Grupa PZU: wysoki wzrost i zysk mimo trudnych wyzwań

Przepychanki między Tauronem i Rafako w sprawie Jaworzna 910
26 sierpnia 2022
Gazociągiem Polska-Słowacja popłynął gaz
26 sierpnia 2022

Grupa PZU, największy polski ubezpieczyciel pomimo trudnych, bezprecedensowych w skali ostatnich dekad warunków geopolitycznych i gospodarczych, nie zawodzi i konsekwentnie rozwija swój biznes. W I półroczu 2022 r. zwiększyła przypis składki brutto do 12,6 mld zł i wypracowała 1,48 mld zł zysku netto.

W pierwszej połowie 2022 roku, w szczególności w drugim kwartale, europejska gospodarka, w tym polska coraz mocniej odczuwała skutki nowych zagrożeń, zwiększających niepewność i niestabilność finansową. Widoczne, bo wciąż niewyleczone skutki pandemii chińskiego wirusa COVID-19, i jego kolejnych mutacji zostały spotęgowane atakiem zbrojnym Rosji na naszego sąsiada Ukrainę. Wzrost napięcia geopolitycznego, manipulowanie wolumenami dostaw gazu przez Rosję, rosyjska blokada ukraińskich portów doprowadziły m.in. do skokowego cen nośników energii oraz żywności w wymiarze globalnym, napędzającego inflację do dwucyfrowego poziomu, i grożącego spowolnieniem gospodarczym. Pomimo trudnych, bezprecedensowych w skali ostatnich dekad trudnych warunków geopolitycznych Grupa PZU, największa grupa ubezpieczeniowo-bankowa (ma spółki ubezpieczeniowe na Ukrainie, Litwie, Łotwie, sprzedaje polisy w Estonii oraz kontroluje Bank Pekao i Alior Bank) i gospodarczych konsekwentnie rozwija swój biznes.

– „Efektywność i odporność przyjętego przez nas modelu biznesowego, w którym dbamy o mocną pozycję kapitałową i dywersyfikujemy segmenty działalności, pozwala Grupie PZU rozwijać się stabilnie i równoważyć skonsolidowany wynik praktycznie w każdej sytuacji rynkowej. Nawet w tych okolicznościach osiągnęliśmy bardzo dobry zwrot na kapitale, przewyższający ambicje strategiczne i lokujący nas wśród najbardziej rentownych europejskich ubezpieczyciel” – mówi dr hab. Beata Kozłowska-Chyła, prezes PZU.

W I półroczu 2022 r. Grupa PZU zwiększyła przypis składki brutto o 2,5% (tj. o 305 mln zł) do 12,65 mld zł. W II kwartale 2022 r. zbiór składki wyniósł 6,4 mld zł, tj. o więcej 3,2% rok do roku (r/r). Wzrost przypisu składki w I półroczu br. to zasługa rozwoju w strategicznych liniach biznesowych. Sprzedaż ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych zwiększyła się o 6,9% r/r do 7,3 mld zł (w II kwartale br. wzrost był nawet wyższy i wyniósł o 7,7% r/r). To efekt kontynuacji mocnego  wzrostu w produktach pozakomunikacyjnych – w I połowie br. zebrana od klientów składka brutto zwiększyła się o 10% r/r (w II kwartale br. o 8% r/r), szczególnie z ubezpieczeń korporacyjnych – I półroczu wzrost o 18,5% r/r (w II kwartale br. o 24% r/r). Rosła sprzedaż m.in. produktów mieszkań, polis dla małych i średnich przedsiębiorstw, dotowanych ubezpieczeń upraw rolnych czy – w przypadku klientów korporacyjnych – ubezpieczeń budowlano-montażowych oraz maszyn. Największy polski ubezpieczyciel odnotował też silny wzrost składki z autocasco o 13%r/r (w II kwartale br. o 16,4% r/r). Dzięki temu składka w całym segmencie komunikacyjnym, mimo spadających cen na rynku, wzrosła o 4,9% r/r (w II kwartale br. o 7,5%).

Wzrost sprzedaży odbywał się przy utrzymaniu ich wysokiej rentowności – wskaźnik mieszany w ubezpieczeniach majątkowych i pozostałych osobowych  wyniósł 88,8% (w II kwartale br. 87,7%) – bez istotnych zmian rok do roku, pomimo rozluźnienia obostrzeń związanych z COVID-19 i znacznie wyższej częstości szkód oraz inflacji kosztowej.

Ubezpieczyciel trzymał koszty działalności pod ścisłą kontrolą pomimo niekorzystnych warunków, np. wzrostu cen energii, czy wspomnianej presji inflacyjnej. Wskaźnik kosztów wyniósł 7,3% (w II kwartale br. 7,43%), czyli bez większych zmian w porównaniu do tego samego okresu 2021 r.

