Grupy PZU miała świetne I półrocze 2021 r.

Tauron Ciepło chce przyłączyć do sieci ciepłowniczej 80 budynków w Katowicach
26 sierpnia 2021
KGHM widzi perspektywy rozwoju sektora w kolejnych latach
26 sierpnia 2021

Blisko 1,7 mld zł zysku netto wypracowała Grupa PZU w pierwszej połowie 2021 r. To najlepszy wynik od 6 lat. Nasz regionalny lider osiągnął rekordowy przypis składki, mocno zwiększając sprzedaż ubezpieczeń w kanale bankowym, wysoką rentowność ubezpieczeń majątkowych oraz znakomite rezultaty portfela inwestycyjnego.

Zysk netto Grupy PZU, największej grupy ubezpieczeniowo-bankowej w Europie Środkowej przypisany właścicielom jednostki dominującej wyniósł w I półroczu 2021 r. 1 671 mln zł, wobec 301 mln zł w tym samym okresie ub.r., co oznacza wzrost o 455% rok do roku. W samym II kwartale nasz regionalny lider wypracował 774 mln zł zysku netto (wobec 185 mln zł rok wcześniej, wzrost o 318% r/r). Wskaźnik ROE na koniec czerwca wyniósł 18,7% (wzrost o 15,1 p.p. r/r, z 3,6% w I połowie ub.r.), a w samym II kwartale br. 17,1% (vs. 4,5% rok wcześniej). Wyniki te stawiają PZU wśród najbardziej rentownych ubezpieczycieli, nie tylko w regionie, ale w całej Europie.

– „W pierwszym półroczu 2021 roku wypracowaliśmy zysk netto na poziomie 87% wyniku za cały 2020 rok. Zysk rok do roku wzrósł aż 5,5-krotnie. Oznacza to zwrot na kapitale na bardzo wysokim poziomie 18,7%, czyli o 1,3 punktu procentowego powyżej celu zakładanego w strategii do roku 2024” – podkreśla dr hab. Beata Kozłowska-Chyła, prezes PZU.

Pierwsza połowa 2021 roku, według zarządu stała pod znakiem mniejszej presji zawirowań gospodarczych będących skutkiem pandemii COVID-19, ale też ogólnej poprawy sytuacji rynkowej. I półrocze br. było dla Grupy PZU wolne od dodatkowych obciążeń związanych z odpisami z tytułu działalności bankowej, które istotnie wpływały na wynik rok wcześniej. W II kwartale br. segment bankowy kontrybuował 165 mln zł do skonsolidowanego zysku netto, a w I kwartale  86 mln zł. W sumie więc 251 mln zł. W ub.r. odpisy wyniosły 516 mln zł i 827 mln zł, czyli 1 343 mln zł.

Są wysokie zyski, będzie dywidenda

Dzięki wypracowaniu świetnych wyników 6 października br. PZU wypłaci 3,5 zł na akcję (w sumie ponad 3 mld zł), co będzie to najwyższą dywidendy wypłaconą w  tym roku akcjonariuszom spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

– „Nawet pomimo wypłaty rekordowej dywidendy, siła kapitałowa Grupy PZU wyrażona wskaźnikiem wypłacalności Solvency II zostanie utrzymana na bardzo wysokim poziomie powyżej 200% wskazuje dr hab. Beata Kozłowska-Chyła.

W I półroczu 2021 roku składki przypisane brutto Grupy PZU wyniosły 12,34 mld zł, wobec 11,69 mld zł rok wcześniej, co oznacza wzrost o 5,6% r/r. W samym w II kwartale przypis składki na poziomie grupy wyniósł 6,2 mld zł, wobec 5,3 mld zł rok wcześniej, czyli o 11% więcej r/r. To oznacza znaczące przyspieszenie wzrostu wartości portfela ubezpieczeniowego, który w I kwartale wzrósł o 1%.

