Wajer, zagadnienia dotyczące zrównoważonego rozwoju nie są chwilową modą, a długoterminowym trendem, który jest na agendzie inwestorów instytucjonalnych oraz zarządów największych światowych przedsiębiorstw.
„Biorąc pod uwagę rosnące wymagania ze strony regulatorów oraz presję sektora finansowego, można stwierdzić, że kryteria środowiskowe, społeczne i zarządcze (ESG), a w szczególności cele dekarbonizacyjne, będą filarem transformacji przedsiębiorstw w erze popandemicznej. Obejmuje to również wypracowanie standardów raportowania niefinansowych czynników ESG” – uważa Wajer.
Z badania „2021 EY Global Wealth Research Report” wynika, że ponad 40 proc. ankietowanych inwestorów instytucjonalnych deklaruje, iż systematycznie korzysta z informacji niefinansowych przy podejmowaniu decyzji, a zaledwie 36 proc. spodziewa się, że w horyzoncie najbliższych trzech lat będzie polegać na tradycyjnym inwestowaniu, nieuwzględniającym wpływ czynników ESG. Według tego badania, w skali globalnej ponad 75 proc. zamożnych klientów ma cele inwestycyjne związane ze zrównoważonym rozwojem.
„Inwestorzy są wyposażeni w coraz bardziej precyzyjne wskaźniki i dane, które z kolei umożliwiają wyliczenie stopy zwrotu z inwestycji w firmy wdrażające ESG i porównanie z alternatywami” – zaznaczył Janusz Miszczak, partner w EY Polska.
W ocenie głównego ekonomisty ING, Polska jako kraj, który jest bardzo mocno włączony w międzynarodowe łańcuchy dostaw, musi zadbać o to, by jej pozycja konkurencyjna nie osłabła.
„Niedobrze by było, gdybyśmy na tym polu tracili konkurencyjność, bo okazuje się, że to jest nowe kryterium do konkurowania – nie tylko niższe koszty pracy, nie tylko szybkość dostaw, ale również realizacja celów ESG” – wskazał Benecki.
„Polska jest dużym eksporterem, jest członkiem Unii, wiele polskich firm jest dostarczycielem półproduktów, surowców, gotowych produktów do globalnych łańcuchów dostaw, do klientów za granicą. Jeżeli chcemy cały czas brać udział w europejskim biznesie warto śledzić, co dzieje się na poziomie polityki, międzynarodowych korporacji. I okazuje się, że cele ESG to jest taki nowy obszar konkurencji, który może mieć wpływ na dobór kontrahentów w przyszłości” – podkreślił.
Jak podkreślił, ING Bank wycofuje się z ekspozycji w stosunku do tych firm, które w większości polegają na przychodach generowanych z węgla, jego śladem idą także inne banki.
„Gdy ogłosiliśmy taką deklarację, byliśmy outsiderem, a teraz większość banków w Polsce to robi, łącznie z bankami, które mają udział Skarbu Państwa. Ograniczamy finansowanie dla tych, którzy mają większość przychodów z węgla, natomiast ci, którzy produkują samochody, buty, meble, bazujące na energii, wciąż dostają kredyt. To są cały czas klienci, którzy dostają kredyt – na tym polega na ta selekcja” – zaznaczył.
Według Miszczaka, firmy, które nie wdrożą skutecznie kryteriów ESG w zakresie dekarbonizacji, mogą mieć wyższe koszty finansowania, co będzie przekładało się na ich konkurencyjność.
„Warto pamiętać o tym, że ta zmiana to jest dopiero początek i z perspektywy dostępności finansowania nie można wykluczyć, że w najbliższych latach będziemy mieli do czynienia z takimi działaniami Unii Europejskiej, które spowodują, że wymogi kapitałowe dotyczące tej części portfela, która zielona nie jest, będą wyższe w stosunku do tej, która przyczynia się pozytywnie do tego wskaźnika green asset ratio” – podkreślił partner w EY Polska.
(ISBnews)
Polityka prywatności i cookies
Polityka prywatności
1. Wprowadzenie
Niniejszy dokument stanowi politykę prywatności i informację o plikach cookies („Polityka”).
Jesteśmy zobowiązani do ochrony prywatności osób odwiedzających naszą stronę. Równocześnie, szanujemy prawo użytkowników do prywatności i gwarantujemy im prawo wyboru w zakresie udostępniania informacji, które ich dotyczą. Dokładamy starań, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/979 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”) oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych („UODO”).
2. Administrator danych osobowych
Niniejsza Polityka dotyczy przetwarzania danych osobowych, których administratorem jest Cleaner Energy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Dąbrowieckiej 6A lok. 6, 03-932 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000770248, REGON 382497533, NIP 1132992861 („Spółka”).
Spółka, jako administrator danych osobowych, decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych użytkowników.
W sprawach ochrony swoich danych osobowych możesz skontaktować się z nami:
a) pod adresem e-mail: rodo@cleanerenergy.pl
b) pisemnie na adres siedziby Spółki.