Zysk netto przypisany właścicielom jednostki dominującej po I półroczu br. wyniósł 1,48 mld zł (spadek o 9,4% r/r), a w samym II kwartale br. wyniósł 722 mln zł (spadek o 4,2%), co wynika głównie ze zdarzeń o charakterze jednorazowym,tzn. konieczności dostosowania poziomu rezerw w segmentach ubezpieczeniowym i bankowym.

Jednak mimo to rentowność kapitałów własnych (ROE), przypadających właścicielom jednostki dominującej wyniosła 18,5%, przekraczając 17,4%, czyli cel wskazany w strategii Grupy PZU na lata 2021-2024. To stawia PZU ponownie w gronie ubezpieczycieli osiągających najwyższe zwroty na kapitale w Europie.

Do wysokiego zysku Grupy PZU przyczyniły się także dobre wyniki z działalności inwestycyjnej oraz  rosnąca kontrybucja działalności bankowej – PZU jest głównym akcjonariuszem Banku Pekao i Alior Banku (407 mln zł w I połowie 2022 r. wobec 251 mln zł rok wcześniej), na które pozytywnie oddziaływało środowisko wysokich stóp procentowych. W I półroczu 2022 r. zwrot na portfelu głównym wyniósł4,4%, czyli 961 mln zł. Rok wcześniej, w tym samym okresie było to wprawdzie 1,324 mld zł, ale na tamten wynik mocno wpłynęło 549 mln zł jednorazowego zysku z tytułu wejścia na giełdę portfelowej spółki z branży logistycznej.

– „Bezpieczna struktura portfela, w której instrumenty dłużne są głównym aktywem, zapewnia nam stabilny poziom przychodów nawet w okresach trudnych dla rynków finansowych. W I półroczu br. 78% osiągniętego wyniku inwestycyjnego pochodziło z odsetek od instrumentów dłużnych. W dalszej perspektywie pozytywnie oceniamy wpływ wyższych stóp procentowych na rentowność portfela, w którym zapadające obligacje będziemy mogli odnawiać po wyższych stopach zwrotu” –  zauważa Tomasz Kulik, członek zarządu PZU i CFO Grupy PZU.

Solidne powtarzalne wyniki finansowe, silna pozycja kapitałowa Grupy PZU, potwierdzona m.in. współczynnikiem wypłacalności Solvency II przekraczającym 200% i oceną ratingową agencji S&P na poziomie A- z perspektywą stabilną, pozwalają na wypłatę wysokich dywidend. Jesienią PZU wypłaci 1,94 zł akcjonariuszom na akcję, przeznaczając na ten cel blisko 1,7 mld zł, co przy obecnych kursie daje stopę dywidendy na poziomie ok. 6,5%.

W PZU Życie stabilnie rosła składka w kluczowym segmencie ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych – w I połowie 2022 r. zwiększyła się o 1,7% r/r. To przede wszystkim efekt pozyskania nowych kontraktów w ubezpieczeniach zdrowotnych. Na koniec czerwca PZU Życie miał już ponad 2,5 mln takich aktywnych (w całej Grupie PZU liczba umów zdrowotnych wzrosła do 3,13 mln sztuk). Rosły również przychody z ubezpieczeń dodawanych do produktów grupowych ochronnych, a także sprzedaży dodatkowych opcji do produktów indywidualnie kontynuowanych, w tym na wypadek zachorowania na nowotwór złośliwy.

Znaczący spadek częstości zgonów w całej populacji i szkodowości sprawił, że w I półroczu br. wynik wypracowany w ubezpieczeniach grupowych i indywidualnie kontynuowanych wzrósł o 27,5% rok do roku, do 454 mln zł. Marża operacyjna w tym segmencie wzrosła do 12,7% w porównaniu do 10,1% rok wcześniej. Odnotowaliśmy wyraźną poprawę wyniku, mimo istotnego wzrostu rezerw na indeksację sum ubezpieczenia, co związane jest z rosnącą inflacją”wyjaśnia Aleksandra Agatowska, prezes PZU Życie.

W I półroczu 2022 r. nadal dynamicznie rósł popyt na prywatne usługi medyczne Grupy PZU, dzięki czemu  przychody w filarze zdrowia  wyniosły 652 mln zł, o 15,6% więcej r/r. Zwiększyły się zarówno przychody generowane przez placówki (o 16,9% r/r), jak i sprzedaż ubezpieczeń zdrowotnych i abonamentów (o 14,4% r/r). Było to możliwe dzięki utrzymaniu strumienia inwestycji w obszarze produktowym oraz infrastrukturalnym.

