Famur zmienia strategię kierunek zielona energia

Ruszają konsultacje do programu transformacji sektora energetycznego
26 maja 2021
W kwietniu wzrosła produkcja węgla
26 maja 2021

Famur przyjął nowe kierunki strategiczne Grupy Famur, co oznacza modyfikację strategii na lata 2019-2023, ogłoszonej w 2018 r., oraz stanowiącej jej część polityki dywidendowej – podała spółka. Celem zmodyfikowanych i dostosowanych do zmiany otoczenia zewnętrznego kierunków strategicznych jest transformacja Grupy Famur w kierunku holdingu inwestującego w zieloną transformację oraz inne perspektywiczne branże przemysłowe.

Aktualne megatrendy oraz przyspieszający w skali globalnej proces transformacji w kierunku niskoemisyjnych gospodarek indukuje istotne zmiany w Polskiej Polityce Energetycznej. Zważywszy na znaczące powiązanie przychodów Grupy Famur z krajowym sektorem górnictwa węgla energetycznego (ok. 64 proc. przychodów w roku 2020), zarząd Famuru podjął decyzję o modyfikacji strategii na lata 2019-2023 oraz polityki dywidendowej, ponieważ w obliczu istotnej strukturalnej zmiany otoczenia gospodarczego zawarte w niej cele dotyczące osiągnięcia pierwotnie zakładanego poziomu przychodów oraz określonych korzyści z wejścia w segment HRM w obecnej sytuacji stają się niemożliwe do realizacji, podano.

„W odpowiedzi na obserwowane zmiany otoczenia zewnętrznego zarząd zmodyfikował kierunki strategiczne w celu wykorzystania m.in. potencjału i szans wynikających z transformacji energetycznej Polski. Nowe kierunki strategiczne będą skupiały się na:

  • orientacji na generowaniu gotówki z posiadanych aktywów górniczych, poprzez koncentrację na najbardziej rentownych i stabilnych obszarach produktowych oraz bieżące dostosowywanie struktury aktywów operacyjnych zgodnie z kierunkiem transformacji energetycznej Polski, przy zachowaniu kompetencji i know-how, umożliwiających oportunistyczny udział w wybranych projektach górniczych w Polsce oraz na rynkach eksportowych.
  • przebranżowieniu wybranych zakładów produkcyjnych m.in. w modelu partnerstwa strategicznego (np. JV, umowy licencyjne) w sektorach przemysłowych szczególnie zorientowanych na producentów maszyn i urządzeń dla OZE, transportu oraz logistyki i infrastruktury.
  • rozwoju w kierunku holdingu inwestującego w zieloną transformację, w pierwszej kolejności poprzez wejście w segment kompleksowej realizacji projektów fotowoltaicznych dla rynku B2B.
  • konsekwentnym poszukiwaniu atrakcyjnych inwestycji w obszarze związanym z OZE oraz innych perspektywicznych branżach przemysłowych”.

Zbudowane przez Grupę Famur kompetencje w branży przemysłowej i energetycznej, skala realizowanych przedsięwzięć, unikalna baza zasobów oraz silna pozycja finansowa pozwolą na dopasowanie profilu działalności Grupy do otoczenia gospodarczego, przekształcającego się zgodnie z Polityką Nowego Zielonego Ładu.

Celem zmodyfikowanych i dostosowanych do zmiany otoczenia zewnętrznego kierunków strategicznych jest transformacja Grupy Famur w kierunku holdingu inwestującego w zieloną transformację oraz inne perspektywiczne branże przemysłowe. Dzięki powyższym działaniom szacowany udział przychodów powiązanych z sektorem węgla energetycznego powinien spaść w roku 2024 poniżej 30 proc.

Rozwój w nowych obszarach będzie finansowany z generowanych zysków, dostępnych funduszy UE oraz innych instrumentów finansowych wspierających zieloną energetykę, podkreślono.