Dr hab. Beata Kozłowska-Chyła, prezes PZU wyjaśnia, że osiągniecie tak dobrych poziomów sprzedaży, rentowności i zysku to rezultat konsekwentnie realizowanej nowej strategii Grupy PZU, na przykład w obszarze rozwoju ubezpieczeń korporacyjnych, zarządzania aktywami, usług medycznych czy budowania wspólnej oferty ubezpieczeniowo-bankowej.

– „W tym okresie przypis składki brutto przekroczył istotnie 12 mld zł, co jest historycznie najwyższym wynikiem w tej części roku. Sprzedaż wzrosła zarówno w obszarze ubezpieczeń majątkowych, jak i życiowych. Osiągnięcia w pierwszej połowie tego roku, w warunkach wciąż dalekich od normalności, to manifestacja odporności kryzysowej i efektywności naszego biznesu oraz jego potencjału wzrostowego” – dodaje prezes PZU.

Duże odbicie w ubezpieczeniach majątkowych

W I półroczu w ubezpieczeniach majątkowych i pozostałych osobowych, którymi zajmuje się PZU S.A. składka przypisana brutto wyniosła 6,81 mld zł, wobec 6,46 mld zł przed rokiem, co oznacza wzrost 5,3%. W II kwartale br. wartość przypisu wyniosła 3,5 mld zł, wobec 3 mld zł, co daje 15,2-proc. wzrost r/r.

Skokowy rozwój portfela nastąpił głównie dzięki rosnącemu popytowi na produkty korporacyjne. W obszarze pozakomunikacyjnych ubezpieczeniach korporacyjnych składka wzrosła w II kwartale br. o 86% r/r – do 0,47 mld zł. W przypadku ubezpieczeń masowych innych niż komunikacyjne, składka wzrosła o 17% r/r – do 1,02 mld zł, głównie dzięki zwiększonej sprzedaży ubezpieczeń oferowanych we współpracy z Bankiem Pekao i Alior Bankiem, bankami z Grupy PZU, ubezpieczeń małych i średnich przedsiębiorstw oraz ubezpieczeń mieszkaniowych. Składka z ubezpieczeń komunikacyjnych wzrosła w II kwartale o 5% r/r – do 2 mld zł, głównie dzięki dynamicznemu wzrostowi portfela dobrowolnego autocasco (AC).

Powrót do wzrostów w ubezpieczaniach na życie

W I półroczu br. w ubezpieczeniach na życie (w kraju ich sprzedażą zajmuje się zależne PZU Życie) przypis składki brutto wyniósł 4,44 mld zł, wobec 4,28 mld zł w analogicznym okresie 2020 r., głównie dzięki wysokiej dynamiki sprzedaży produktów ochronnych, które były głównym motorem wzrostu składki w ubezpieczeniach życiowych.  Przypis składki z ubezpieczeń ochronnych wzrósł o 34% r/r w II kwartale 2021 r. i o 32,4% r/r w całym I półroczu 2021 r. PZU Życie zanotowało też silny wzrost składki w produktach inwestycyjnych (+23,8% r/r w II kwartale 2021 r.). Wzrosty osiągnięto dzięki współpracy w zakresie bancassurance (sprzedaży ubezpieczeń poprzez kanał bankowy).

Koszty pod kontrolą i dobre lokaty

Koszty w Grupie PZU, jak zapewnia zarząd pozostają pod ścisłą kontrolą, pomimo presji płacowej pracowników w związku widocznym odbiciem gospodarczym oraz dodatkowych kosztów związanych z pandemią COVID-19. Wskaźnik kosztów wyniósł 7% w I połowie 2021 r. i 6,8% w II kwartale (wobec, odpowiednio, 7,1% i 7,2% w analogicznych okresach 2020 r.).