– „Do abonamentów dla klientów indywidualnych wprowadziliśmy nowe opcje – pakiety partnerskie, rodzicielskie i rodzinne. Wdrożyliśmy też nowe pakiety profilaktyczne. Udostępniliśmy możliwość płatności w systemie e-Raty za pośrednictwem Alior Banku. Ponadto klientom Banku Pekao zaoferowaliśmy pakiety medyczne, powiązane z usługami bankowymi. Jednocześnie stale rozbudowujemy sieć placówek własnych PZU Zdrowie (w II kwartale br. otworzyliśmy placówki w Łodzi i Gdańsku) oraz partnerskich” –  mówi Andrzej Jaworski, p.o. prezesa PZU Zdrowie, członek zarządu PZU Życie.

Pierwsze półrocze 2022 r., dzięki sprzedaży netto na poziomie 340  mln zł przyniosło znaczące wzmocnienie trzeciej pozycji TFI PZU na polskim rynku z 22,9 mld zł aktywów. Mimo że w tym okresie z rynku funduszy odpłynęło netto 20 mld zł, TFI PZU pozostało jedynym towarzystwem z dodatnim wynikiem w każdym miesiącu i liderem pod tym względem. Wartość zgromadzonych na koniec czerwca br. przez TFI PZU aktywów PPK sięgnęła 1,8 mld zł, co oznacza dwukrotny wzrost w ciągu roku. TFI PZU zajmuje pierwsze miejsce na rynku pod względem liczby pozyskanych firm i drugie pod względem wartości zarządanych aktywów.

W I półroczu 2022 r. Grupa PZU kontynuowała wdrażanie strategii na lata 2021-2024 – rozwijając poszczególne zintegrowane ekosystemy, wprowadzając wiele specjalnych i unikatowych na rynku produktów i usług. Podstawowa oferta została poszerzona o ubezpieczenie dla właścicieli mieszkań na wynajem oraz najemców takich lokali, kompleksowe ubezpieczenie dla wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni, ubezpieczenie pakietowe dla wędkarzy. Wdrażano także nowe rozwiązania bancassurance (sprzedaż ubezpieczeń w kanale bankowym) i assurbankingu (sprzedaż produktów bankowych przez kanał ubezpieczyciela). W II kwartale br. m.in. rozszerzono ofertę  portalu PZU Cash, stanowiącego element ekosystemu pozapłacowych benefitów pracowniczych, o kredyty hipoteczne, budowlano-hipoteczne oraz konta osobiste Banku Pekao.

– „Niezależnie od okoliczności zewnętrznych, zachowujemy pełną zdolność do rozwijania swojego biznesu i realizacji przyjętych ambicji strategicznych. Druga połowa 2022 r. będzie stała pod znakiem poważnych wyzwań dla globalnej i polskiej gospodarki. Zasoby, którymi dysponuje Grupa PZU, nakreślone cele i udowodniona przez nas w minionych kwartałach i ostatnich dwóch latach zdolność do ich skutecznego osiągania, pozwalają nam jednak na ostrożny optymizm. Jesteśmy dobrze przygotowani  do tego, by stawić czoła przeciwnościom, utrzymać swoją pozycję rynkową i należycie zadbać o bezpieczeństwo i korzyści naszych klientów, partnerów biznesowych oraz akcjonariuszy– zapowiada dr hab. Beata Kozłowska-Chyła prezes PZU. 

t.brzezinski@cleanerenergy.pl

Cleaner Energy

Polityka prywatności i cookies

Polityka prywatności

1. Wprowadzenie

Niniejszy dokument stanowi politykę prywatności i informację o plikach cookies („Polityka”).

Jesteśmy zobowiązani do ochrony prywatności osób odwiedzających naszą stronę. Równocześnie, szanujemy prawo użytkowników do prywatności i gwarantujemy im prawo wyboru w zakresie udostępniania informacji, które ich dotyczą. Dokładamy starań, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/979 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) („RODO”) oraz ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych („UODO”).

2. Administrator danych osobowych

Niniejsza Polityka dotyczy przetwarzania danych osobowych, których administratorem jest Cleaner Energy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Dąbrowieckiej 6A lok. 6, 03-932 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000770248, REGON 382497533, NIP 1132992861 („Spółka”).

Spółka, jako administrator danych osobowych, decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych użytkowników.

W sprawach ochrony swoich danych osobowych możesz skontaktować się z nami:

a) pod adresem e-mail: rodo@cleanerenergy.pl

b) pisemnie na adres siedziby Spółki.

 

3. Zakres przetwarzanych danych

Spółka przetwarza dane, które użytkownicy podają lub udostępniają w historii przeglądania stron i aplikacji w ramach korzystania z naszych usług (wraz ze zautomatyzowaną analizą aktywności użytkownika na stronie).

Spółka przetwarza również dane, które użytkownik podaje w celu założenia konta lub korzystania z usługi newslettera, tj. imię, nazwisko, adres e-mail.