„Ekspansja Grupy Famur w nowych kierunkach w pierwszej fazie realizacji wymagać będzie reinwestycji wypracowywanych zysków, co wiąże się z koniecznością zmiany polityki dywidendowej. Ewentualna wysokość proponowanej dywidendy będzie uzależniona od osiągniętych zysków w danym roku, atrakcyjności inwestycyjnej nowych przedsięwzięć i perspektyw rozwoju oraz sytuacji finansowej i płynnościowej Grupy Famur. Jednocześnie z ogłoszeniem nowych kierunków strategicznych Grupy Famur zarząd Famur S.A. będzie rekomendował walnemu zgromadzeniu spółki przeznaczenie 70 mln zł na skup akcji własnych spółki w celu umorzenia. Łączna liczba proponowanych do nabycia akcji nie przekroczy 5 proc. kapitału zakładowego, tj. 28 700 000 akcji. Skup byłby realizowany w formie oferty zakupu z ceną 2,5 zł za akcję. Oferta będzie skierowana do wszystkich akcjonariuszy Famur, a nabycie akcji przez spółkę odbędzie na zasadach proporcjonalnej redukcji złożonych ofert sprzedaży. Intencją zarządu jest realizacja programu skupu w III kw. 2021 roku” – czytamy dalej.

Na przebieg zmodyfikowanej strategii, a tym samym na możliwość osiągnięcia zakładanych korzyści, mogą wpłynąć następujące czynniki: istotne pogorszenie się sytuacji makroekonomicznej, istotna zmiana w zapowiadanej transformacji energetycznej Polski, znaczące przyspieszenie programu wygaszania kopalń węgla energetycznego w Polsce oraz inne nietypowe, istotne dla działalności Grupy Famur zdarzenia jednorazowe czy też istotne zmiany regulacji, które mogą pojawić się w miejsce aktualnych przepisów.

Spółka poinformowała jednocześnie, że zawarła umowę inwestycyjną z TDJ o utworzeniu spółki Famur Solar.

Zawarta umowa pozwoli Grupie Famur na osiągnięcie ponad 1GW mocy projektów PV, w tym ponad 130 MW mocy z własnych farm (z wygraną aukcją 2019 i 2020 będących w trakcie budowy z przewidywaną realizacją do końca 2021 r.) oraz ponad 840 MW mocy projektów w trakcie rozwoju na różnym etapie przygotowania.

Famur Solar zostanie zasilony kapitałem pieniężnym w wysokości 70 mln zł, w proporcji 51 proc. Famur i 49 proc. TDJ. Famur – jednocześnie – zapewni finansowanie do kwoty 150 mln zł (w tym w formie krótko- i średnioterminowych pożyczek) na nabywanie i rozwój portfela projektów PV oraz budowę farm PV.

(Na podst. ISBnews)

Cleaner Energy

Polityka prywatności i cookies

Polityka prywatności

1. Wprowadzenie

Niniejszy dokument stanowi politykę prywatności i informację o plikach cookies („Polityka”).

Jesteśmy zobowiązani do ochrony prywatności osób odwiedzających naszą stronę. Równocześnie, szanujemy prawo użytkowników do prywatności i gwarantujemy im prawo wyboru w zakresie udostępniania informacji, które ich dotyczą. Dokładamy starań, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/979 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”) oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych („UODO”).

2. Administrator danych osobowych

Niniejsza Polityka dotyczy przetwarzania danych osobowych, których administratorem jest Cleaner Energy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Dąbrowieckiej 6A lok. 6, 03-932 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000770248, REGON 382497533, NIP 1132992861 („Spółka”).

Spółka, jako administrator danych osobowych, decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych użytkowników.

W sprawach ochrony swoich danych osobowych możesz skontaktować się z nami:

a) pod adresem e-mail: rodo@cleanerenergy.pl

b) pisemnie na adres siedziby Spółki.

 

3. Zakres przetwarzanych danych

Spółka przetwarza dane, które użytkownicy podają lub udostępniają w historii przeglądania stron i aplikacji w ramach korzystania z naszych usług (wraz ze zautomatyzowaną analizą aktywności użytkownika na stronie).

Spółka przetwarza również dane, które użytkownik podaje w celu założenia konta lub korzystania z usługi newslettera, tj. imię, nazwisko, adres e-mail.