Tomasz Kulik, członek zarządu PZU i dyrektor finansowy Grupy zwraca uwagę, że 774 mln zł zysku netto wypracowane w II kwartale br. jest efektem bardzo dobrej rentowności ubezpieczeń majątkowych – wskaźnik mieszany w tym okresie wyniósł 87,1% (w I połowie roku 88%) oraz wysokiej stopy zwrotu z inwestycji. Zwrot na portfelu głównym wyniósł 6,3% w I półroczu i 4,7% w II kwartale 2021 r.

 – Jednocześnie osiągnęliśmy wspomniany wynik netto w warunkach utrzymującej się presji w segmencie życiowym, gdzie zwiększona w wyniku pandemii śmiertelność w II kwartale nie pozwoliła jeszcze na powrót do wcześniejszych rentowności”- dodaje Tomasz Kulik.

Bancassurance i assurbanking

Grupa PZU w I półroczu 2021 r. potwierdziła, że z sukcesem buduje synergie między kluczowymi dla niej obszarami działalności: ubezpieczeniowym, bankowym, inwestycyjnym, zdrowotnym. Składka brutto pozyskana we współpracy z bankami z Grupy PZU wzrosła rok do roku ponad dwukrotnie, do niemal 700 mln zł (a ze współpracy z wszystkimi bankami – blisko o połowę, do ponad 1 mld zł). Obecnie co piąty klient Banku Pekao i Alior Banku zaciągający pożyczkę gotówkową lub kredyt posiada ochronę ubezpieczeniową Grupy PZU – są to  produkty, łączące usługi bankowe m.in. z ubezpieczeniem turystycznym, komunikacyjnym, na wypadek utraty pracy, NNW, ochroną bezpieczeństwa zakupów online, usługą pomocy w naprawach domowych czy dostępem do konsultacji telemedycznych.

-„Bankowy kanał sprzedaży jest dla Grupy PZU jednym ze strategicznych obszarów wzrostu. Jesteśmy w tym segmencie niekwestionowanym liderem. Nasz udział w polskim rynku bancassurance w połowie roku 2021 wyniósł 26,4%. Mamy ok. 2,5 mln klientów ubezpieczonych za pośrednictwem banków. Rozwój współpracy PZU z Bankiem Pekao i Alior Bankiem oraz wyniki sprzedażowe w pierwszej połowie roku potwierdzają pozytywny dla nas trend”  – mówi dr hab. Beata Kozłowska-Chyła, prezes PZU.

Największy polski ubezpieczyciel intensywnie pracuje nad wdrożeniem produktów stand-alone do oferty banków oraz budową wielokanałowego dostępu do produktów PZU dla klientów bankowych.

Równolegle rozwijany jest assurbanking (czyli sprzedaż produktów bankowych przez sieć ubezpieczyciela).  Produkty Banku Pekao i Alior Banku stają się integralnym elementem ekosystemów tworzonych dla klientów ubezpieczeniowych i oferowanych we wszystkich kanałach PZU. Na koniec czerwca br. suma kredytów i depozytów klientów pozyskanych przez PZU na rzecz Banku Pekao przekroczyła 800 mln zł. W Grupie PZU wspólnie rozwijane są również nowe rozwiązania, jak oferta finansowych benefitów Cash, system szybkiej wypłaty odszkodowań BLIK-iem na telefon.

– „Przykładamy dużą wagę do zaspokojenia oczekiwań klientów nie tylko poprzez atrakcyjną konstrukcję produktów, ale też dostosowanie do ich preferencji kanałów dystrybucji. Dlatego konsekwentnie rozwijamy hybrydowe ścieżki obsługi, umożliwiające klientom płynną migrację w procesie sprzedaży i obsługi posprzedażowej ubezpieczeń między różnymi kanałami: agencyjnym, cyfrowym, multiagencyjnym, dealerskim oraz korporacyjny”  – mówi dr hab. Beata Kozłowska-Chyła, prezes PZU.

W  II kwartale br. liczba użytkowników aplikacji mojePZU, która pozwala m.in. obliczyć składkę i kupić polisę, umówić wizytę u lekarza, zgłosić szkodę i monitorować status sprawy czy korzystać z aktywności sportowych, przekroczyła 2 mln osób.