4. Cel i podstawa przetwarzania danych

Twoje dane będą przetwarzane do celu:

a) realizacji usługi w oparciu o regulamin korzystania z serwisu, jeśli użytkownik zarejestruje swoje konto lub skorzysta z usługi newslettera (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. b RODO),

b) dopasowania treści serwisu do zainteresowań użytkownika, a także wykrywania nadużyć oraz pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO),

c) ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami będącego realizacją naszego prawnie uzasadnionego w tym interesu (podstawa z art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

5. Wymóg podania danych

Podanie danych w celu realizacji usług jest niezbędne do świadczenia tych usług. W razie niepodania tych danych usługa nie będzie mogła być świadczona.

Przetwarzanie danych w pozostałych celach tj. dopasowanie treści serwisu do zainteresowań, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług w ramach serwisu jest niezbędne w celu zapewnienia wysokiej jakości usług. Niezebranie Twoich danych osobowych w tych celach może uniemożliwić poprawne świadczenie usług.

6. Prawo do sprzeciwu

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych opisanych powyżej. Przestaniemy przetwarzać Twoje dane w tych celach, chyba że będziemy w stanie wykazać, że w stosunku do Twoich danych istnieją dla nas ważne prawnie uzasadnione podstawy, które są nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub Twoje dane będą nam niezbędne do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

W każdej chwili przysługuje Ci prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Jeżeli skorzystasz z tego prawa – zaprzestaniemy przetwarzania danych w tym celu.

7. Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe:

a) niezbędne do świadczenia usług, będą przechowywane przez okres, w którym usługi te będą świadczone, oraz po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń,

b) niezbędne do dostosowania treści serwisu do zainteresowań, prowadzenia marketingu usług własnych, pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług, będę przechowywane do momentu wyrażenia sprzeciwu lub do czasu zakończenia korzystania przez Ciebie z usług serwisu, w zależności, które z powyższych wydarzeń nastąpi jako pierwsze.

8. Odbiorcy danych

Twoje dane osobowe mogą być udostępnione podmiotom i organom upoważnionym do przetwarzania tych danych na podstawie przepisów prawa.

Twoje dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratorów, m.in. dostawcom usług IT, firmom księgowym, przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorami i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratorów.

9. Prawa podmiotów danych

Zgodnie z RODO, przysługuje Ci:

a) prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;

b) prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;

c) prawo do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania danych;

d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;

e) prawo do przenoszenia danych;

f) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

10 .Przekazywanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej

Nie przekazujemy Twoich danych poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Pliki cookies

1. Co to są pliki cookies?

Cookies to fragmenty informacji, które są przechowywane na Twoim komputerze, tablecie lub telefonie („Urządzenia końcowe”), w momencie gdy odwiedzasz stronę internetową. Cookies pozwalają zidentyfikować Urządzenie końcowe zawsze kiedy odwiedzasz daną stronę.

Cookies zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, swój czas istnienia, unikalny numer identyfikujący przeglądarkę, z której następuje połączenie

Korzystamy także ze standardowych plików dziennika serwera sieciowego. Dane, które zbieramy są w pełni zanonimizowane. Informacje te są niezbędne, aby ustalić liczbę osób odwiedzających serwis oraz aby dostosować go w sposób przyjazny użytkownikom.

2. Do czego są wykorzystywane pliki cookies?

Pliki cookies i inne dane przechowywane na Twoim urządzeniu są wykorzystywane do:

a) zapewnienia użytkownikom lepszego odbioru online,

b) umożliwienia ustawienia osobistych preferencji,

c) zapewnienia bezpieczeństwa,

d) kontroli i ulepszania naszych usług,

e) zbierania danych statystycznych.

3. Jak długo cookies są przechowywane?

Pliki cookies danej sesji pozostają na komputerze tylko do momentu zamknięcia przeglądarki.

Trwałe pliki cookies są przechowywane na twardym dysku do czasu ich usunięcia lub wygaśnięcia. Służą one m.in. do zapamiętywania preferencji użytkownika podczas korzystania ze strony.

4. Wykaz wykorzystywanych plików cookies

W ramach naszego serwisu korzystany z następujących plików cookies:

a) niezbędne

b) analityczne” /„wydajnościowe

c) funkcjonalne

5. Wyłączenie plików cookies

Większość przeglądarek internetowych jest ustawiona na automatyczne przyjmowanie plików cookies. Powyższe ustawienia można zmienić i zablokować cookies w całości lub w części.

Sposób wyłączenia plików cookies w poszczególnych przeglądarkach znajdziesz na poniższych stronach:

Chrome, Firefox, Safari.

Pamiętaj, że zmiana ustawienia plików cookies i podobnych technologii może wpłynąć na sposób funkcjonowania naszego serwisu.

Niniejsza Polityka może być co pewien czas aktualizowana poprzez zamieszczenie w serwisie jej nowej wersji.

Regulamin serwisu