4. Cel i podstawa przetwarzania danych

Twoje dane będą przetwarzane do celu:

a) realizacji usługi w oparciu o regulamin korzystania z serwisu, jeśli użytkownik zarejestruje swoje konto lub skorzysta z usługi newslettera (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. b RODO),

b) dopasowania treści serwisu do zainteresowań użytkownika, a także wykrywania nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO),

c) ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego w tym interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

5. Wymóg podania danych

Podanie danych w celu realizacji usług jest niezbędne do świadczenia tych usług. W razie niepodania tych danych usługa nie będzie mogła być świadczona.

Przetwarzanie danych w pozostałych celach tj. dopasowanie treści serwisu do zainteresowań, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług w ramach serwisu jest niezbędne w celu zapewnienia wysokiej jakości usług. Niezebranie Twoich danych osobowych w tych celach może uniemożliwić poprawne świadczenie usług.

6. Prawo do sprzeciwu

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych opisanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że w stosunku do Twoich danych istnieją dla nas ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Jeżeli skorzystasz z tego prawa – zaprzestaniemy przetwarzania danych w tym celu.

7. Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe:

a) niezbędne do świadczenia usług, będą przechowywane przez okres, w którym usługi te będą świadczone, oraz po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń,

b) niezbędne do dostosowania treści serwisu do zainteresowań, prowadzenia marketingu usług własnych, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będę przechowywane do momentu wyrażenia sprzeciwu lub do czasu zakończenia korzystania przez Ciebie z usług serwisu, w zależności, które z powyższych wydarzeń nastąpi jako pierwsze.

8. Odbiorcy danych

Twoje dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom i organom upoważnionym do przetwarzania tych danych na podstawie przepisów prawa.

Twoje dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratorów, m.in. dostawcom usług IT, firmom księgowym, przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorami i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratorów.

9. Prawa podmiotów danych

Zgodnie z RODO, przysługuje Ci:

a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;

b) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;

c) prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych;

d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;

e) prawo do przenoszenia danych;

f) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

10 .Przekazywanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej

Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Pliki cookies

1. Co to są pliki cookies?

Cookies to fragmenty informacji, które są przechowywane na Twoim komputerze, tablecie lub telefonie („Urządzenia końcowe”), w momencie gdy odwiedzasz stronę internetową. Cookies pozwalają zidentyfikować Urządzenie końcowe zawsze kiedy odwiedzasz daną stronę.

Cookies zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, swój czas istnienia, unikalny numer identyfikujący przeglądarkę, z której następuje połączenie

Korzystamy także ze standardowych plików dziennika serwera sieciowego. Dane, które zbieramy są w pełni zanonimizowane. Informacje te są niezbędne, aby ustalić liczbę osób odwiedzających serwis oraz aby dostosować go w sposób przyjazny użytkownikom.

2. Do czego są wykorzystywane pliki cookies?

Pliki cookies i inne dane przechowywane na Twoim urządzeniu są wykorzystywane do:

a) zapewnienia użytkownikom lepszego odbioru online,

b) umożliwienia ustawienia osobistych preferencji,

c) zapewnienia bezpieczeństwa,

d) kontroli i ulepszania naszych usług,

e) zbierania danych statystycznych.

3. Jak długo cookies są przechowywane?

Pliki cookies danej sesji pozostają na komputerze tylko do momentu zamknięcia przeglądarki.

Trwałe pliki cookies są przechowywane na twardym dysku do czasu ich usunięcia lub wygaśnięcia. Służą one m.in. do zapamiętywania preferencji użytkownika podczas korzystania ze strony.

4. Wykaz wykorzystywanych plików cookies

W ramach naszego serwisu korzystany z następujących plików cookies:

a) niezbędne

b) analityczne” /„wydajnościowe

c) funkcjonalne

5. Wyłączenie plików cookies

Większość przeglądarek internetowych jest ustawiona na automatyczne przyjmowanie plików cookies. Powyższe ustawienia można zmienić i zablokować cookies w całości lub w części.

Sposób wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach znajdziesz na poniższych stronach:

Chrome, Firefox, Safari.

Pamiętaj, że zmiana ustawienia plików cookies i podobnych technologii może wpłynąć na sposób funkcjonowania naszego serwisu.

Niniejsza Polityka może być co pewien czas aktualizowana poprzez zamieszczenie w serwisie jej nowej wersji.

Regulamin serwisu