3. Zakres przetwarzanych danych
Spółka przetwarza dane, które użytkownicy podają lub udostępniają w historii przeglądania stron i aplikacji w ramach korzystania z naszych usług (wraz ze zautomatyzowaną analizą aktywności użytkownika na stronie).
Spółka przetwarza również dane, które użytkownik podaje w celu założenia konta lub korzystania z usługi newslettera, tj. imię, nazwisko, adres e-mail.
4. Cel i podstawa przetwarzania danych
Twoje dane będą przetwarzane do celu:
a) realizacji usługi w oparciu o regulamin korzystania z serwisu, jeśli użytkownik zarejestruje swoje konto lub skorzysta z usługi newslettera (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. b RODO),
b) dopasowania treści serwisu do zainteresowań użytkownika, a także wykrywania nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO),
c) ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego w tym interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO).
5. Wymóg podania danych
Podanie danych w celu realizacji usług jest niezbędne do świadczenia tych usług. W razie niepodania tych danych usługa nie będzie mogła być świadczona.
Przetwarzanie danych w pozostałych celach tj. dopasowanie treści serwisu do zainteresowań, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług w ramach serwisu jest niezbędne w celu zapewnienia wysokiej jakości usług. Niezebranie Twoich danych osobowych w tych celach może uniemożliwić poprawne świadczenie usług.
6. Prawo do sprzeciwu
W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych opisanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że w stosunku do Twoich danych istnieją dla nas ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Jeżeli skorzystasz z tego prawa – zaprzestaniemy przetwarzania danych w tym celu.
7. Okres przechowywania danych
Twoje dane osobowe:
a) niezbędne do świadczenia usług, będą przechowywane przez okres, w którym usługi te będą świadczone, oraz po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń,
b) niezbędne do dostosowania treści serwisu do zainteresowań, prowadzenia marketingu usług własnych, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będę przechowywane do momentu wyrażenia sprzeciwu lub do czasu zakończenia korzystania przez Ciebie z usług serwisu, w zależności, które z powyższych wydarzeń nastąpi jako pierwsze.
8. Odbiorcy danych
Twoje dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom i organom upoważnionym do przetwarzania tych danych na podstawie przepisów prawa.
Twoje dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratorów, m.in. dostawcom usług IT, firmom księgowym, przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorami i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratorów.
9. Prawa podmiotów danych
Zgodnie z RODO, przysługuje Ci:
a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;
b) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;
c) prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych;
d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;
e) prawo do przenoszenia danych;
f) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10 .Przekazywanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej
Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Pliki cookies
1. Co to są pliki cookies?
Cookies to fragmenty informacji, które są przechowywane na Twoim komputerze, tablecie lub telefonie („Urządzenia końcowe”), w momencie gdy odwiedzasz stronę internetową. Cookies pozwalają zidentyfikować Urządzenie końcowe zawsze kiedy odwiedzasz daną stronę.
Cookies zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, swój czas istnienia, unikalny numer identyfikujący przeglądarkę, z której następuje połączenie
Korzystamy także ze standardowych plików dziennika serwera sieciowego. Dane, które zbieramy są w pełni zanonimizowane. Informacje te są niezbędne, aby ustalić liczbę osób odwiedzających serwis oraz aby dostosować go w sposób przyjazny użytkownikom.
2. Do czego są wykorzystywane pliki cookies?
Pliki cookies i inne dane przechowywane na Twoim urządzeniu są wykorzystywane do:
a) zapewnienia użytkownikom lepszego odbioru online,
b) umożliwienia ustawienia osobistych preferencji,
c) zapewnienia bezpieczeństwa,
d) kontroli i ulepszania naszych usług,
e) zbierania danych statystycznych.
3. Jak długo cookies są przechowywane?
Pliki cookies danej sesji pozostają na komputerze tylko do momentu zamknięcia przeglądarki.
Trwałe pliki cookies są przechowywane na twardym dysku do czasu ich usunięcia lub wygaśnięcia. Służą one m.in. do zapamiętywania preferencji użytkownika podczas korzystania ze strony.
4. Wykaz wykorzystywanych plików cookies
W ramach naszego serwisu korzystany z następujących plików cookies:
a) niezbędne
b) analityczne” /„wydajnościowe
c) funkcjonalne
5. Wyłączenie plików cookies
Większość przeglądarek internetowych jest ustawiona na automatyczne przyjmowanie plików cookies. Powyższe ustawienia można zmienić i zablokować cookies w całości lub w części.
Sposób wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach znajdziesz na poniższych stronach:
Chrome, Firefox, Safari.
Pamiętaj, że zmiana ustawienia plików cookies i podobnych technologii może wpłynąć na sposób funkcjonowania naszego serwisu.
Niniejsza Polityka może być co pewien czas aktualizowana poprzez zamieszczenie w serwisie jej nowej wersji.