Odpowiedź na nowe potrzeby klientów

Pierwsze półrocze 2021 r. to dynamiczny rozwój również w innych strategicznych dla Grupy PZU segmentach rynku. Według Aleksandry Agatowskiej, prezes PZU Życie, w następstwie pandemii bezpieczeństwo zdrowotne stało się kluczową potrzebą klientów.

 – „Przychody PZU Zdrowie zwiększyły się o 28,5% r/r – do 564 mln zł. W tym, dzięki organicznemu rozwojowi naszej sieci, przychody generowane przez placówki medyczne wzrosły o 39,3% r/r. Na koniec czerwca br. liczba umów posiadanych przez PZU Zdrowie wzrosła do 2,9 mln, czyli o 7,4% r/r” – wyliczai Aleksandra Agatowska, prezes PZU Życie.  

Wyjaśnia, że liczba umów rosła systematycznie m.in. dzięki sprzedaży dodatków zdrowotnych do produktów ochronnych (umożliwiających m.in. dostęp do lekarzy specjalistów, rehabilitacji ambulatoryjnej, wybranych badań i zabiegów).

Grupa PZU skutecznie odpowiada też na coraz wyraźniejsze poszukiwanie przez klientów nowych możliwości inwestycji oszczędności, poza tradycyjnymi lokatami bankowymi. W I półroczu 2021 roku aktywa pod zarządzeniem (TFI PZU, Pekao TFI i Alior TFI) wzrosły o 26% r/r – do 36,5 mld zł. Głównym motorem wzrostu był tu napływ aktywów do TFI PZU, które odnotowało wzrost o 25% r/r. W tym okresie TFI PZU znalazło się w czołówce towarzystw pod względem napływów środków do funduszy – sprzedaż netto wyniosła 1,1 mld zł, w tym 952 mln zł sprzedaży netto skierowanej do klientów zewnętrznych.

 t.brzezinski@cleanerenergy.pl

Cleaner Energy

Polityka prywatności i cookies

Polityka prywatności

1. Wprowadzenie

Niniejszy dokument stanowi politykę prywatności i informację o plikach cookies („Polityka”).

Jesteśmy zobowiązani do ochrony prywatności osób odwiedzających naszą stronę. Równocześnie, szanujemy prawo użytkowników do prywatności i gwarantujemy im prawo wyboru w zakresie udostępniania informacji, które ich dotyczą. Dokładamy starań, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/979 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”) oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych („UODO”).

2. Administrator danych osobowych

Niniejsza Polityka dotyczy przetwarzania danych osobowych, których administratorem jest Cleaner Energy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Dąbrowieckiej 6A lok. 6, 03-932 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000770248, REGON 382497533, NIP 1132992861 („Spółka”).

Spółka, jako administrator danych osobowych, decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych użytkowników.

W sprawach ochrony swoich danych osobowych możesz skontaktować się z nami:

a) pod adresem e-mail: rodo@cleanerenergy.pl

b) pisemnie na adres siedziby Spółki.

 

3. Zakres przetwarzanych danych

Spółka przetwarza dane, które użytkownicy podają lub udostępniają w historii przeglądania stron i aplikacji w ramach korzystania z naszych usług (wraz ze zautomatyzowaną analizą aktywności użytkownika na stronie).

Spółka przetwarza również dane, które użytkownik podaje w celu założenia konta lub korzystania z usługi newslettera, tj. imię, nazwisko, adres e-mail.

4. Cel i podstawa przetwarzania danych

Twoje dane będą przetwarzane do celu:

a) realizacji usługi w oparciu o regulamin korzystania z serwisu, jeśli użytkownik zarejestruje swoje konto lub skorzysta z usługi newslettera (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. b RODO),

b) dopasowania treści serwisu do zainteresowań użytkownika, a także wykrywania nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO),

c) ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego w tym interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

5. Wymóg podania danych

Podanie danych w celu realizacji usług jest niezbędne do świadczenia tych usług. W razie niepodania tych danych usługa nie będzie mogła być świadczona.

Przetwarzanie danych w pozostałych celach tj. dopasowanie treści serwisu do zainteresowań, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług w ramach serwisu jest niezbędne w celu zapewnienia wysokiej jakości usług. Niezebranie Twoich danych osobowych w tych celach może uniemożliwić poprawne świadczenie usług.

6. Prawo do sprzeciwu

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych opisanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że w stosunku do Twoich danych istnieją dla nas ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Jeżeli skorzystasz z tego prawa – zaprzestaniemy przetwarzania danych w tym celu.

7. Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe:

a) niezbędne do świadczenia usług, będą przechowywane przez okres, w którym usługi te będą świadczone, oraz po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń,

b) niezbędne do dostosowania treści serwisu do zainteresowań, prowadzenia marketingu usług własnych, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będę przechowywane do momentu wyrażenia sprzeciwu lub do czasu zakończenia korzystania przez Ciebie z usług serwisu, w zależności, które z powyższych wydarzeń nastąpi jako pierwsze.

8. Odbiorcy danych

Twoje dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom i organom upoważnionym do przetwarzania tych danych na podstawie przepisów prawa.

Twoje dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratorów, m.in. dostawcom usług IT, firmom księgowym, przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorami i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratorów.

9. Prawa podmiotów danych

Zgodnie z RODO, przysługuje Ci:

a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;

b) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;

c) prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych;

d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;

e) prawo do przenoszenia danych;

f) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

10 .Przekazywanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej

Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Pliki cookies

1. Co to są pliki cookies?

Cookies to fragmenty informacji, które są przechowywane na Twoim komputerze, tablecie lub telefonie („Urządzenia końcowe”), w momencie gdy odwiedzasz stronę internetową. Cookies pozwalają zidentyfikować Urządzenie końcowe zawsze kiedy odwiedzasz daną stronę.

Cookies zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, swój czas istnienia, unikalny numer identyfikujący przeglądarkę, z której następuje połączenie

Korzystamy także ze standardowych plików dziennika serwera sieciowego. Dane, które zbieramy są w pełni zanonimizowane. Informacje te są niezbędne, aby ustalić liczbę osób odwiedzających serwis oraz aby dostosować go w sposób przyjazny użytkownikom.

2. Do czego są wykorzystywane pliki cookies?

Pliki cookies i inne dane przechowywane na Twoim urządzeniu są wykorzystywane do:

a) zapewnienia użytkownikom lepszego odbioru online,

b) umożliwienia ustawienia osobistych preferencji,

c) zapewnienia bezpieczeństwa,

d) kontroli i ulepszania naszych usług,

e) zbierania danych statystycznych.

3. Jak długo cookies są przechowywane?

Pliki cookies danej sesji pozostają na komputerze tylko do momentu zamknięcia przeglądarki.

Trwałe pliki cookies są przechowywane na twardym dysku do czasu ich usunięcia lub wygaśnięcia. Służą one m.in. do zapamiętywania preferencji użytkownika podczas korzystania ze strony.

4. Wykaz wykorzystywanych plików cookies

W ramach naszego serwisu korzystany z następujących plików cookies:

a) niezbędne

b) analityczne” /„wydajnościowe

c) funkcjonalne

5. Wyłączenie plików cookies

Większość przeglądarek internetowych jest ustawiona na automatyczne przyjmowanie plików cookies. Powyższe ustawienia można zmienić i zablokować cookies w całości lub w części.

Sposób wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach znajdziesz na poniższych stronach:

Chrome, Firefox, Safari.

Pamiętaj, że zmiana ustawienia plików cookies i podobnych technologii może wpłynąć na sposób funkcjonowania naszego serwisu.

Niniejsza Polityka może być co pewien czas aktualizowana poprzez zamieszczenie w serwisie jej nowej wersji.

Regulamin serwisu